F1 Nieuws
Hoe ziet grid eruit als kwalificatie F1 Brazilië niet doorgaat?
De kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië had zaterdag om 19.00 uur Nederlandse tijd – 15.00 uur lokale tijd – moeten beginnen. De start van de sessie werd echter steeds verschoven en uiteindelijk uitgesteld tot zondag 11.30 uur Nederlandse tijd vanwege zware regenval. Ook de starttijd van de race werd aangepast – van 18.00 uur tot 16.30 uur Nederlandse tijd – aangezien de weersvoorspelling voor zondag ook weinig rooskleurig is.
Met dat laatste in gedachten wordt in de paddock ook al gesproken over een ‘wat als de kwalificatie helemaal niet kan plaatsvinden?’-scenario. Bijzonder genoeg voorziet het reglement anno 2024 niet in dat scenario. Voor 2025 is er een nieuw artikel (42.1) aan het sportief reglement toegevoegd dat bepaalt dat in deze situatie de WK-stand als startopstelling wordt genomen. Dat is besloten na de laatste vergadering van de F1 Commission en World Motor Sport Council vorige maand, maar het voorstel kwam naar verluidt te laat om overeenstemming te bereiken om dit nog aan de regels voor het restant van 2024 toe te voegen.
Vrije training of sprintkwalificatie?
Met het reglement zoals dat nu op tafel ligt, lijken er twee artikelen van toepassing te zijn. Een definitief antwoord bieden die echter niet. Als eerste is er artikel 39.4b. Dit gaat over een coureur die ‘geen tijd neerzet in Q1 of SQ1, of wiens rondetijden allemaal zijn geschrapt’ en dus ‘niet geklasseerd’ is in de kwalificatie-uitslag. In dat geval wordt de klassering van de desbetreffende coureur gebaseerd op de derde vrije training, of in het geval van een sprintweekend op de eerste oefensessie.
Dit laat ruimte voor interpretatie. Je zou immers kunnen zeggen dat als de kwalificatie niet doorgaat, geen enkele coureur een tijd heeft neergezet in Q1 en dat iedereen dus ‘niet geklasseerd’ is in die sessie. In dat geval zou de uitslag van de eerste vrije training op Interlagos als startopstelling worden gebruikt. Dat zou betekenen dat Lando Norris vanaf pole-position mag beginnen en Max Verstappen achteraan moet starten – de Nederlander klokte de vijftiende tijd in VT1 maar incasseert een gridstraf van vijf posities wegens een motorwissel.
Bovenstaande interpretatie wordt echter niet door iedereen gedeeld. Het kan ook zo worden geïnterpreteerd: als de kwalificatie wordt afgelast maar SQ1 wel heeft plaatsgevonden, dan betekent dit dat elke coureur die een tijd heeft gereden in de sprintkwalificatie is ‘geklasseerd’. Met andere woorden: dan zou de uitslag van de sprintkwalificatie als startopstelling voor de Grand Prix gebruikt moeten worden. Daarna wordt artikel 42.3 toegepast, dat onder meer gaat over het toepassen van gridstraffen. In dat geval zou Oscar Piastri op pole-position staan voor de Grand Prix, met Norris naast zich op de eerste rij. Verstappen noteerde de vierde tijd in de sprintkwalificatie, wat vanwege zijn gridstraf dus P9 zou worden.
Vrijheid voor stewards?
Naast het sportief reglement is er echter ook de International Sporting Code, waarbij in dit scenario vooral artikel 11.9.3b in het oog springt. Concreet geeft deze bepaling de stewards de ruimte om te beslissen hoe de startgrid eruit komt te zien. Dat gebeurde al eens bij de Grand Prix van Japan in 2019. Toen besloten de stewards dat de uitslag van de tweede vrije training – de derde oefensessie werd afgelast vanwege een tyfoon – als startopstelling zou worden gebruikt als er niet gekwalificeerd kon worden. Zover kwam het niet, aangezien de kwalificatie op Suzuka zondagochtend wel kon worden verreden.
Op Suzuka 2019 kregen de stewards die autoriteit omdat het reglement destijds niet in een dergelijk scenario voorzag, iets dat ruim vijf jaar later nog steeds het geval is. En dus zou het in Brazilië alle kanten op kunnen gaan, mochten de regengoden het ook zondagochtend op Interlagos gemunt hebben.
F1-update: Onze terugblik op de zaterdag in Brazilië
Bekijk: F1-update: Zo bepaalt FIA de grid als kwalificatie niet doorgaat, McLaren-truc met water in banden?
First appeared at nl.motorsport.com