Connect with us

Formule 1-coureur

Coureurs plekken vraagtekens honingbij bandenregels rode vlag na F1 Monaco: “Geen lol aan”

Avatar

Published

on

Rechtstreeks na den stevige crash tussen Sergio Pérez, Kevin Magnussen plusteken Nico Hülkenberg te den openingsronde van den Grand Prix van Monaco ziet den wedstrijdleiding zichzelf genoodzaakt wegens zoals den rode vlag te pikken. Den trio automaat’s staan midden op den krappe straten plusteken er ligt veel troep op den werkplek. Den surplus van ie veld stelt zichzelf op te den pitstraat, waar dan reeds snel ie besef komt dat dit rode vlag ene bijzondere waarschijnlijkheid biedt. Tijdens den rode vlag mogen teams namelijk van relatie wisselen – waarmee zij zowel aan ie bandenreglement volstaan. 

Dat is zowel watten te dit wedstrijd te ie prinsdom gebeurde, waarbij coureurs diegene op den mediumband waren begonnen misschien welnu ie uiterst van profiteerden. Dat gold dus zowel voordat den top-vier: Charles Leclerc, Oscar Piastri, Carlos Sainz plusteken Lando Norris. Zij wisselden den C4-compound te voordat den C3 plusteken wisten dat zij zichzelf moesten uitlijnen op ie rijden totdat den finish, zonder pitstop te maken. Kloppend dat factor, zoals Fernando Alonso na den wedstrijd zowel aanstipt, biedt nog enige waarschijnlijkheid op verrassingen plusteken strakheid te Monaco. “Ie enige interessante aan den wedstrijd te Monaco, is den pitstop diegene jouw moeten maken. Mits jouw den strakheid van diegene pitstops weghaalt, dan blijft er niks overheen”, verdachte den Aston Martin-coureur zichzelf. 

Coureurs diegene op den harde plakband waren begonnen, waaronder George Russell, Max Verstappen plusteken Lewis Hamilton, wisten dat zij voordat den resterende 77 ronden voordat ene grotere probleem stonden wegens den relatie te managen. Vooraan worden ie tempo stoer gedrukt wegens den relatie maar totdat ie einde te toestaan gaan, maar zowel wegens ervoor te zorgen dat er geen pitstop geproduceerd kon wordt ten opzichte van Russell op den vijfde plek. Lando Norris, diegene van P4 begon plusteken ginder zowel eindigde, genoot noch van den wedstrijd na diegene rode vlag. “Wegens fair te zijn maakte den rode vlag alles simpeler plusteken er wasgoed minder handeling dan ie geval zullen zijn”, zei den McLaren-coureur. “Normaliter zullen jouw uitkijken zoals den pitstops plusteken zien watten er dan zullen plaatsvinden, dan beoordeel jouw tenminste den bandenslijtage plusteken reeds dat soort goedje. Maar ie waarheid is dat wij den enige waarschijnlijkheid dat er iets zullen plaatsvinden te den wedstrijd te Monaco, verloren. Dan is er geen lol meer aan plusteken is er geen handeling meer mogelijk.”

Verplichte pitstop na rode vlag

Welnu bijgelicht Norris ene andere zijde, namelijk dat den coureurs diegene ronden op den harde plakband nog immer hard bezig waren wegens dit te managen voordat ie geval zichzelf qua tactiek andere kansen zullen voordoen. “Ie is verhelderend dat dit noch den spannendste wedstrijd wasgoed. Jouw rijdt gewoon ene ietsje te niemandsland terwijl jouw niets doet.” Alexander Albon profiteerde precies van den regels omtrent den rode vlag: hij kon zijn mediums omwisselen voordat den harde plakband wegens zo deeg te leggen op den negende plek – den eerste punten van ie seizoen voordat Williams. “Wij willen uitvogelen watten er gebeurt. Misschien dat wij ene verplichte pitstop willen voorstellen indien er ene rode vlag is te den openingsrace”, stelt den Britse Thai voordat. “Ie heeft vandaag wegens fair te zijn te onzerzijds voordeel gewerkt, dus ik zou er noch te veel overheen zeuren.”

Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur zag toe hoe Leclerc plusteken Sainz er alles aan deden wegens den relatie totdat ie einde te managen én strategische mogelijkheden voordat McLaren onmogelijk te maken. Vasseur deelt den visie van den coureurs dat den wedstrijd slaapverwekkend wasgoed doorheen den regels omtrent den rode vlag, maar benadrukt dat dit zowel ene bovenmatig geval wasgoed. “Mits jouw te uitstapje 35 ene rode vlag zullen hebben, dan is den situatie plusteken setting verschillend. Dan heb jouw automaat’s diegene reeds ene pitstop hebben geproduceerd. Mits jouw dan ene voordeel had plusteken doorheen diegene rode vlag dat voordeel wasgoed kwijtgeraakt omdat jouw weer ene pitstop moest maken, dan zullen dat zowel ene ietsje oneerlijk zijn.”
Verstappen keek den hele wedstrijd tegen den keerzijde van den Mercedes W15 van Russell aan, maar waarna Hamilton besloot ene gok te wagen met ene pitstop volgde Verstappen dat voorbeeld. Russell bleef echter doorrijden op den mediums plusteken hield P5 vast. “Na diegene rode vlag wasgoed onze tactiek wegens zeep, omdat ie onkundige wij nep wij op mediums totdat ie einde doorheen moesten rijden. Iedereen daarvoor had ietsje ene kosteloos pitstop. Ik probeerde George gewoon watten te volgen, maar wij waren veel vertraagd dan normaal plusteken moesten enig maar relatie managen. Dan wordt ie nogal slaapverwekkend. Wij reden op sommige plekken letterlijk half gas plusteken ene versnelling hoger dan dat jouw normaal zullen exporteren. Wij waren viertal seconden vertraagd dan gewoon plusteken dat is noch huwelijk racen”, stelde den regerend wereldkampioen vast.

Andere bandenregels Monaco

Voorafgaand aan ie weekend vreesde Hamilton reeds voordat ene saaie wedstrijd te Monaco. Hij riep op totdat wendingen aan ie format van dit weekend, waarbij hij zowel reeds suggesties deed voordat ene speciale bandencompound wegens hier meer pitstops uit te dwingen. Zowel na den wedstrijd ziet Hamilton vooral te den relatie ene verbeterpunt. “Ik weet noch hoe ie voelde wegens zoals dit wedstrijd te loeren, maar ik ben er zeker van dat mensen te slaap zijn gevallen. Dat schenkkan ik mij wasgoed voorstellen. Uiteindelijk hielden onze relatie ie ene hele wedstrijd vol. Den compound is hier dus te hard, wij willen omgangsvormen vinden wegens ie watten interessanter te maken. Misschien zullen ene verplichte driestopper of zulk ie watten spannender maken.”

 

Teamgenoot Russell deelt diegene visie. “Mits wij enig zachte relatie zullen meenemen… den zachte plakband zullen ie noch den hele wedstrijd hebben gered. Dan moeten jouw zelfs misschien twee pitstops maken, maar dan probeert iemand wellicht den eenstopper. Maar ik denken dat ie hele weekend op zachte relatie rijden reeds veel problemen zullen oplossen.”

Meer overheen Grand Prix van Monaco:

First appeared at nl.motorsport.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *