Supercars
Test: BMW M5 – Te veel van het goede
Hoeveel vermogen heeft de nieuwe BMW M5?
In totaal piekt de BMW M5 nu op 727 pk en 1.000 Nm aan koppel. Dat gaat echter wezenlijk anders dan voorheen. Moesten puristen eerst slikken dat er een turbomotor kwam en daarna vierwielaandrijving, nu ramt BMW zijn nieuwste sloopkogel door het volgende heilige huisje door de M5 te voorzien van een stekker en een batterij. Gelukkig (nog) niet ter vervanging van de 4,4-liter V8 met twee turbo’s, maar als aanvulling. Die 4,4-liter V8 kennen we onder meer uit de uitgaande M5, maar is iets minder krachtig geworden. Hij levert in plaats van 600+ pk nu 585 paarden en 750 Nm koppel van 1.800-5.400 toeren per minuut. In de achttraps automaat zit vervolgens nog een elektromotor die 197 pk en 280 Nm levert en wordt gevoed door een batterij met een netto capaciteit van 18,6 kWh. De optelsom van dat alles is 727 pk en 1.000 Nm en daarmee is het de sterkste M5 ooit. Saillant genoeg is het niet de snelst sprintende BMW M5 ooit, want de nieuwe generatie doet er volgens de officiële lezing 3,5 seconden over om de 100 aan te tikken en dat is een paar tienden van een seconde langzamer dan voorheen. Boven de 100 ploegt de nieuwe door zijn hogere vermogen wel aanzienlijk sneller door. In principe loopt de auto bij 250 km/h in de begrenzer, maar als je aan BMW bewijst dat je goed genoeg kunt rijden door extra te betalen, wordt dat 305 km/h.
De 4,4-liter biturbo V8 van de BMW M5 is minder krachtig, maar er zit nu wel een elektromotor achter.
Hoe rijdt de nieuwe BMW M5 in de test?
Ben je aan boord van de BMW M5 eenmaal bekomen van de schrik, dan valt op dat de auto niet alleen hard rechtuit kan. De BMW M5 kan ook best wat in bochten. Net als voorheen kan het vierwielaandrijvingssysteem ook uit. Daarbij moet je wel beseffen dat vierwielaandrijving en ESP aan elkaar zijn gekoppeld. Zet je het systeem in 4WD Sport, dan gaat het ESP meteen half uit, en wil je al het vermogen naar alleen de achterwielen, dan haal je meteen ook het hele veiligheidsnet weg. Leuk voor een spectaculair rokende drift, maar ergens is het jammer dat je dit facet van de M5 niet kunt ervaren met een helpende hand. Vooral omdat de M5 ondanks alle helpende technologie zijn gewicht van 2.510 kilo niet altijd kan verhullen. Dankzij vierwielbesturing en een hele suite aan snel rekenende en assisterende systemen ligt de grens heel ver, maar met een dergelijk hoog vermogen vind je die wel. Daardoor arriveer je nog wel eens onbedoeld snel in een bocht en dan gaat die massa natuurlijk dolgraag rechtdoor. Tijdens de eerste kennismaking zijn de wegen ook nog eens kletsnat en in onverwacht krappe bochten wil de auto nog wel eens ondersturen.
De carbon remmen zijn een optie op de BMW M5, die laadpoort achter het klepje is uiteraard standaard.
Hoe is het leven aan boord van de BMW M5?
Uiteraard voorziet BMW de M5 zowel vanbinnen als vanbuiten van de nodige M-specifieke ingrediënten, al dan niet optioneel. Tegen bijbetaling kun je bijvoorbeeld opteren voor een dak van koolstofvezel en keramische remmen. Gezamenlijk verlagen ze het gewicht van de auto met 55 kilo. Mooi, alleen zet het geen zoden aan de dijk wat betreft het totale gewicht. Ook binnenin kun je natuurlijk helemaal los met allerlei snuisterijen. Standaard zit je trouwens ook goed, met dank aan bijzonder fijne sportstoelen en een ergonomisch doordacht interieur. Het nieuwe iDrive is bijzonder uitgebreid, maar met dank aan de fysieke controller en de inmiddels bekende M1- en M2-knoppen aan het stuur zet je de auto als het moet meteen op scherp.
Ergonomisch zit het wel snor in de BMW M5.
Maar waar het echt om gaat bij test van een BMW M5: kun je er ook elektrisch mee rijden?
Zeker, als er genoeg prik in het 18,6 kWh-accupakket zit, kan de BMW M5 volledig elektrisch rijden. Dat gaat met 197 pk niet bijzonder snel, maar wel voldoende om mee te kunnen komen met normaal verkeer. Het voelt bijna fout om het te doen in een vierdeurs supercar, maar zo is de nieuwe tijd. En het voordeel is dat de vanafprijs door de lagere papieren uitstoot uitkomt op zo’n 30 mille minder dan voorheen. Opladen gaat met 11 kW wisselstroom, waarmee je de batterij in zo’n twee uur vollaadt.
First appeared at www.autoweek.nl