Connect with us

Analyse

Analyseren: Heeft Ferrari eentje vermogensprobleem ter F1-kwalificaties?

Avatar

Published

on

Ferrari had voordat den Grand Prix van Emilia-Romagna eentje stevig updatepakket meegenomen ter den opeenstapeling eentje flinke stap vooruit te zetwerk. Charles Leclerc plus Carlos Sainz hadden den tempo er ja ter zitten, maar meer dan eentje tweede startrij plus den derde positie voordat den Monegask zat er noch ter. Leclerc stelde na huiduitslag dat ie racetempo ‘best sterk’ wasgoed, maar den prestaties van den SF-24 blijven ter den kwalificatie watten achter. Hij gaf na den kwalificatie toe dat hij den ‘meeste ruimte voordat vooruitgang’ had ter sector 1. Dat had betrekking totdat iets waar hij ‘den afgelopen twee’ raceweekenden alreeds last van had. 

Dat wekte den suggestie dat ie weer wegens eentje probleem ging met ie voorbewerken van den relatie voordat den kwalificatie. Na den wedloop weeskind Leclerc echter zoals eentje andere oorzaak van den problemen: den instelling voordat ie gewoonte van den batterij, ie ERS-systeem dus. “Wegens eentje of andere reden hadden wij eentje iets andere vermogensstrategie ter vergelijking met McLaren plus Red Bull. Wij verloren alles ter den run zoals bocht 2″, verklaart Leclerc. 

Teambaas Frédéric Vasseur benadrukt dat ie ‘waar’ is watten er ter den kwalificatie gebeurde, maar gaat noch helemaal mee ter den uitleg van zijn pupil. “Ie wasgoed wegens andere uitgangspunten. Voornamelijk omdat Max [Verstappen] eentje megaslipstream had van start/finish totdat aan bocht 1”, doelt hij op den tow diegene den Nederlander kreeg van Nico Hülkenberg. “Maar ie is waar dat hij totdat aan bocht 1 eentje betere tempo had ter diegene kwalificatie plus dat wij onze methode willen veranderen plus [dingen] verschillend willen doet.”

Topsnelheden lager

Aldaar Leclerc heeft gedeclareerde dat dit probleem zichzelf alreeds ooit voorheen heeft voorgedaan, vermag er gewoonte geproduceerd wordt van GPS-data wegens den uitspraak te bestuderen. Leclerc gaf aan ie start van zijn snelste kwalificatieronde 6,4 kilometer vanaf uur toe op Verstappen. Zowel op ie regio van topsnelheid liep Leclerc stoer achter: 10 kilometer vanaf uur. Ginds moeten dan welnu den terechte kanttekening van Vasseur onder situeren wordt dat Verstappen dus eentje flinke tow kreeg van Hülkenberg ter den Haas. 

Daarom is den vergelijking met den McLaren-coureurs alreeds iets gepaster. Den gegevens permitteren zien dat den Ferrari-coureur 4 kilometer vanaf uur vertraagd wasgoed dan Oscar Piastri aan ie start van zijn traject plus 3,2 kilometer vanaf uur moest toegeven aan topsnelheid. Wegens den gegevens te vergelijken willen wij terug zoals eentje wedloop voorheen, den Grand Prix van Miami. Ginds wasgoed Leclerc tweede achter Verstappen ter den kwalificatie. Op ie Miami International Autodrome begon Leclerc 1,9 kilometer vanaf uur vertraagd aan zijn traject. Verstappen bereikte uiteindelijk den 316,1 kilometer vanaf uur, Leclerc kwam noch voorts dan 310,9 kilometer vanaf uur.

Aldaar Verstappen aan eentje recordreeks van pole-positions bezig is, moeten den regerend wereldkampioen zowel voordat den voorgaande races mits norm genomen wordt. Te China begon Leclerc met 1 kilometer vanaf uur schade aan zijn traject terwijl ie verschil ter topsnelheid 4 kilometer vanaf uur bedroeg. Te Japan wasgoed dat ter beide gevallen eentje schade van 1,9 kilometer vanaf uur. Te Australië wasgoed dat respectievelijk 6,9 kilometer vanaf uur plus 4 kilometer vanaf uur verschil ter den minus. Zowel ter Jeddah plus Bahrein liep Leclerc op beide vlakken achter den feiten aan: 6 kilometer vanaf uur plus 3,1 kilometer vanaf uur ter Jeddah, 6,9 kilometer vanaf uur plus 3,1 kilometer vanaf uur ter den seizoensopener. 

Den gegevens van Carlos Sainz zijn noch intact verschillend ten opzichte van Leclerc, maar er zijn op twee momenten welnu merkwaardige verschillen. Te Miami begon Sainz vertraagd aan zijn traject, 4 kilometer vanaf uur wegens precies te zijn, maar qua topsnelheid wasgoed hij 1 kilometer vanaf uur sneller dan Verstappen. Te Bahrein begon hij 3,1 kilometer vanaf uur vertraagd aan zijn traject, maar uiteindelijk liggen zijn topsnelheid 4 kilometer vanaf uur hoger dan dat van zijn teamgenoot plus kwam hij weer op weerga hoogte met Verstappen.

Charles Leclerc leverde ter den kwalificaties aan topsnelheid ter.

Plaatje onderbrak: Steven Tee / Motorsport Images

Noch zo soepel

Te dit gevallen spelen uiteraard meerdere factoren eentje rol, waaronder ie ter ie juiste window zien te krijgen van den relatie wegens zo meer houvast te krijgen onder ie uitkomen van den laatste bocht — iets waar Leclerc zowel van heeft toegegeven dat ie onder hem noch zo soepel loopt. Maar dat is zowel eentje volwassene factor ter Bahrein wegens ie ruwe asfalt ginds terwijl ie ter Miami voordat ie gehele veld eentje uitdaging bleek wegens den relatie ter eentje optimaal window te krijgen. 

Te Australië, Jeddah plus Bahrein ligt den start/finish-strepen zowel veraf na den laatste bocht, watten zowel meegewogen moeten wordt ter dit gegevens overmits den RB20 eentje aerodynamisch zeer efficiënte automaat met sterk DRS-systeem is. Zowel moeten noch vergeten wordt dat er ter dit gegevens slipstreams eentje rol spelen. Maar overheen ie generaal voordoen den gegevens eentje klein verschil ter beginsnelheid tussen den RB20 plus SF-24, waarbij den RB20 zowel nog hogere topsnelheden bereikt. 

Dit alles wordt dus gecombineerd met den toezegging van Vasseur wegens zo veel mogelijk wendingen aan te brengen — via software-updates — aan eentje motor diegene tractieverbetering mits eentje bepalend sterk punt heeft voordat den komende evenementen. Watten Ferrari op dit vooraanzicht zowel gaat doet, voordat den eerstvolgende Grand Prix scheelt ie dat motorvermogen noch van cruciaal bij is: dit weekend rijdt den Formule 1 op ie krappe stratencircuit van Monaco.

Meer overheen Ferrari:

First appeared at nl.motorsport.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *