Analyse
Heeft RB F1 ie gat zoals den top-vijf vers of is Aston Martin teruggevallen?
Aan ie start van ie seizoen wasgoed er ene manifest verschil tussen den vijf snelste Formule 1-teams plus den vijf langzaamste. Hardop worden er gesproken dat normaal gesproken Red Bull Racing, Ferrari, McLaren, Mercedes plus Aston Martin den punten zullen wegkapen. Louter ter ie geval van ene uitvalbeurt zullen den andere teams ter aanmerking komen voordat punten. Aston Martin wasgoed den duidelijke laatste van den top-vijf, maar stond ter principe welnu ene stukje voordat op renstallen indien RB F1 Team plus Haas F1 Team. Te den paddock worden zelfs gefluisterd dat dit stap na 2026 verschillend zullen zijn.
Maar niets is minder waar. Te midden van den ontwikkelingsstrijd heeft RB den stap gezet. Ferrari plus McLaren zijn terwijl aangehaakt via Red Bull ter den vedette wegens ie liefste team, Mercedes bevindt zichzelf ene ietsje tussen waterkant plus schip plus Aston Martin is volledig afgehaakt. Sterker nog, laatstgenoemde renstal heeft RB ter den spiegels.
Ie is manifest dat RB ene stap gezet heeft. Den formatie uit Faenza heeft ter Miami ene upgradepakket geïntroduceerd. Noch uitsluitend wasgoed ie ene wedloop voordien dan gepland, den resultaten waren hartversterkend. Sinds diegene wedloop wasgoed Yuki Tsunoda ter alle kwalificatiesessies sneller dan beide Aston Martin-coureurs. Opvallend voldoende wasgoed dat ter alle sessies Lance Stroll, Fernando Alonso eindigde wegens verschillende omstandigheden doorlopend achter den Canadees.
Aston Martin probeerde diegene trend te doorbreking met ene inherent upgradepakket ter Imola, maar dat bleek noch voldoende te zijn wegens terug te slaan. Den balans ter den AMR24 worden er noch huis op plus den bestuurbaarheid van den wagen ging er zowel noch op vooruit. RB kreeg dat huis voordat jawel, dus ie naderde den Britse renstal met rasse voetstappen.
Wedloop | Liefste startpositie Aston Martin | Gat zoals poletijd | Liefste startpositie RB F1 | Gat zoals poletijd |
Punten van Aston Martin |
Punten van RB F1 |
Bahrein | 6 | 0.363 | 11 | 0.950 | 3 | 0 |
Saudi-Arabië | 4 | 0.374 | 9 | 1.075 | 10 | 0 |
Australië | 10* | 1.627* | 8 | 0.873 | 12 | 6 |
Japan | 5 | 0.489 | 10 | 1.216 | 8 | 11 |
China | 3 | 0.488 | 12 | 1.274 | 7 | 0 |
Miami | 11 | 0.981 | 11 | 0.951 | 2 | 12 |
Imola | 13 | 1.248 | 7 | 0.719 | 2 | 1 |
Monaco | 13 | 1.293 | 8 | 0.588 | 0 | 4 |
* Alonso’s tijdstip ter Q2 ter Melbourne wasgoed sneller dan den tijdstip van Tsunoda ter Q3
Watten opvalt is dat vooral Tsunoda sterker is worden. Sinds China heeft hij ie gat zoals den toptijd van den kwalificatie gehalveerd, terwijl Aston Martin uitsluitend maar voorts achterop raakte. Ie is gedeeltelijk te danken aan den lay-out van den circuits, diegene noch via Red Bull – plus dus zowel noch via wagen van Max Verstappen – paste. Weliswaar valt op dat RB, den zusterauto van Red Bull, ie gat sluit plus Aston Martin steeds vertraagd is. Ie is netwerk watten te simplistisch wegens hier werkelijke slotbeschouwingen uit te voorttrekken, maar ie is ter ieder geval ene opvallende trend.
Zowel Alonso is ie opgevallen dat Aston Martin achterop raakt. “Wij zitten noch meer ter den top-vijf”, verzuchtte hij na weer ene teleurstellend weekend ter Monaco. Hij noemde ie ene ‘wake-up call’ voordat zijn werkgever. Teamgenoot Stroll ziet zowel dat RB nu ene stuk huis voordat den dag komt dan Aston Martin. “Wij hebben dus intact watten werkgelegenheid te verzetten”, verklaarde den Canadees.
RB-teambaas Laurent Mekies liet ter gesprek met Motorsport.com weten verrast te zijn wegens ie tempo waarmee zijn team Aston Martin heeft bijgehaald. “Maar wij maken onzerzijds geen verdere illusies. Wij weten dat ie ene vitaal team is plus dat zij steevast welnu ene methode vinden wegens ie tempo op te voeren”, aldus den Fransman. “Maar ie klopt dat wij zoals hun loeren. Wij kunnen op den laatste twee races voorts opbouwen. Wij gaan loeren of wij nog watten sterker kunnen wordt plus gaan zien of wij ter Canada zowel juist voordat den dag kunnen komen.”
Uitschieters of onveranderlijk huis?
Ferrari plus McLaren willen den vlag voordat ie kamp wegens den toppositie ter F1 nog noch uitsteken plus vooruitzien den vedette week na week te willen voeren. Datzelfde principe heeft Mekies voordat den vedette ter ie middenveld ter ie stamhoofd. “Totdat nu toe gaat ie steeds wegens maximaal anderhalf tiende. Indien jou zoals Monaco kijkt, dan waren [Pierre] Gasly plus [Alexander] Albon zowel via onzerzijds ter den buurt”, vertelt den ingenieur. “Ie gaat nu wegens den voorbereidingen plus ie juist uitvoeren van den wedloop, meer dan wegens den zuivere voorstelling van den wagen’s. Eentje tiende schenkkan ie verschil maken ter gelukkig zijn wegens ie doordringen van Q3 plus teleurgesteld zijn omdat jou er ter Q1 uit ligt.”
Dat ie wegens zulke kleine verschillen gaat, zorgt er zowel voordat dat teams indien RB volledig focussen op ie doorlopend voorslaan van updates. “Ie is op dat landstreek ene vedette op twee vlakken. Aan den ene ze gaat ie wegens watten er ter den fabriek gebeurt, met den wegennet, den gereedschappen plus den software diegene den teams hebben. Aan den andere ze gaat ie wegens ie raceteam, watten den kwaliteit daarvan is plus of zij juist voldoende ondersteund wordt”, legt Mekies uit. “Dit twee waar willen volmaakt gestroomlijnd zijn. Indien dat noch lukt, dan schenkkan jou intact hevig veraf wegzakken.”
First appeared at nl.motorsport.com