Connect with us

Formule 1-coureur

Vettel krijgt bijval van Toro Rosso-coureurs

Avatar

Published

on

Op vrijdag, na de eerste oefensessie in Amerika, werd Vettel op de vingers getikt. De Ferrari-rijder reed te hard toen er een rode vlag werd gezwaaid. De onderbreking werd veroorzaakt door Charles Leclerc, die met zijn Sauber in Bocht 9 en 10 door het grind ploegde. Uit videobeelden bleek weliswaar dat Vettel zwaar afremde voor de plek waar Leclerc de fout in ging, maar toch werd hij bestraft.

Meer over de straf van Vettel:

Sinds dit seizoen is de minimale tussentijd van de sectie waar een ongeluk is gebeurd doorslaggevend en daar had Vettel zich dus niet aangehouden. De stewards gaven later aan dat de straf voor Vettel voor een groot deel was uitgedeeld ter behoud van consistentie.

Pierre Gasly had medelijden met Vettel, zo gaf hij aan. “Het is best een zware straf. Als je heel voorzichtig voorbij rijdt aan de crash en daarna niet meer oplet, kun je makkelijk een straf als deze oplopen. In het verleden was het zo dat je gewoon moest opletten waar het was gebeurd en maakte je tussentijd niet uit. Dat werkte altijd in het verleden.” Ook in Japan ging het mis, toen voor Esteban Ocon. “Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, dus het is wel duidelijk dat we er iets mee moeten doen. Twee strafpunten voor iets als dit, is echt heel zwaar.”

Ook Brendon Hartley heeft zijn twijfels over de straf. “Het is, zeker onder natte omstandigheden, niet altijd makkelijk om van je gas te gaan. Dat kan ook gevaarlijke situaties opleveren. Als Sebastian echt direct langzamer reed, vind ik het een hele zware straf.” Ook Romain Grosjean gaf aan dat het niet altijd gemakkelijk is om te anticiperen op een rode vlag. “Soms krijg je hem op het goede moment en soms niet. Als je hem midden in een snelle bocht krijgt, is het best riskant om zoveel te vertragen.”

Sebastian Vettel, Ferrari SF71H

Sebastian Vettel, Ferrari SF71H

Photo by: Zak Mauger / LAT Images

First appeared at nl.motorsport.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *