Connect with us

Supercars

Nilu27: V12, handbak en dik 1.000 pk

Avatar

Published

on

Van goede huize

Wat doe je als je bij Bugatti hoofd exterieurdesign en bij Koenigsegg designbaas bent geweest en je supercar-ei ergens kwijt moet? Precies, dan start je gewoon je eigen merk. Dit is de eerste auto van Nilu27: de Nilu.

Sasha Selipanov heeft bij Bugatti aan het roer gestaan van de afdeling die verantwoordelijk is voor het exterieurdesign van de auto’s, was een kleine drie jaar Chief Designer bij Genesis en zat tussen 2019 en 2022 bij Koenigsegg achter de tekentafel als Head of Design. Tegenwoordig is Selipanov CEO van zijn eigen merk: Nilu27. Net als Bugatti en Koenigsegg is ook Nilu27 geen merk van compacte elektrische cross-overs, maar van een prettig gestoorde hypercar.

Waar Koenigsegg elektrificatie al jaren geleden heeft omarmd en ook Bugatti dat tegenwoordig doet, blijft de Nilu heel ver bij elektrokracht uit de buurt. Sterker nog: de Nilu wil ook niets weten van zaken als elektrificatie ‘en technologische hulpjes’ en moet een ‘ongefilterde en rauwe’ ervaring bieden. Wat hij te bieden heeft? Heel wat. De Nilu is gebouwd rond een uit koolstofvezel vervaardigde monocoque, heeft uit aluminium vervaardigde subframes en een V12 die meer dan 1.000 pk levert.

Die V12 is een bijzondere. De door Hartley Engines in Nieuw-Zeeland gebouwde twaalfcilinder heeft voor elke cilinder een flink eigen gasklephuis en het uitlaatspruitstuk ligt tussen de cilinderbanken. Uitgebreide specificaties vermeldt Nilu27 nog niet, maar de twaalfcilinder zou – mede door de relatief korte slag van de zuigers – ‘net als een elektromotor in toeren kunnen klimmen’. Schakelen gaat niet met een automaat, maar met een handbak met zeven versnellingen. Koolstof-keramische remmerij van Brembo is van de partij om de Nilu weer fatsoenlijk tot bedaren te kunnen brengen.

Van de eerstgeborene van Nilu27 komt – hoe kan het ook anders – een tot vijftien stuks gelimiteerde Launch Edition. Daar mag je de openbare weg niet mee op. Achter de schermen werkt Nilu27 echter ook aan een straatlegale variant, waarvan 54 exemplaren moeten worden gebouwd.

First appeared at www.autoweek.nl

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *