Supercars
Op zoek naar het feestje met de Volvo EX30 Twin Motor Performance –
Wie in de markt is voor een gespierde hatchback in het B- of C-segment, kon zich afgelopen decennia verwennen door zich een sportieve hatchback als een Ford Fiesta ST of Volkswagen Polo GTI cadeau te doen. Grotere alternatieven als de Focus en Golf waren of zijn er daarnaast niet alleen als ST of GTI, maar ook als vierwielaangedreven RS of R waarmee de kans op het kwijtraken van je rijbewijs evenredig met het grotere vermogen van die topversies toenam.
Tegenwoordig ziet autoland er heel anders uit. De traditionele hatchbacks worden steeds verder verdrongen door cross-overs en de pretletters van de sportieve GTI’s, ST’s, R’s en RS’en worden steeds kleiner geschreven. Niet alleen loont het voor de importeurs om bpm-technische redenen vaak niet meer de hot hatches met hitsige turbomotoren naar Nederland te halen, ook worden hun prestaties steeds minder indrukwekkend. Met een gemiddelde elektrische auto rijd je een sportieve subtopper van een alternatief met benzinemotor bij het stoplicht al snel zoek.
Kijk maar eens naar de Volvo EX30. De Single Motor geheten instapper daarvan heeft al een 272 pk sterke elektromotor op de achteras die Volvo’s goedkoopste auto in slechts 5,7 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h jaagt. Daarmee ben je in rechte lijn rapper dan een Golf GTI, en dat al vanaf €38.495 in plaats van de dikke 60 mille die dat Duitse icoon je tegenwoordig kost. En de Volvo EX30 Extended Range die al even deel uitmaakt van onze duurtestgarage? Die heeft een grotere accu en dus een groter bereik, maar is met hetzelfde motorvermogen doodleuk nóg sneller.
Dat Volvo’s compacte succesnummer, ongeacht de motor, menig hot hatch bij het stoplicht vernedert, betekent niet dat het directe alternatieven daarvoor zijn. Dat weet Volvo ook. Het geeft geen van de EX30-varianten een naam die doet vermoeden dat er ook maar enige sportieve aspiraties onder het bonkige koetsje schuilgaan. Op één na. Op de EX30-troon zetelt een absolute topversie die luistert naar de ontzagwekkende naam Twin Motor Performance.
Supercar in B-segment
Twin Motor Performance. Dat belooft wat, en de cijfers zijn dan ook veelbelovend. Het Moss Yellow van onze duurtester maakt plaats voor een bleke snuit als hij hoort wat zijn afgetrainde broer weet te bewerkstelligen. De EX30 Twin Motor is op papier een Volvo als geen andere. Net als de EX30 Single Motor en Single Motor Extended Range heeft hij een 272 pk sterke elektromotor op de achteras, maar heeft als enige ook een 156-pk machine op de vooras. Dat maakt het tot de enige vierwielaangedreven EX30 en uiteraard direct ook de sterkste. Het samenspel van de twee elektromotoren is goed voor een ronduit buitenissig vermogen van 428 pk en 543 Nm.
Wie het lef heeft het stroompedaal fanatiek tot de bodem te trappen, voelt het bloed uit het gezicht wegtrekken. Alsof je door een raket wordt afgeschoten, ramt de Twin Motor Performance zich in onze test in een luttele 3,9 seconden naar de 100 km/h. Daarmee rijd je een Porsche 911 Carrera bij het stoplicht al het spreekwoordelijke snot voor ogen.
Om alle 428 elektropaarden in de hoogste staat van paraatheid te brengen, moet je wel eerst een prestatiemodus activeren. Daar tref je geen stoer ogende schakelaar in het dashboard voor aan. Zelfs een speciaal daarvoor ontworpen levenslustig ogend icoon in het infotainmentscherm ontbreekt. Nee, om de EX30 Twin Motor Performance volledig te ontwaken, moet je naar het instellingenmenu om vervolgens in het submenu ‘Rijden’ een anoniem ogend digitaal schuifknopje om te zetten dat de modus ‘Prestaties Vierwielaandrijving’ activeert. De uitnodiging voor het feestje brengt ons in ieder geval niet alvast in de feeststemming.
Schofterig
De conclusie dat snel kunnen sprinten – hoewel dat de eerste paar keer een bijzondere ervaring is – niet garant staat het karakter van een hot hatch te evenaren, wordt door de toevoeging Performance helaas niet veranderd. Is rijden in de EX30 Twin Motor Performance dan niet leuk? Zéker wel, maar dat komt niet zozeer door het Performance-deel van het verhaal. De Volvo EX30 is van nature gewoon een uiterst prettige auto om je fatsoen in de bocht even mee te laten varen. Zo bewijst de EX30 Extended Range zich als lid van onze duurtestfamilie al maanden als een auto waarmee je schandalig hard de hoek om kan. Het onderstel is stug, maar ook vergevingsgezind als het op drempels en andere oneffenheden aankomt.
Dat van de Performance is niet anders. Hij is niet stijver, niet stugger en tijdens het rijden biedt hij ook niet meer feedback in het stuur. De Twin Motor performance is net zo onverzettelijk als zijn milder gemotoriseerde alternatieven. Dat het wagengewicht door de aanwezigheid van een tweede elektromotor 110 kilo hoger ligt, merk je tijdens enthousiast bochtenwerk niet en de vierwielaandrijving verlegt evenmin de grenzen van zijn kunnen. Die van de mildere EX30 liggen immers al schofterig ver. Wél noteert de EX30 Twin Motor Performance logischerwijs een hoger verbruik en dus ook een kleinere actieradius. Daarbij wordt ons testexemplaar niet geholpen door zijn optionele 20-inch wielen. Het hogere gewicht levert de EX30 wél iets anders op. Een – zij het verwaarloosbaar – langere remweg. Hoewel de Twin Motor ‘Performance’ heet, is de remmerij ook niet aangepast.
Muurbloempje
We missen de levensvreugde, het Chinees-Zweedse equivalent van het pretpakket dat modellen met veelbelovende typenamen en bergen vermogen juist zo leuk maakt. De EX30 Twin Motor Performance stelt zich schriftelijk voor als een wild feestbeest en nodigt je uit op een feestje waar het vervolgens een muurbloempje blijkt te zijn. Wat zeker niet helpt is dat de EX30 Twin Motor op het feest arriveert in zijn huiskloffie. De Performance geheten topversie heeft geen spoilertje, lipje, randje of ook maar een badge die erop wijst dat hij over een kolderiek vermogen van 428 pk beschikt. Zelfs ín de EX30 zie je aan helemaal niets dat je er 90 procent van het Nederlandse wagenpark mee op de knietjes dwingt zodra het stoplicht op groen springt.
Juist die al dan niet functionele visuele verwennerij is bij de R’s en ook de Polestar-uitvoeringen van weleer nou juist deel van de beleving en dus deel van de pret. Zonder die opsmuk is het een regelrechte wolf in schaapskleren, maar dat is een €7.500 goedkopere EX30 Extended Range en zelfs €12.500 goedkopere instapper ook. Ook die aanzienlijk minder sterke versies zijn al vliegensvlug en rijden als op rails. De grootste vijand van de EX30 Twin Motor Performance die zich momenteel de snelst sprintende Volvo allertijden mag noemen, is zijn verlegenheid. En dat is zonde. Want hij is wél schandalig snel en voor deze prijsklasse ongekend dynamisch.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
First appeared at www.autoweek.nl