Connect with us

Supercars

Mazda Demio 1.3 Comfort – 2002 – 423.624 km

Avatar

Published

on

Al bij het verlaten van het parkeervak constateert Joep Schuurman, keurmeester van beroep, een ongezond geluid en hij draait linea recta de werkplaats in. De Demio gaat met de voetjes van de vloer en binnen een mum van tijd is het euvel gevonden: de blikken ankerplaat bij de linker voorrem loopt aan. Beetje buigen en kloppen en we zijn klaar voor de herstart. Totdat Joep opmerkelijk snel terug is van zijn testronde. “Het stonk ineens heel erg naar koelvloeistof en de vloer aan mijn kant werd steeds natter. Dat kan maar één ding betekenen: een lekke kachelradiateur. Die zit onder het dashboard. Verder rijden is onmogelijk, dan raakt de motor oververhit.”

Dat is meteen al een stevige domper voor Theo, die er vast van overtuigd is dat zijn Mazda nog jaren meekan. En speciaal voor deze gelegenheid heeft hij zijn groene metgezel getrakteerd op een nieuwe mattenset en extra goed laten nakijken door zijn vaste garage. “Dit had ik totaal niet verwacht. Zuur dat dit precies op dit moment gebeurt. Ik hoop dat ik er nog mee naar huis kan straks.” Daarover hoeft Theo zich geen zorgen te maken, Joep belooft voor een noodoplossing te zorgen. Ondertussen gaat zijn kennersblik langs alle vitale delen onder de motorkap en pakt hij regelmatig zijn digitale schrijfblok om een notitie te maken. Dat het onderhoud enigszins amateuristisch is uitgevoerd, wordt al snel duidelijk.

Met een Visa naar de Noordkaap

Terwijl Joep zijn speurtocht voortzet, onderhouden wij ons met Theo, die graag en opgewekt vertelt. Bijvoorbeeld over zijn grote hobby: racen op Zandvoort. Die zagen wij even niet aankomen! “Ik ben sinds een paar jaar een trouwe klant bij Race Planet en boek af en toe aan dagje rijden met supercars. Mijn favoriet is de McLaren 540 C, waar ik al eens 240 km/h mee heb gereden. Maar op de openbare weg rijd ik keurig hoor, vandaar het lage verbruik. Het CJIB heeft een slechte aan mij. Zo’n Demio nodigt ook niet uit tot hard rijden.”

Hij vond de auto bij de Mazda-dealer in Amsterdam, waar hij toen klant was met zijn 121. “Die was kapot en ik gaf aan dat ik op zoek was naar een andere auto. Ik wilde iets met genoeg ruimte voor iemand van mijn lengte, maar ook weer geen enorm grote auto. Hij stelde deze Demio voor, ik kende het model niet eens.”

In het verleden reed Theo heel lang Citroën, waaronder twee keer een nieuwe Visa met tweecilindermotor. Twee keer bezocht hij daarmee de Noordkaap. “Dat zou ik nog wel een keer willen doen, maar dan niet met een Visa. Dit is de eerste keer dat ik zo extreem lang met een auto doe. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik niet zo van veranderen houd, iets wat ik ook altijd tegen mijn vrouw zeg, haha.”

Gapende gaten

Het ziet er helaas niet best uit voor de Mazda. Al tijdens het voorgesprek sneden we het thema roest aan, wetende dat dit vijand nummer één is voor Mazda’s uit deze periode. Volgens Theo is er nog nooit aan de auto gelast, wat ons verbaast. Maar voor lassen is het nu te laat, zo blijkt nu overduidelijk. Beteuterd en vol ongeloof kijkt Theo naar de gapende gaten in de achterste wielkast. Daar is geen redden meer aan. Het is niet te bevatten dat geen keurmeester dit ooit heeft opgemerkt terwijl Theo altijd het volste vertrouwen in zijn lokale garagist heeft gehad.

“Ze staan altijd voor mij klaar, ook al moet ik ook heel eerlijk zeggen dat ze niet echt probleemoplossend zijn ingesteld”, zegt hij. “Op hun advies is ooit de koppeling vervangen, terwijl ik totaal geen klachten had. En toen de motor een paar jaar geleden inhield, konden ze blijkbaar niets vinden. Totdat ik voorstelde om de bougiekabels te vernieuwen. Dat deden ze en daarna liep hij weer perfect. Het wiellager linksvoor is ook al vier keer vervangen, daarna de remklauw en het geluid dat ik hoorde was er nog.”

Dat was dus het probleem dat Joep vanmorgen alsnog heeft verholpen. “Vorig jaar zijn er nieuwe voorschokdempers gemonteerd vanwege gekraak in het onderstel. Ook dat bleek niet de remedie. Natuurlijk is het jammer dat hij binnenkort naar de sloop moet, maar dat was niet mijn inzet en er is het afgelopen jaar flink in geïnvesteerd. Maar het is duidelijk: ik moet op zoek naar een vervanger, het is niet anders. Het valt mij zwaar.”

Naam Theo Haijes
Bouwjaar 1953
Woonplaats Amstelveen
Beroep Gepensioneerd salarisadministrateur
Eerste auto VW Kever
Vorige auto Mazda 121 ‘bolhoed’
Wat zou je aan je auto willen veranderen? Niets
Wat is je langste reis met deze auto? Oostenrijk

Onderhoudshistorie

De Demio krijgt jaarlijks, dus elke 20.000 km, een onderhoudsbeurt, hieronder de bijzonderheden:

  • November 2007 80.000 km, remblokken
  • Augustus 2008 relais dimlicht
  • November 2013, 195.000 km remblokken
  • November 2014 218.000 km stuurkogel en draagarm lv vervangen, koppeling
  • November 2015, 237.000 km schokdempers achter
  • November 2016, 256.000 km lv draagarm en fuseekogel vervangen
  • Januari 2017, 258.000 km thermostaat
  • Oktober 2017, 274.000 km draagarm vooras rechts
  • December 2017 bougiekabels en rotor
  • November 2018, 297.000 km remblokken, waterpomp en luchtfilter
  • Oktober 2020, 337.000 km radiateur
  • Februari 2021, 342.000 km remschijven en blokken
  • Februari 2022, 363.000 km druklager koppeling
  • Oktober 2022, 380.000 km wiellager linksvoor
  • Januari en februari 2024 wiellager linksvoor
  • Augustus 2024 schokdempers voor, remschijven en blokken, wielnaaf en wiellager linksvoor
  • Augustus 2024 remklauw lv en rubbers bij de vooras
  • Augustus 2024 fuseekogels en stuurkogels vervangen

Wat mankeert eraan?

  • Koppeling heeft veel vrije slag
  • Aanloopgeluid linksvoor, schertsplaat zat tegen de remschijf aan, verholpen
  • Stinkt naar koelvloeistof, dit lag ook bij de voorstoelen en kwam uit de kachelradiateur die plofte tijdens de proefrit
  • Stuur staat scheef met rechtuit rijden
  • Banden maken veel lawaai
  • Er ontbreken 2 boutjes van de bovenste distributiekap
  • De waterpomppoulie/multiriem is door de bovenste distributiekap heen aan het slijten
  • De voorpijp van de uitlaat lekt
  • De bevestiging van de remleidingen onder de auto is ondeugdelijk
  • De achterasrubbers zijn in zeer slechte staat
  • De remslangen aan de voorzijde zaten niet goed/niet vast
  • De auto is rot, op diverse plaatsen zitten er enorme gaten in

De mening van Carrec Technocenter

“Technisch vrijwel onverwoestbaar, zo’n Mazda en dat blijkt nu wel weer. Waar ik het meest voor vreesde, was het plaatwerk en de onderkant. De proefrit moesten we voortijdig afbreken omdat de kachelradiateur plofte en er heel veel koelvloeistof het interieur in kwam. Veel roest ontdekte ik aan de dorpel en in de wielkasten achter. Zo komt hij niet meer door de apk en dat had de laatste keer ook al niet mogen gebeuren. Het is heel spijtig voor de eigenaar, maar deze auto moet naar de sloop.”

First appeared at www.autoweek.nl

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *