Teams
Red Bull koopt het Jaguar F1-team voor één euro
Waar titelwinnende teams als Ferrari, Mercedes, McLaren en Williams al decennia mee gaan in de Formule 1 (Williams al sinds de jaren zeventig en Ferrari en Mercedes zelfs sinds de jaren vijftig) is Red Bull Racing een betrekkelijk jonge renstal. Het team bestaat vandaag precies twintig jaar, op 13 november werd voor het symbolische bedrag van één euro de renstal Jaguar van moederbedrijf Ford overgenomen.
Frisdrankenproducent Red Bull was toen al actief in de Formule 1, het sponsorde onder andere het Zwitserse team Sauber. Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz wilde echter meer en besloot dat het tijd werd een eigen team te vormen. Dat werd dus Jaguar Racing dat zijn oorsprong had in de renstal Stewart Grand Prix van eind jaren negentig. “Onze beslissing om eigenaar te worden van een Formule 1-team is commercieel gezien logisch”, verklaarde Mateschitz op de dag dat de deal officieel werd. “Voeg daarbij de mogelijkheid om direct betrokken te zijn bij een sport waar ik persoonlijk veel plezier aan beleef, en het is makkelijk te begrijpen hoe blij ik ben met deze aankoop. Dit is de logische en definitieve stap in het proces dat we zijn gestart met het Red Bull Junior-programma, waarmee we jong talent uit de karting oppakken, begeleiden en promoten tot het hoogtepunt dat Formule 1 is.”
Jaguars F1-periode was een mislukking.
Foto door: Rainer W. Schlegelmilch / Motorsport Images
Het mislukken van het Chinese project
Alles had echter anders kunnen lopen als het oorspronkelijke plan om Jaguar Racing om te vormen tot Ford Team China het daglicht had gezien. Ford wilde na vijf mislukte seizoenen Formule 1 (met slechts twee podiums) af van het kostenverslindende project dat Jaguar Racing was geworden en droeg de leiding op om zoek te gaan naar een koper. Mark Gallagher, destijds sponsordirecteur van Jaguar Racing, herinnert zich zijn missie om het team in leven te houden met een andere investeerder aan het roer. “In de zomer van 2004 gaf Ford Jaguar Racing drie maanden de tijd om een koper te vinden, anders zouden ze de fabriek sluiten”, herinnert hij zich. “Voormalig teambaas Tony Purnell sprak met Red Bull, dat sponsor was van onze Oostenrijkse coureur Christian Klien, terwijl ik naar China werd gestuurd. Ik werkte daar aan de verkoop van het team aan een groep Chinezen met wie Ford goede relaties onderhield.” Het project ging uiteindelijk niet door en dus werd er een deal met Red Bull gesloten.
Dietrich Mateschitz, die eind 2022 overleed, vervulde zijn droom in de F1.
Mateschitz kreeg zo de sleutels in handen van de fabriek in Milton Keynes. Daar was onder de zeshonderd werknemers flink wat achterdocht over de plannen van de Oostenrijker. “Ze vroegen zich af hoe een energiedrankjesbedrijf kon slagen waar Ford dat niet had gedaan”, zegt Gallagher. “Kort nadat de deal was gesloten, kwam Mateschitz naar Milton Keynes om ons toe te spreken. Hij stond voor de personeelsleden en beschreef waarom hij het team had gekocht en wat zijn visie was. Hij zei dat we meededen om te winnen en herhaalde dat hij succesvol was geweest in alles wat hij eerder had ondernomen. Alles wat Red Bull in F1 heeft gedaan, kwam voort uit die eerste toespraak en hij vinkte elk vakje aan van wat hij wilde bereiken in F1.”
Twee succesperiodes
Destijds was er wantrouwen, maar de gok betaalde zich iets minder dan zes jaar later al uit, toen Sebastian Vettel bij Red Bull zijn eerste wereldtitel won en met Mark Webber het team ook de constructeurstitel schonk. Er volgden nog drie ‘dubbels’ en vanaf 2021 met Max Verstappen een nieuwe succesperiode die tot op de dag van vandaag voortduurt.
Red Bull heeft de top van de Formule 1 bereikt.
Foto door: Red Bull Content Pool
In twintig seizoenen heeft Red Bull Racing deelgenomen aan 390 Grands Prix, met 121 overwinningen, 103 polepositions, 99 snelste raceronden, 281 podiumplaatsen en 31 1-2’s. Het team heeft met die cijfers Williams ingehaald op de eeuwige ranglijst en is nu achter Ferrari, McLaren en Mercedes (inclusief het Mercedes van de jaren vijftig) het op drie na succesvolste team in de F1-geschiedenis.
Na motorendeals met Cosworth, Ferrari en daarna Renault, maakte het team in 2019 de winnende overstap naar Honda-krachtbronnen. Die motoren worden nog steeds gebruikt, maar dat zal in 2026 veranderen als met nota bene de hulp van Ford een eigen motor introduceert. De cirkel is rond.
Constructeurstitels in F1
Team | Aantal titels | Jaar |
Ferrari | 16 | 1961, 1964, 1975, 1976, 1977, 1979, 1982, 1983, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007, 2008 |
Williams | 9 | 1980, 1981, 1986, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996, 1997 |
McLaren | 8 | 1974, 1984, 1985, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998 |
Mercedes | 8 | 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 |
Lotus | 7 | 1963, 1965, 1968, 1970, 1972, 1973, 1978 |
Red Bull | 6 | 2010, 2011, 2012, 2013, 2022, 2023 |
Coureurstitels in F1
Ferrari | 15 | 1952, 1953, 1956, 1958, 1961, 1964, 1975, 1977, 1979, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007 |
McLaren | 12 | 1974, 176, 1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998, 1999, 2008 |
Mercedes | 9 | 1954, 1955, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 |
Williams | 7 | 1980, 1982, 1987, 1992, 1993, 1996, 1997 |
Red Bull | 7 | 2010, 2011, 2012, 2013, 2021, 2022, 2023 |
First appeared at nl.motorsport.com