Formule 1-coureur
Coureurs staan voor lastig weekend als gevolg van hoge bandenslijtage
De Italiaanse bandenleverancier dacht dat de superzachte, zachte en medium band wel een prima keuze zouden zijn voor de Belgische Grand Prix, maar door de warmte krijgen de banden het dit weekend veel zwaarder te verduren op het circuit van Spa, dat vanwege de snelle bochten toch al niet mals is voor het rubber. Met name de superzachte band krijgt flink op zijn donder en is na een ronde al behoorlijk versleten.
“Het is erg tricky bij deze temperaturen”, beaamt Williams-coureur Valtteri Bottas. “De superzachte band is op een baan als deze, waar heel veel energie in de band gaat, misschien goed voor een of twee sectoren, maar daarna is ie af. Zelfs op de softs is het tijdens de lange runs nog een ongelooflijke klus om de banden te managen. In combinatie met de hoge bandendruk waarmee we moeten rijden, is het ontzettend lastig.”
Het verschil in rondetijd tussen de superzachte en zachte band wordt door Pirelli op 1,2 seconde geschat. De medium compound is vermoedelijk nog eens anderhalve seconde langzamer. De teams zouden ervoor kunnen kiezen om tijdens Q2 met de zachte band te rijden, zodat zij de race niet op de superzachte band hoeven te starten.
“De beste strategie kan zijn om alleen de medium en zachte band te gebruiken of een twee of drie pitstops te doen als de coureur het vijf of zes ronden uit kan houden op de supersoft”, zegt Pirelli-manager Mario Isola. “Het zal interessant zijn om te zien of er mensen zijn die in Q2 met de zachte band gaan rijden om de race op die compound te kunnen starten. Dat is wel iets om in de gaten te houden morgen. Degenen die tijdens Q2 met de superzachte band rijden, zullen een korte eerste stint doen, want met een volle tank is de slijtage op die band zeer hoog.”
Pirelli verwacht dat het vanaf zaterdag wel iets koeler zal zijn in Spa, wat gunstig zou zijn voor de bandenslijtage.
Via onze Formule 1-reporter Jonathan Noble
First appeared at nl.motorsport.com