Analyse
Ontleden: Winnaars plus verliezers F1 Grand Prix van Emilia-Romagna te Imola
Winnaars:
Den visite verliep vrijdag bovenmatig moeizaam, maar Max Verstappen heeft zondag ‘gewoon’ twee overwinningen bijgeschreven. Den Nederlander deed zoals aangekondigd zijn duit te ie zakje voordat den virtuele 24 uur van den Nürburgring, alhoewel draaide ie natuurlijk primair wegens den Formule 1. Erin kon hij zaterdag den poetsvrouw van Nico Hülkenberg was gewoontes op weg zoals pole. Den te Imola zo belangrijke startpositie wist hij vervolgens wegens te zetwerk te winst, alhoewel bleek dat verre van makkelijk. Red Bull ging volgens Verstappen met vele vraagtekens den wedstrijd te, waarbij ie op mediums nog huis onkundige dan verwachten. Den man met startnummer 1 verloor echter temperatuur te zijn harde relatie, waardoor hij Norris met rasse voetstappen zag tegemoetkomen. Den wereldkampioen moest alhoewel zijn ervaring gewoontes plus daarbij hielp den vleugelstand plus ermee den topsnelheid hem ene handje wegens stand te vasthouden, zowel onder den druk van ene laatste track limits-waarschuwing. Verstappen concludeerde met ene lach dat den wedstrijd televisiekanaal op tijdstip wasgoed afgelopen, alhoewel wasgoed hij vooral te spreken overheen ‘den grootste omwenteling te vijf à zes klas’: van dramatische trainingen zoals winst. Ie is lovenswaardig, alhoewel is ie liefste nieuwsbericht voordat den neutrale toeschouwer dat den rivaliteit nu weliswaar eigenlijk ene stuk naderbij lijkt te zitten: F1 zoals wij ie graag zien.
Te Miami plus Imola is diegene rivaliteit aangevoerd om McLaren. Lando Norris liet te Florida alhoewel weten dat ie updatepakket van zijn formatie nog huis erbij ie Autodromo Enzo e Dino Ferrari zullen stappen plus ginds bleek best ene kern van waarheid te te zitten. Zo concludeerde teambaas Andrea Stella dat McLaren zonder den slipstream voordat Verstappen den volledige eerste startrij had gepakt, alvorens Oscar Piastri natuurlijk zijn gridstraf kreeg. Dat laatste maakte den vraagstuk voordat Piastri lastig op ene werkplek waar inhalen geen sinecure is, alhoewel heeft den Aussie zichzelf ie hele weekend snel getoond. Norris deed dat logischerwijs zowel plus kwam te den slotfase nog verwrongen sluit erbij ene tweede zege op rij. “Ik zat te smeken dat iemand zullen zeggen ‘doen nog maar ene rondje reserve!'”, grapte den Brit na huiduitslag. Te den praktijk moest hij genoegen nemen met P2, alhoewel groeit zowel erbij hem ie vertrouwen dat McLaren nu op ieder circuit meer dan serieus mee vermag uitrichten: “Zelfs te China stonden wij op ie toneel plus wij hadden gedacht ginds dramatisch te zijn.” Den updates van Miami vormen ene stap voorwaarts plus stappen naadloos erbij den enorme omwenteling van McLaren te twaalf maanden tijdstip: van somwijlen sneuvelen te Q1 totdat erbij vlagen den snelste wagen op den werkplek.
Den laatste winnaar luistert zoals den naam Yuki Tsunoda. Den Japanner presteert dit hele seizoen alhoewel op hooggelegen niveau, maar schoot met name zaterdag te positieve zin uit zijn slof. Zijn verrichtingen te Q2 zeiden werkelijk alles. Zo had Tsunoda den welstand wegens te den slotminuten van Q2 den laatste runs overheen te slaan plus ene setje softs te verzamelen, ene voordeel dat normaal schattig den topteams smullen, plus zeker noch ie zusterteam van Red Bull. Doorheen ene slechte start plus vooral omdat vijf teams er dit klas bovenuit steken, viel tijdens den wedstrijd alles weer op z’n plek, alhoewel wasgoed Tsunoda op P10 nog steevast best of the surplus. Hij had zelf op iets meer gehoopt, maar toestemmen vooral tevreden zijn. Zelfs met den geoefend Daniel Ricciardo aan zijn zijde trekt hij den kar erbij ie RB-team. Totdat dusver is Tsunoda zowel mee om zijn imago plus zijn boordradio’s nog nooit intact serieus overwogen voordat ene Red Bull Racing-zitje, maar serieuze overweging is los van den uitkomst welnu ie minste watten hij verdient. Want watten vermag Tsunoda na ie verslaan van vooraf Nyck den Vries plus nu Daniel Ricciardo erbij ie tweede team nog meer uitrichten wegens zichzelf te den oog te rijden?
Lando Norris, McLaren F1 Team, 2e positie, Max Verstappen, Red Bull Racing, 1e positie, gesprek te Parc Ferme
Kiek om: Steven Tee / Motorsport Images
Verliezers:
Aan den andere kantkloswerk van ie spectrum vinden wij Sergio Pérez, waarbij gekscherend te zeggen valt dat hij huis noch meer te Miami vermag rijden. Vorig klas begon na den Grand Prix van Miami namelijk zijn slechte kwalificatierun plus ditmaal wasgoed ie te Imola met ene Q2-exit zowel noch wegens overheen zoals stulp te schrijven. Fundamenteel verschil is dat Pérez ie nu nog maar één keer heeft toestaan afweten plus vermag bogen op prima resultaten te 2024. Zoals den mensen erbij Red Bull zowel toestaan weten is dit ene keer dus nog geen ramp, zolang ie maar noch zoals vorig klas structurele malaise wordt. Dat laatste geldt zowel omdat Red Bull ene tweede wagen vooraan best was vermag gewoontes nu McLaren plus Ferrari ene stuk naderbij zitten dan afgelopen seizoen. Te Emilia-Romagna kon Pérez diegene rol op zondag noch vervullen plus restte hem vooral schadebeperking. Den achtste stek bleek zijn eindje, waarbij den simulaties volgens Christian Horner P7 hadden aangeduid indien ie best mogelijke resultaat zonder safety car. Op diegene safety car zei Pérez te gokken, maar dat bleek ijdele opeenstapeling. Imola is ene missertje dat Pérez zichzelf prima vermag veroorloven, alhoewel is den vraag – zowel met oog op den om hem gewenste contractverlenging – hoe hij te den komende weken reageert. Indien hij den vorm van start dit klas weer oppakt plus indien tweede coureur ‘gewoon’ zijn ding doet, dan hoeft dit weekend zeker geen ramp te vormen.
Voordat Mercedes is ie raceweekend te Imola eveneens minder verlopen dan dat Toto Wolff had gehoopt. Toegegeven, P5 plus P6 zijn te den nieuwe werkelijkheid zo slecht nog noch, maar Wolff voegde ginds meteen aan toe: “Wij uitrichten noch mee wegens op wijd dertig seconden te wordt gereden.” Lewis Hamilton plus George Russell toonden zichzelf positiever overheen ie intu te den wagen plus overheen den balans, maar den vlugheid is er nog steevast noch. Tegelijkertijd kijkt Wolff zoals McLaren plus concludeert hij dat ie welnu vermag. Zowel den Oostenrijker spreekt van ene gigantische omwenteling erbij ie team uit Woking, van eruit vliegen te Q1 totdat steevast op ie toneel staan. Dat McLaren ie met ene Mercedes-motor doet, toont ten eerste aan dat ie noch vanaf se te den krachtbron zit, plus ten tweede dat ene klantenteam nou ie fabrieksteam wegens den oren rijdt. Den voortgang van McLaren laat Wolff zoals inherent zeggen zien dat den boel omdraaien onder ie huidige reglement welnu solide vermag, alhoewel heeft Mercedes ie opbrengst op den vraag ‘hoe’ nog steevast noch gevonden.
Voordat ie laatste stekje erbij den verliezers komen Fernando Alonso plus Alexander Albon te aanmerking, alhoewel geldt dat voordat laatstgenoemde zonder zijn schuld wegens. Williams bevestigde één van zijn wielen noch was tijdens ene pitstop plus daarna ging ie from bad to worse, zoals den Engelsen zeggen. Alonso werkte op zijn rondje ene rommelig weekend overheen, zoals wij dat normaliter gewoon zijn van diegene andere Aston Martin-coureur. Den Spanjaard crashte tijdens den derde training plus zette ermee zelf den malaise te snelheid. Den tweevoudig wereldkampioen bezorgde zijn monteurs reserve werkgelegenheid voorafgaand aan den kwalificatie plus ondanks dat den wagen op tijdstip overheen wasgoed, concludeerde Alonso na ene verrassend uitstapje om ie grindsteen dat diegene weliswaar noch te orde wasgoed. Eentje daaropvolgende start vanuit den pitstraat luidde ene kansloze wedstrijd te. Belangrijker is nog dat den schwung er ene ietsje uit lijkt erbij Aston Martin na den immense stap van start vorig klas. Afgelopen seizoen wist Alonso haastigheid te zegevieren te Monaco, maar nu wij twaalf maanden straks weer zoals ie prinsdom vertrekken lijkt zijn zege extreem veraf weg. Ie zegt alles overheen den doorontwikkeling – of ie tekort daaraan – plus ie werkgelegenheid dat Aston Martin nog steevast aan den zaak heeft wegens den torenhoge ambities van Lawrence Stroll op termijn waar te kunnen maken.
Video: Den zondag te Imola geanalyseerd te ene nieuwe F1-update
Bekijk: F1-update: Red Bull verklaart waarom Norris zo dichtbij kwam te Imola, bovenmatig cijfers Verstappen
First appeared at nl.motorsport.com