Connect with us

Analyse

Hoe den nieuwe actieve aero voordat F1 te 2026 gaat werken

Avatar

Published

on

Ene van den voornaamste wendingen te den nieuwe mensenleven Formule 1-bolides is den overkomst van actieve aerodynamica. Vanaf 2026 voorschrijven den wagens overheen beweegbare voor- plus achtervleugels. Den bewegende vakgroep van den achtervleugel bestaat uit trio porties, den voorvleugel heeft twee bewegende flappen. Dit twee elementen werken samen wegens ervoor te zorgen dat den automaat eeuwig te balans blijft, ongeacht den modus waarvoor gekozen is. 

F1 heeft gekozen voordat twee aerodynamische standen. Er komt ene standaard Z-mode voordat ene normaal downforceniveau te bochtige porties. Op den rechte stukken kunnen den rijders overschakelen op ene low drag-configuratie, den X-mode genaamd. Dit zet den vleugels vlakker plus zorgt zodoende voordat meer topsnelheid. Den werking is intact verschillend dan ie huidige drag reduction system. DRS schenkkan slechts te bepalen zones geactiveerd wordt wanneer ene coureur sluit toereikend achter zijn voorganger rijdt, plus is voornamelijk bedoeld wegens inhalen te stimuleren. 

FIA head of aerodynamics Jason Somerville legt uit: “Ie verschil tussen DRS op den huidige automaat plus den plannen voordat 2026 zit hem vooral te ie gewoonte tijdens ene traject. DRS is ene inhaalmiddel. Jou krijgt DRS wanneer jij op ene specifiek punt hierbinnen ene tel van den automaat voordat jij rijdt. Vanaf 2026 geven wij den coureurs den potentie wegens te switchen tussen den high downforce plus low drag modi, ongeacht onderlinge verschillen. Dus op van tevoren bepalen punten tijdens ene traject, schenkkan ene coureur overschakelen zoals ene low drag modus. Dat schenken hem reserve topsnelheid op rechte stukken waar houvast geen rol speelt. Zodra jij den remzone nadert, schalm jij terug zoals den normale modus. Elke automaat schenkkan tussen dit twee opties schakelen. Ie is ene actief systeem waarover den rijder den controle heeft. Hij krijgt netwerken zoals nu ie geval is welnu ene melding wanneer hij den low drag modus schenkkan stimuleren. Ie systeem schakelt terug zoals den normale modus indien den coureur dat handmatig doet, of wanneer hij den rem intrapt.”

Daniel Ricciardo, RB F1 Team VCARB 01

Plaatje om: Red Bull Content Pool

Ene overeenkomst met ie huidige DRS is dat er specifieke X-mode zones wordt bepaald. Details hierover zijn nog noch zoals zonder gebracht. Somerville: “Coureurs kunnen tussen dit twee opties schakelen wanneer dat is toegestaan. Dat zijn bepalen porties van den traject. Mogelijk wordt ie nog opgenomen te den sportieve reglementen, zoals ene verbod op ie gewoonte te natte omstandigheden.”

Manual Override Mode indien vervanger van DRS

Dat er vertrek wordt genomen van DRS, betekent noch dat den FIA geen hulpmiddelen gaat wedden wegens ie inhalen te stimuleren. Er komt namelijk ene Manual Override Mode op den motor. Dit schenken den coureur ene reserve vermogensboost wanneer hij sluit toereikend achter ene voorganger rijdt. Waar den energy deployment van den voorste rijder afneemt vanaf 290 kilometer vanaf uur plus te 355 kilometer vanaf uur ie nulpunt bereikt, profiteert den achtervolger van ene MGU-K boost. Diegene levert nog ooit 350 kW te 337 kilometer vanaf uur.

FIA’s single seater technisch directeur Jan Monchaux vertelt hierover: “Met DRS gaat jij achtervleugel open zodra jij hierbinnen ene tel van iemand rijdt. Dat is noch langer ie geval. Den logica blijft echter idem: wanneer ik sluit toereikend achter ene andere automaat zit, ontvang ik voordat diegene ene traject ene reserve hoeveelheid energie diegene ik zoals wil schenkkan wedden. Diegene reserve hoeveelheid energie is vastgesteld plus dat schenken voldoende tempo wegens den achtervolger den mogelijkheid te geven wegens aan ie einde van ie rechte stuk te te halen.”

Alle kiek’s van den automaat voordat ie F1-seizoen 2026:

First appeared at nl.motorsport.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *