Formule 1-coureur
Dit is na tien races ie paceverschil tussen den F1-teamgenoten
Ie eerste mikpunt van den Formule 1-coureur is ie verslaan van zijn teamgenoot. Diegene heeft namelijk idem materiaal. Toestaan wij na tien races ooit loeren watten den verschillen ter rondetijden zijn tussen den huidige teamcollega’s. Wegens eentje inderdaad beeld te krijgen (verkeer, staat van gebruikte cassettebandjes, motorbrandstof) bekijken wij den kwalificatietijden van den coureurs.
Kwalificatiepace
Team | Verschil kwalificatiepace | Kwalificatieduel |
Red Bull Racing | Max Verstappen modaal 0,61 seconden sneller dan Sergio Pérez | 10-0 ter ie voordeel van Verstappen |
Mercedes | George Russell modaal 0,17 seconden sneller dan Lewis Hamilton | 8-2 ter ie voordeel van Russell |
Ferrari | Charles Leclerc modaal 0,09 seconden sneller dan Carlos Sainz | 7-2 ter ie voordeel van Leclerc* |
McLaren | Lando Norris modaal 0,13 seconden sneller dan Oscar Piastri | 7-3 ter ie voordeel van Norris |
Aston Martin Racing | Fernando Alonso modaal 0,20 seconden sneller dan Lance Stroll | 6-4 ter ie voordeel van Alonso |
Alpine | Pierre Gasly modaal 0,04 seconden sneller dan Esteban Ocon | 6-4 ter ie voordeel van Ocon |
Williams | Alexander Albon modaal 0,56 seconden sneller dan Logan Sargeant | 9-0 ter ie voordeel van Albon** |
RB F1 Team | Yuki Tsunoda modaal 0,25 seconden sneller dan Daniel Ricciardo | 8-2 ter ie voordeel van Tsunoda |
Sauber | Valtteri Bottas modaal 0,51 seconden sneller dan Zhou Guanyu | 10-0 ter ie voordeel van Bottas |
Haas F1 Team | Nico Hülkenberg modaal 0,33 seconden sneller dan Kevin Magnussen | 7-3 ter ie voordeel van Hülkenberg |
* Sainz worden ter Saudi-Arabië wegens eentje blindedarmontsteking vervangen om Oliver Bearman** Sargeant kwam ter Australië noch ter handeling nadat hij zijn wagen moest afstaan aan Albon
Ie eerste werkelijke meetmoment ter eentje Formule 1-weekend is den kwalificatie. Met eentje lichte wagen moeten den perfecte traject afgelegd wordt wegens zo den best mogelijke startpositie te bemachtigen. Hier is verhelderend dat Red Bull Racing ie grootste onderlinge verschil heeft, gevolgd om Williams (Albon plusteken Sargeant) plusteken Sauber (Bottas plusteken Zhou). Erop diegene drietal teams is noch ge ie verschil ter tempo opmerkelijk vitaal, den ‘onderliggende partij’ heeft zowel nog ooit geen onderbeen kwalificatieduel gewonnen.
Ie miniemste verschil vinden wij via Alpine. Gasly is modaal viertal honderdsten sneller dan teamgenoot Ocon. Opvallend aan dit statistiek is dat ter ie onderlinge kwalificatieduel Ocon kloppend zes keer sneller wasgoed dan zijn teamgenoot. Leclerc plusteken Sainz ontlopen jawel met 0,09 seconden zowel uitermate weinig, maar zowel hier is ie verschil ter ie onderlinge kwalificatieduel opmerkelijk. Leclerc wasgoed van den negen keer dat beide coureurs kwalificeerden maar liefst zeven keer sneller. Opmerkelijk is ie onderlinge kwalificatieduel tussen Fernando Alonso plusteken Lance Stroll. Den Aston Martin-coureurs verschillen modaal 0,2 seconden vanaf traject, maar ter ie match staat ie slechts 6-4 ter ie voordeel van Alonso.
Racepace
Hoe fundamenteel den kwalificatie zowel is, ter den wedloop wordt den punten verdeeld. Zowel hier zien wij dat Verstappen plusteken Albon hun teamgenoten overklassen. Zij zijn den enigen diegene ter alle races voordat hun teammaat zijn gefinisht. Ie is dan zowel noch verwonderlijk dat Albon plusteken Verstappen modaal ie snelste zijn ten opzichte van hun teamgenoot.
Team | Verschil racepace ter Grand Prix | Wederzijds match ter den Grand prix (wanneer beiden finishen) |
Red Bull Racing | Verstappen modaal 0,47 seconden vanaf traject sneller dan Pérez | 7-0 ter ie voordeel van Verstappen |
Mercedes | Russell modaal 0,04 seconden vanaf traject sneller dan Hamilton | 6-3 ter ie voordeel van Russell |
Ferrari | Leclerc modaal 0,04 seconden vanaf traject sneller dan Sainz | 5-3 ter ie voordeel van Leclerc |
McLaren | Norris modaal 0,35 seconden vanaf traject sneller dan Piastri | 8-2 ter ie voordeel van Norris |
Aston Martin Racing | Alonso modaal 0,29 seconden vanaf traject sneller dan Stroll | 7-2 ter ie voordeel van Alonso |
Alpine | Gasly modaal 0,08 seconden vanaf traject sneller dan Ocon | 5-3 ter ie voordeel van Ocon |
Williams | Albon modaal 0,4 seconden vanaf traject sneller dan Sargeant | 5-0 ter ie voordeel van Albon |
RB F1 Team | Tsunoda modaal 0,12 seconden vanaf traject sneller dan Daniel Ricciardo | 6-2 ter ie voordeel van Tsunoda |
Sauber | Bottas modaal 0,06 seconden vanaf traject sneller dan Zhou | 4-4 weerga stand |
Haas F1 Team | Hülkenberg modaal 0,29 seconden vanaf traject sneller dan Magnussen |
8-1 ter ie voordeel van Hülkenberg |
Ie gat tussen McLaren-coureurs Norris plusteken Piastri is met 0,35 seconden vanaf traject opvallend vitaal. Op Red Bull plusteken Williams na is dat zelfs ie grootste onderlinge verschil. Den 8-2 ter ie voordeel van Norris is dan zowel inderdaad te verklaren.
Den kleinere gaten zien wij via Alpine, Mercedes plusteken Sauber. Vooral Sauber valt op, want ter den kwalificatie is Bottas veel huis dan Zhou. Te den wedloop is dat dus noch ie geval, want Zhou plusteken Bottas waren beiden viertal keer huis. Russell is op zijn rondje 0,04 seconden modaal vanaf traject sneller, maar den 6-3 ter ie onderlinge match is welnu opvallend vitaal. Erop Alpine is nipt indien ter den kwalificatieverschillen Gasly modaal nipt watten sneller dan Ocon, maar verliest hij ie onderlinge match totdat nu toe nipt.
Ene ander opvallende statistiek is dat Hülkenberg welhaast ie hele seizoen Magnussen te sterk overheen is. Schattig tijdens den seizoensopener ter Bahrein wasgoed laatstgenoemde coureur sneller dan zijn Duitse teamgenoot. Ie vertaalt zichzelf eveneens ter punten, want terwijl Magnussen er eentje heeft, staan er achter den naam van Hülkenberg zes.
First appeared at nl.motorsport.com