F1 Nieuws
Ralf Schumacher blikt terug op eerste wereldtitel broer Michael
Dertig jaar geleden, op 13 november 1994, schreef Michael Schumacher sportgeschiedenis door als eerste Duitser in de geschiedenis van de Formule 1 de wereldtitel te winnen. De dramatische kampioenschapsbeslissing in Adelaide luidde echter ook een nieuw tijdperk in, aangezien de Formule 1 aan het einde van een controversieel jaar een grote leegte moest opvullen, met veel grote namen die binnen korte tijd verdwenen.
Viervoudig wereldkampioen Alain Prost was al met pensioen gegaan vóór het seizoen 1994 en verdedigde zijn titel niet in het jaar daarna. Nigel Mansell, kampioen in 1992, week in 1993 uit naar de Amerikaanse CART-serie. De Britse autocoureur verscheen in 1994 enkele keren aan de start van de races bij zijn team Williams. Daar verving hij de verongelukte Ayrton Senna, de legendarische Braziliaan die driemaal de wereldtitel won. Zijn landgenoot en eveneens drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet, zat enkele jaren daarvoor ook in de herfst van zijn carrière en gaf het stokje na het seizoen 1991 door aan het grote volgende talent, zijn teamgenoot Schumacher.
Michael Schumacher, Benetton B194
Foto door: Rainer W. Schlegelmilch / Motorsport Images
Zonder een enkele wereldkampioen in het veld stond de Formule 1 voor een grote generatiewisseling en was het op zoek naar een nieuwe superster – en vond die in Michael Schumacher. Tot grote vreugde van de Duitse sportfans, want de grote tennis-hype was al afgenomen na de successen van Boris Becker, Michael Stich en Steffi Graf, en de tribunes op de Hockenheimring en later Nürburgring werden omgetoverd tot feestplekken voor mensenmassa’s in plaats van kleine en elitaire tennisarena’s.
Eindelijk een Formule 1-wereldkampioen uit Duitsland. Wolfgang Graf Berghe von Trips was in 1961 al op weg naar de wereldtitel met Ferrari voordat hij een dodelijk ongeluk kreeg in de voorlaatste ronde op Monza. Een tragisch lot dat ook de zeer getalenteerde Stefan Bellof en Manfred Winkelhock in het midden van de jaren tachtig trof. In het World Rally Championship was Duitsland een stuk succesvoller: Walter Röhrl behaalde twee wereldtitels in het rally-kampioenschap, een duidelijk teken van leven van Duitsland in de motorsport.
Schumi-hype
Michael Schumacher’s broer Ralf vertelt in een exclusief interview met zusteruitgave Motorsport-Total.com over het begin van de ‘Schumi-hype’ in Duitsland. “Er waren veel geweldige motorsportcoureurs, maar niet een succesverhaal zoals dat van Michael. Dat was geweldig”, zo herinnert de oud-F1-coureur zich. “Het was gewoon gek dat – logisch gezien Michael nog aan het begin stond – hij nergens heen kon.” Enkele jaren later noteerde het Duitse RTL miljoenen kijkers, allemaal dankzij het succes van zijn broer. “Het was ongelooflijk wat voor hype er rond de Formule 1 was.”
De familie Schumacher was plotseling het middelpunt van het land. “Je kon niet naar een restaurant, een bioscoop of iets anders gaan, je kon niet meer de straat oversteken. Ik herinner me dat er ooit een enquête was waarin we net zo bekend waren als broers als Helmut Kohl als kanselier.” Ondanks alle aandacht kijkt hij terug op een geweldige periode. “Omdat je zag wat sport voor een land kan doen. Het is een beetje zoals toen het WK hier was.”
Terugblikkend op die eerste wereldtitel van zijn broer, dertig jaar geleden, vertelt Schumacher hoe hij het succes heeft ervaren. “Ik was eigenlijk thuis. Ik was er het jaar daarna bij,” vertelt de Duitser aan Sky. “Het was natuurlijk ongelooflijk spannend, tot het einde. Toen zag je de spanning: gaat het door of niet? En toen, godzijdank …”, herinnert de nu 49-jarige zich de beslissende botsing tussen zijn broer en WK-rivaal Damon Hill. Beide coureurs vielen uit, waardoor de Duitser met één punt voorsprong zijn eerste titel in de wacht sleep.
Persconferentie Michael Schumacher, Benetton en Damon Hill, Williams
Foto door: Sutton Images
Volgens huidige regels was Hill schuldig
Over dat opmerkelijke moment in Australië, vertelt Ralf dat zijn broer enigszins onstuimig was. “Vandaag zou je zeggen dat hij gewoon een of twee bochten had moeten wachten. In dit geval pakte het goed uit voor Michael.” In gesprek met Motorsport-Total.com geeft hij nadere uitleg. “Volgens de huidige regels zou Damon Hill de schuld krijgen omdat hij daar gewoon veel te laat in reed, het besefte en toen terugtrok. Destijds dacht men: oké, het was allemaal erg rommelig. Ik zie het niet zo. Als het om het wereldkampioenschap gaat, geef je je positie wat mij betreft niet zomaar op.”
Dat Schumacher in die situatie terechtkwam, had volgens zijn broer alles te maken met de lastig te besturen Benetton. “Op dat moment waren Michael’s banden erg slecht, de auto was moeilijk te besturen, hij maakte net daarvoor de fout. Dat betekent dat hij het niet lang had kunnen volhouden.” Door de crash tussen beide kemphanen eindigde de Duitser in de muur, terwijl zijn titelconcurrent met een beschadigde wagen terug naar de pits ging. Hier bleek dat de ophanging van zijn Williams te veel schade had opgelopen, wat de Brit een nulpuntenfinish opleverde.
Ralf Schumacher kan zijn emoties op dat moment niet heel duidelijk meer herinneren. “Ik was helemaal alleen. Mijn vader vindt alles leuk, maar hij is niet de grootste motorsportfan. Hij stond er niet zo vroeg voor op, dat herinner ik me nog goed. Ik maakte hem wakker”, zegt hij glimlachend tegen Sky. “Het was duidelijk een groot feest diezelfde dag. Een in Adelaide, maar ook bij ons. We hebben erop gedronken”, aldus de F1-coureur.
First appeared at nl.motorsport.com