Formule 1-coureur
Mercedes-coureurs twijfelen over hypersoft voor race
De tien coureurs die doorstoten naar Q3 moeten de race beginnen met de banden waarmee ze hun snelste tijd in Q2 hebben geklokt. De nieuwe hypersoft is de zachtste compound die Pirelli heeft meegenomen naar de Grand Prix van Monaco en daarmee ook de snelste. Hamilton en Bottas zien het echter niet zitten om in de race gebruik te maken van de roze gemarkeerde band. Mogelijk dat de Mercedes-coureurs in Q2 dus met ultrasofts gaan rijden. Als ze daarmee Q3 bereiken, moeten ze de wedstrijd starten op de paarse band en ontlopen ze het gebruik van hypersofts; ze kunnen dan kiezen voor een éénstopper via ultrasoft-supersoft.
“De hypersoft gaat niet heel lang mee, misschien een ronde of zes. Dat is niet heel veel voor de race, want dan zou je tien pitstops moeten maken”, glimlachte Hamilton. Bottas: “Voor één of twee ronden is de hypersoft een goede band, maar in een lange run beginnen ze er na zeven ronden al aan te gaan. Je kan dus niet een heel lange stint op hypersofts doen. Of we zondag meerdere pitstops gaan zien? Dat weet ik nog niet, dat moeten we uitgebreider analyseren. Wie weet, al kunnen we niet twee keer de hypersoft gebruiken. Het zal de race er interessanter op maken.”
Een ronde in Monaco met Jeroen Bleekemolen:
Hamilton en Bottas hadden al verwacht dat ze het moeilijk zouden krijgen in Monaco, aangezien een goede topsnelheid niet van heel groot belang is in het prinsdom. Hamilton eindigde de tweede oefensessie als vierde, op 0,7 seconde van snelste man Daniel Ricciardo. Bottas werd zesde, met een verschil van 0,8 seconde naar Ricciardo. “We staan veel dichter in de buurt dan we hadden verwacht”, reageerde Hamilton tevreden. “Mijn laatste sector heb ik niet afgemaakt, dus dat scheelde 0,3 seconde. Als je dat eraf haalt, dan is het gat nog steeds 0,4 seconde. Dat is echter wel veel dichterbij dan we hadden verwacht.”
“Het was best een moeilijke dag, zoals we hadden verwacht”, vertelde Bottas. “We wisten dat Red Bull en Ferrari snel zouden zijn en dat waren ze ook. In de eerste training voelde de auto niet geweldig op hypersofts, maar in de tweede sessie was dat beter. De verschillen zijn ook niet te groot, het is dus nog in orde. We wisten dat de wagen het hier lastig zou hebben, maar we weten ook dat de auto wel de snelheid heeft. Dus als we de juiste afstelling kunnen vinden, dan kunnen we meedoen voor pole. Het is wel onze grootste uitdaging van dit jaar tot dusver.”
First appeared at nl.motorsport.com