Connect with us

Supercars

Xiaomi SU7 Ultra moet snelste sedan ter wereld worden

Avatar

Published

on

Machtsvertoon

De SU7 is de eerste auto van de Chinese technologie- en smartphonefabrikant Xiaomi. Het China is hij zeer warm ontvangen en dus houdt Xiaomi de aandacht maar wat graag vast. Dat doet het nu onder meer door een wel heel heftige variant van de elektrische SU7 te presenteren. Dit is de Xiaomi SU7 Ultra Prototype: een vooruitblik op een bloedsnelle EV met drie elektromotoren. Twee daarvan heten V8, de derde V6. Hoe zit dat?

Het grote Chinese Xiaomi ken je in Nederland wellicht wel van zijn smartphones. Xiaomi heeft echter ook een afdeling die zich bezighoudt met de ontwikkeling van auto’s: Xiaomi Auto. Xiaomi Auto trok begin dit jaar het doek van de SU7, een vijf meter lange elektrische sedan die wat formaat betreft vergelijkbaar is met de Porsche Taycan. Op de planken heeft Xiaomi een stel elektromotoren liggen die het V6s en V8s noemt. De SU7 is in China al leverbaar als achterwielaandrijver met één 299 pk sterke V6s-elektromotor op de achteras en met een 73,6 kWh of 94,3 kWh groot accupakket. Ook is er een Max geheten variant met 101 kWh accupakket en met twee samen 673 pk sterke elektromotoren. En de V8s-machines dan? Die levert Xiaomi nog niet, maar die komen er wel aan. Om de Xiaomi SU7 opnieuw in de kijker te rijden, tillen de Chinezen de elektrische sedan als SU7 Ultra Prototype op het podium. Dat ‘Ultra’ staat daar niet voor niets…

Xiaomi SU7 Ultra Prototype

Xiaomi SU7 Ultra Prototype

De Xiaomi SU7 Ultra Prototype heeft namelijk drie elektromotoren. Op de achteras zitten twee V8s-elektromotoren van ieder 578 pk. De voorwielen worden aangedreven door een 392 pk sterke variant van de V6s-machines die het op de planken heeft liggen. Het systeemvermogen bedraagt volgens Xiaomi een knotsgekke 1.548 pk. Daarmee is de SU7 Ultra Prototype rap. Heel rap. In minder dan 2 tellen stampt het kanariegele gevaarte vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en in nog geen 6 seconden staat de 200 km/h al op de klok. Wie 15,07 seconden geduld heeft, stampt met 300 km/h over het asfalt. De topsnelheid moet boven de 350 km/h liggen. Door veelvuldig gebruik van koolstofvezel moet de Xiaomi SU7 Ultra Prototype 1.900 kilo in de schaal leggen. Volgens de fabrikant is het vleugel- en spoilerwerk op topsnelheid goed voor 2.145 kilo aan neerwaartse druk. Dat is – als het klopt – een gestoorde prestatie. Ter vergelijking: deze niet-straatlegale McLaren Solus GT schopt het tot 1.200 kilo aan downforce. 

Xiaomi zegt zichzelf als doel te stellen om van de SU7 Ultra Prototype ‘de snelste vierdeursauto ter wereld’ te maken. In oktober wil met het de knotsgekke EV op de Nürburgring-Nordschleife een rappe rondetijd neerzetten. Een voor op de openbare weg legale versie verwachten we niet, maar Xiaomi is op de Nordschleife wel al aan het testen met een minder heftig ogende maar nog altijd flink gevleugelde versie van de SU7. Het is Xiaomi menens, zo blijkt.

First appeared at www.autoweek.nl

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *