Connect with us

Supercars

Kalmar 9×9: wat als de Porsche 959 uit de 90’s kwam?

Avatar

Published

on

Mengelmoes van 993 en 992

Aan het publiek dat de Monterey Car Week bezoekt zijn Porsche-derivaten schijnbaar eenvoudig te slijten. Het Deense Kalmar Automotive stelt er de 9×9 aan het daglicht voor: een opmerkelijke mengelmoes van een Porsche 911 van de 993-generatie, op de 959 geïnspireerd design en moderne techniek.

Kalmar Automotive is een Deens bedrijf dat met de 9×9 een opmerkelijke Porsche-achtige presenteert. De vrij rechtopstaande voorruit wijst erop dat we hier te maken hebben met een auto die zijn basis deelt met een Porsche 911 van voor de 996-reeks. Voor de 9×9 heeft Kalmar dan ook een 911 van de 993-reeks als basis genomen, al is de koets verder grondig verbouwd. Sterker nog, volgens Kalmar Automotive is de complet koets uit koolstofvezel vervaardigd. De auto heeft heftig spoilerwerk en de daklijn loopt zoals bij elke 911 over in de motorklep, al wordt het geheel achteraan optisch omsloten door een enorme achterspoiler. Helemaal Porsche 959 en waarschijnlijk verklaart dat direct waarom de modelnaam 9×9 is.

Kalmar 9x9

Kalmar 9×9

De Kalmar 9×9 komt beschikbaar in drie motorversies.  De eerste is de achterwielaangedreven Kalmar 9×9 Leichtbau en heeft een tot 530 pk opgeschroefde 4.0 zescilinder boxermotor van de actuele 911 (992). Die is aan een handgeschakelde zesbak geknoopt. Het wagengewicht: 1.250 kilo. In 3,5 tellen moet -ie vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h kunnen razen. Z’n topsnelheid: 310 km/h. Net als bij elke andere 9×9 levert het spoilerwerk op topsnelheid 1.480 kilo aan neerwaartse druk op. Een stap hoger staat de vierwielaangedreven 9×9 Sport. Die heeft een tot 650 pk opgepompte versie van de 3.0 zescilinder boxermotor van de 911 GTS. Deze is aan een handgeschakelde transmissie met zeven versnellingen geknoopt. Het wagengewicht: 1.300 kilo. Deze 9×9 Sport jaagt in 3,7 tellen vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en noteert een top van 340 km/h achter zijn naam.

De absolute topversie is de variant die simpelweg 9×9 heet. Met een wagengewicht van 1.375 kilo is dit de zwaarste, maar met een tot maar liefst 930 pk opgeschroefde 3.8 van de 911 Turbo S is dit een waar monster. In slechts 2 tellen ramt -ie naar de 100 km/h en de topsnelheid moet op 340 km/h liggen. Schakelen met de hand is er niet bij, deze topversie is er enkel met automaat met dubbele koppeling.

Kalmar Automotive zegt z’n creaties te voorzien van speciale ophanging met duwstangen aan de voorzijde. Mogen ze de weg op? Nog niet, maar volgens Kalmar wordt er momenteel hard aan de homologatie van de 9×9 gewerkt.

First appeared at www.autoweek.nl

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *