Supercars
Test: Mercedes-AMG SL 63 S E Performance – Zware techniek en verwennerij past wel bij een SL
Hoe snel is de Mercedes-AMG SL 63 E Performance dan?
Dankzij de combinatie van de 4.0 V8 biturbo en de elektromotor van 150 kW en 320 Nm is het totale vermogen een bizarre 816 pk en het systeemkoppel 1.420 Nm. Daarmee knalt deze SL in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Er zijn nog snellere open sportauto’s, en met een top van 307 km/h moet de SL dan wel het onderspit delven tegen de open supercars, de SL is vooral een comfortabele cabriolet. Die dus bloedsnel is, de acceleratie en zeker de tussensprints wennen nooit.
Past zo veel vermogen dan wel bij de SL?
Als ik er een paar uur mee rijd, valt opeens het kwartje. Stel je bent vanaf je stulpje aan de Côte d’Azur even wezen toeren richting de Route Napoleon of Saint Paul de Vence en je hebt de SL flink laten zweten, veel gestegen, veel afgedaald. Bij dat laatste regenereert het 6,1 kWh grote accupakket dat je ook met een stekkeraansluiting in de achterbumper kunt laden als een dolle en zie je in het display dat de batterij snel vol wordt. Dan kun je zo’n 12 kilometer elektrisch rijden. Heerlijk om op de elektromotor langs terrassen over de boulevards en corniches van de Franse mediterrane kust te zoeven, toch? Of wil je met de dikste AMG juist die V8 laten horen? Kan ook hoor, rijd dan in Sport of Sport Plus, of in Race. Dan is puur elektrisch rijden niet mogelijk.
Linksonder ook informatie over de temperaturen van de elektromotor en het accupakket.
Is deze performance PHEV ook zo zwaar?
De SL met deze aandrijflijn is een zware jongen. Bijna 2.100 kilo leeg weegt hij, en dat gewicht voel je altijd. De SL wordt er dus niet dynamischer op met deze technische overdosis. De SL deelt de basis met de AMG GT maar bij de open versie heeft bij de afstelling comfort een nog grotere rol gespeeld.
Maar plug-in hybride levert zeker wel een prijsvoordeel op?
Dat kun je wel zeggen! De 816 pk sterke E Performance is bijna €27.000 minder duur dan de ‘normale’ 63 AMG 4Matic+, die dezelfde 4.0 V8 biturbo heeft maar zonder elektrische ondersteuning niet verder komt dan 585 pk. De E Performance is ook maar €5.000 duurder dan de 476 pk sterke SL 55 AMG, die ook een V8 biturbo heeft. Voor het prijsverschil met de 63 kun je aardig wat opties nemen, bijvoorbeeld dat schitterende hoogwaardige ‘Manufaktur’-pakket (12k) voor het interieur, en dat systeem met die neuslift (2,1k) is ook wel lekker in het Nederlandse verkeer dat bezaaid ligt met drempels. Daarmee lijkt de E Performance met zijn plug-in hybride aandrijflijn de twee andere V8’s voor de Nederlandse markt buitenspel te zettten. Dat is natuurlijk een bpm-ding, doordat hij elektrische kilometers kan afleggen is de WLTP-opgave voor verbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot laag. Een SL 43 met viercilinder is voor ruim een ton minder, overigens.
Hoe rijdt de SL verder?
De SL stuurt heel direct en wordt daarbij zeer enthousiast geholpen door de vierwielsturing, die bij lagere snelheden de achterwielen laat tegensturen. Daardoor reageert de auto soms sneller dan je verwacht, zonder dat je daarbij veel feedback krijgt. Al je de duizelingwekkende hoeveelheid pk’s en newtonmeters aan het werk zet, dan komt de neus ver omhoog en de duikbewegingen bij remmen zijn ook fors. Relaxed rijden vindt de SL het fijnst, ondanks die 816 pk. De 12 kilometer range die hij biedt met volgeladen accupakket is leuk om geruisloos dorp of stad uit te rijden, verder is bij deze plug-in de elektrische ondersteuning vooral voor het performance gedeelte.
Missen we de AMG GT Roadster?
Een beetje wel, de AMG SL moet die auto vervangen, zoals hij dat ook al moet doen voor de niet meer bestaande S-klasse Cabriolet. De GT Roadster was een echte sportauto. Wat de SL vooral nog wel is, is een Mercedes SL. Dat was al decennia vooral een hele luxe open top-Mercedes, als vanouds een van de paradepaardjes van het merk, volgehangen met alle beschikbare technologie. Daarbij werd je altijd ondergedompeld in een bad vol luxe. Beide gaat zeker op voor deze E Performance. Maar Mercedes-Benz moest keuzes maken, minder modellen, minder cabriolets, en dan snap je ook wel dat ze zo’n legendarische naam minder snel schrappen dan al die andere cabriolets in het topsegment.
First appeared at www.autoweek.nl