Supercars
nachtmerrie voor Tesla Model S Plaid en Porsche
Chinees machtsvertoon
Gisteren maakte het Chinese Xiaomi bekend dat het zijn SU7 Ultra Prototype in recordtempo over de Nürburgring Nordschleife heeft gejaagd. De doorgesnoven Chinese EV zette een tijd neer waarbij de eerdere recordtijd van de Porsche Taycan Turbo GT verbleekt. Nu heeft Xiaomi de productieversie van zijn extreme topmodel gepresenteerd. Dit is de Xiaomi SU7 Ultra. Zonder ‘Prototype’, maar wél met 1.548 pk.
Een heftige pre-productieversie van een wat een spectaculaire topversie van de Xiaomi SU7 beloofde te worden, wist een ronde op de Nürburgring Nordschleife in slechts 6:46.87 af te leggen. Daarmee beukte de snelle Chinees de Porsche Taycan Turbo GT van de troon als ‘snelste vierdeurs op de Nordschleife’. De Taycan Turbo GT deed eerder namelijk 7:07,55 over een rondje ‘Ring. Een groot verschil tussen de twee bloedsnelle EV’s: de Taycan Turbo GT is een productiemodel, de Xiaomi SU7 Ultra Prototype was dat niet. Xiaomi gaf al aan dat het in 2025 ook met de productieversie van zijn SU7 Ultra Prototype een uiterst snelle tijd op het dik 20 kilometer lange Duitse circuit wil vestigen. Vandaag maken we kennis met die productieversie. Dit is de Xiaomi SU7 Ultra.
De Xiaomi SU7 Ultra is net als de pre-productieversie een kolderieke 1.548 pk sterk. De topversie van de SU7 put dat vermogen uit een drietal elektromotoren. Twee daarvan heten ‘HyperEngine V8’ en zitten op de achteras, één heet ‘HyperEngine V6’ en drijft de voorwielen aan. De 1.770 Nm leverende set elektromotoren helpt de productieversie in slechts 1,98 seconden aan een snelheid van 100 km/h. In slechts 5,86 tellen zoemt Xiaomi’s krachtpatser met 200 km/h over het asfalt. Z’n topsnelheid: een voor een elektrische auto behoorlijk hoge 350 km/h. De Porsche Taycan Ultra GT is 1.108 pk sterk, zoekt in 2,2 tellen naar de 100 km/h en heeft 6,6 seconden nodig om de 200 km/h aan te tikken. Diens topsnelheid: 350 km/h.
Volgens Xiaomi heeft de SU7 Ultra een elektrisch bereik van 630 kilometer. Het gevaarte is flink gevleugeld, maar het spoilerwerk is net even minder extreem dan dat van de SU7 Ultra Prototype. Volgens Xiaomi kan de SU7 Ultra twee rondes achter elkaar over de ‘Ring jagen zonder overhit te raken. Een beste prestatie. De SU7 Ultra heeft koolstofkeramische remmerij met extra bijterige remklauwen en heeft uitgebreide adaptieve luchtvering met twee kamers rondom. Wie het wil, kan de SU7 Ultra zelfs op een schroefset van Bilstein krijgen.
De Xiaomi SU7 Ultra kost in thuisland China omgerekend €105.800. Volgens Chinese media zijn er in de eerste 10 minuten nadat Xiaomi de orderboeken heeft opengeslagen al 3.680 bestellingen geplaatst.
First appeared at www.autoweek.nl