Connect with us

F1 Nieuws

Formule 1 moet toe naar permanente, betaalde stewards

Avatar

Published

on

Sinds de race-incidenten tijdens de Grands Prix van de Verenigde Staten en Mexico tussen Max Verstappen en Lando Norris ligt het rijgedrag – en hoe stewards dat beoordelen – onder een vergrootglas. Er staan richtlijnen op papier hoe de coureurs zich dienen te gedragen, maar die richtlijnen zijn vrij te interpreteren.

Mercedes-coureur George Russell roept de FIA op om werk te maken van het aanstellen van professionele stewards om de consistentie in de besluitvorming te verbeteren en de coureurs te helpen bij het interpreteren van de richtlijnen. “Als persoonlijke mening, niet als mening van het collectief, denk ik dat het boek met reglementen niet verscheurd hoeft te worden. Er zijn alleen wat kleine aanpassingen of toevoegingen nodig. Het is allemaal vrij duidelijk. De richtlijnen moeten er zijn, maar we mogen niet vergeten dat het richtlijnen zijn. Er is geen geschreven reglement en het is aan de stewards om het beste oordeel te vellen.”

“Als het op interpretatie aankomt en als het om consistentie gaat, kun je beargumenteren dat als je week in week uit dezelfde stewards hebt, de consistentie beter zal zijn”, vindt Russell. “Omdat zij dingen op dezelfde manier zullen interpreteren en de coureurs precies begrijpen wat ze verwachten in een bepaalde omstandigheid.”

Vaste, betaalde stewards

Het is dan ook hoog tijd dat de FIA meebeweegt, stelt de Engelse coureur. “Ik denk dat we nu op een punt zijn gekomen in deze sport dat we fulltime professionele stewards nodig hebben die een echt salaris verdienen. Het zijn geen vrijwilligers en ik denk dat de pool van stewards die we nu hebben zeker op niveau zijn. Dus ik zeg niets slechts over de huidige stewards, ik zeg alleen dat ik vind dat we week in week uit stewards moeten hebben die in het systeem zitten.”

Overigens sluit Russell niet uit dat ook met de komst van vaste stewards discussies niet volledig uit te sluiten zijn. “Uiteindelijk is elk incident anders. Het is net als met de veiligheid van de auto’s: er moet eerst een ernstig ongeluk gebeuren voordat je echt vooruitgang kunt boeken. Hetzelfde geldt voor verkeersregels. Je hebt verkeerde beslissingen nodig of dingen die over de limiet gaan, alvorens je realiseert dat er een verandering moet plaatsvinden.”

First appeared at nl.motorsport.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *