Connect with us

Formule 1-coureur

FIA verzoekt coureurs driftig te blijven zwaaien bij startprobleem

Avatar

Published

on

Afgelopen zondag ontstond er bij de start voor de Maleisische Grand Prix wat verwarring toen de motor van Carlos Sainz Jr. afsloeg op het moment dat het veld plaatsnam op de grid. De Spanjaard begon te zwaaien waarop de marshal die ter hoogte van zijn startplek stond, het gele licht inschakelde. De Toro Rosso-coureur stopte vervolgens met zwaaien in een poging om zijn auto opnieuw te starten, waarop de marshal het gele licht weer uitzette. Racedirecteur Charlie Whiting concludeerde daaruit dat er niet langer problemen waren bij Sainz en dat de normale startprocedure gewoon kon doorgaan. 

Sainz had de auto echter pas op het laatste moment weer aan de praat, toen de rode startlichten boven het rechte stuk al aangingen. Als hij er niet in was geslaagd om de motor weer draaiende te krijgen, was er een goede kans geweest dat er brokken zouden zijn ontstaan bij de start.

Sinds de introductie van de huidige hybridemotor is het mogelijk dat coureurs zelf hun motor weer starten. Rijders met een Ferrari- en Renault-motor kunnen hiervoor hun MGU-K gebruiken. Tijdens de rijdersbriefing op vrijdagavond heeft Whiting de coureurs op het hart gedrukt te blijven zwaaien als hun motor afslaat. Sainz merkte op dat hij beide handen nodig had om de auto opnieuw te starten en dat deze maatregel feitelijk betekent dat coureurs niet langer hun MGU-K kunnen aanwenden om de auto weer te starten, tenzij het team een manier verzint om dit met één hand te kunnen doen.

Toro Rosso overtrad vorige week overigens de regels voor de boordradio bij de start door Sainz instructies te geven over hoe hij auto weer moest starten. Er is namelijk geen radioverkeer toegestaan tussen de start van de formatieronde en de start van de race. De wedstrijdleiding besloot daar geen straf voor uit te delen omdat er sprake was van een veiligheidskwestie, maar vrijdagavond is duidelijk gemaakt dat dergelijke mededelingen in de toekomst niet meer zijn geoorloofd.

Via onze Formule 1-reporter Adam Cooper

First appeared at nl.motorsport.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *