F1 Nieuws
Waarom Verstappen in Mexico zwaardere straffen kreeg dan Norris
In de Grand Prix van de Verenigde Staten waren titelrivalen Max Verstappen en Lando Norris rondenlang in gevecht om de derde plaats. In bocht 12 gingen beide coureurs wijd, maar omdat Norris daarbij Verstappen had ingehaald kreeg hij een tijdstraf van vijf seconden – wat hem uiteindelijk de derde plaats kostte. Een week later vonden de twee elkaar weer op de baan, maar dit keer kreeg Verstappen tot tweemaal toe een tijdstraf van tien seconden. In bocht 4 ging dat om het naast de baan duwen van Norris terwijl Verstappen in bocht 8 in de ogen van de stewards blijvend voordeel haalde uit het naast de baan rijden – waarbij hij Norris ook nog naast de baan forceerde.
De zwaardere tijdstraffen voor Verstappen hebben tot enkele vraagtekens geleid over de besluiten van de stewards. Red Bull-adviseur Helmut Marko stelde zelfs dat dit een reactie was op alles wat zich in Austin had voorgedaan. Bronnen binnen de FIA hebben aan Motorsport.com echter bevestigd dat de tijdstraf van tien seconden de norm is voor acties zoals die van Verstappen in bocht 7. In Austin zouden de stewards naar verluidt hebben besloten dat een tijdstraf van vijf seconden zou volstaan voor Norris, waarbij de verdedigende actie van Verstappen in bocht 12 gezien werd als verzachtende omstandigheid. Artikel 54.3 van het sportief reglement omvat alle straffen die de stewards kunnen uitdelen onder dit soort omstandigheden. Het kan daarbij dus gaan om tijdstraffen van vijf of tien seconden, maar ook om een drive-through of een stop/go-penalty – afhankelijk van de ernst van het incident.
“Twintig seconden is natuurlijk heel veel, maar ik wil er eigenlijk niet te veel over zeggen. Het maakt toch allemaal niet uit of ik het ermee eens ben of niet”, zei Verstappen na afloop van de Grand Prix van Mexico over zijn tijdstraffen. Norris was van mening dat in Austin ‘niemand een straf’ had moeten hebben. “Laten we zeggen dat we allebei wat dingen fout deden”, voegde de McLaren-coureur toe. “Ik had het gevoel dat ik iets verkeerds moest doen. De meerderheid van de coureurs had hetzelfde gevoel. Daarom hoor je nu ook dat er misschien regelwijzigingen komen. Dat is omdat er een consensus is dat het niet correct was wat er met het resultaat voor mij het afgelopen weekend gebeurd was. Dat was van een ander niveau.”
First appeared at nl.motorsport.com