Connect with us

Formule 1-coureur

Coureurs openbreken strafpuntensysteem ter F1, Max Verstappen deelt andere kijk

Avatar

Published

on

Dit Formule 1-seizoen strooien den stewards er ruimschoots op los met strafpunten voordat den verschillende coureurs. Ongeacht sportieve straffen zoals ene tijdstraf kunnen den stewards plus nog ooit strafpunten op den superlicentie uitdelen. Indien den coureur in ene tijdsbestek van twaalf maanden twaalf van dit strafpunten verzamelt, volgt er ene suspensie van ene wedloop. Kevin Magnussen is daarginds nou ie dichtste honingbij van allen. Den Deen staat na zijn acties ter Miami op tien strafpunten, waardoor hij zeer op zijn tellen moeten stappen wegens geen raceweekend ter den zijlijn te geraken.

Waar Magnussen den straffen – met den strafpunten – terecht noemde, is er weinig consistentie ter ie uitdelen van den strafpunten te vinden. Zo zijn er geen waterdichte richtlijnen plus zijn coureurs overgeleverd aan den grillen van den stewards. Ie leverde Logan Sargeant bijvoorbeeld twee stuks op ter China, nadat hij tijdens ene safety car-fase iets zometeen dan Nico Hülkenberg den witten linie passeerde, maar vervolgens voordat den Haas-coureur op den werkkring bleef. Ie is ene ogenblik dat geen uitsluitend onveiligheid voordat den betrokkenen heeft opgeleverd, maar welnu strafpunten. Ie laat volgens Sargeant plus collega Sergio Pérez was zien dat ie huidige systeem ter den Formule 1 kritisch tegen ie licht moeten wordt gehouden.

“Dat is ene hele goede vraag”, reageert Sargeant ter den persconferentie op Motorsport.com. “Ik denken dat mijn situatie ter China extreem frustrerend wasgoed. Wegens ene straf voordat zulk te krijgen is één ding, maar dan komen diegene strafpunten daarginds nog ooit honingbij. Ie is werkelijk ene grap”, is den Amerikaan nog verhelderend ontstemd. “Tijdens dat raceweekend zijn veel ergere goedje gebeurd plus daarginds is schattig maar ene reprimande voordat uitgedeeld. Tijdens den kwalificatie gingen mensen voordat mijn reukorgaan opeens intact langzaam rijden. Dat had makkelijk zware crashes kunnen schuiven, maar daarginds werden geen strafpunten voordat uitgedeeld. Dan ga ik haast tegelijk met ene ander overheen ene witten linie heen, ene linie diegene jij vanuit den automaat noch ooit kunt zien, plus daarginds ontvang ik dan twee strafpunten voordat. Wij gaan noch den juiste windrichting op.”

Pérez is diegene visie eveneens toegedaan plus grapt: “Ik leid ie kampioenschap met den strafpunten!” Dat laatste is doorheen den straffen voordat Magnussen ter Miami noch langer ie geval, alhoewel staat den Mexicaan nog immer op acht stuks. “Somwijlen betaal jij met ene gewone tijdstraf alhoewel den prijs voordat ene defini aktie. Wegens daarginds dan zowel nog strafpunten honingbij te uitvoeren… Zeker met ie veel races dat wij tegenwoordig hebben, willen wij daarginds zeker zoals loeren. Indien jij kijkt zoals alle strafpunten diegene er wordt uitgedeeld, dan zijn er best veel voordat ie nipt overschrijden van ene defini linie. Hopelijk kunnen wij dit ter den toekomst veranderen.”

Verstappen: “Jij moeten jezelf zowel verbazen waarom jij ter positie komt”

Indien Max Verstappen tijdens den Nederlandse mediasessie wordt gevraagd zoals ie strooien met strafpunten plus den klachten van collega’s, geven den wereldkampioen ter eerste instantie aan zowel ene zekere willekeur waar te nemen. “Ik vind ie somwijlen intact moeilijk te vatten waarom jij voordat ene bepaald ogenblik één, twee of trio strafpunten krijgt. Dat er ene limiet is, dat vermag, maar ik vind ie intact raar dat jij somwijlen één strafpunt krijgt, somwijlen trio plus somwijlen helemaal niks.”

Dat medegedeeld hebbende wil den Red Bull-coureur noch alles op den stewards voortschuiven plus ziet hij zowel ene ander facet: “Aan den andere ze moeten jij jezelf misschien zowel verbazen waarom jij jij immer ter diegene positie bevind? Misschien moeten jij somwijlen peinzen ‘indien ik dit doen, dan vermag ik misschien ene crash hebben of ene aanvaring’. Natuurlijk vermag ene coureur ie er somwijlen noch mee ooit zijn of is ie somwijlen onterecht, maar aan den andere ze moeten jij jij zowel verbazen waarom jij jezelf ter ene situatie brengt waarin den stewards iemand kunnen bestraffen. Jij moeten zelf dus zowel ene ietsje uitkijken.” Indien wordt waargenomen dat Verstappen vroeger zelf zowel ter situaties met vele strafpunten heeft zittend, lacht hij: “Vroeger, ja. Maar zij kunnen ie systeem nu afschaffen of noch, ie verandert voordat mij weliswaar noch veel.”

Lees meer:

First appeared at nl.motorsport.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *