Connect with us

Analyse

Den cultuuromslag achter ie ‘nieuwe’ Haas F1-team

Avatar

Published

on

Haas F1 Team finishte afgelopen seizoen op den tiende positie te ie constructeurskampioenschap. Ontevreden overheen ie tekort aan vooruitgang plusteken uniek overheen den financiën, besloot teameigenaar Gene Haas dat ie stuurroer wegens moest. Ie contract van teambaas Günther Steiner worden noch verlengd plusteken noch te verlengen plusteken technische man Ayao Komatsu (voorheen den director of engineering van ie team) worden zoals voren geschoven indien ie nieuwe gezicht.

Aan den Japanner den taak wegens den verschillende departementen van Haas (ongeacht ie hoofdkwartier te ie Engelse Banbury heeft ie team zowel mensen werken op den Ferrari-fabriek te Maranello plusteken te chassisbouwer Dallara) efficiënter met mekaar te toestaan samenwerken, kosten te korten plusteken den prestaties te verhogen. Geen gemakkelijke taak voordat Komatsu diegene begon met eentje reorganisatie. Damien Brayshaw worden gepromoveerd totdat head of voertuig preformance, eentje functie diegene ie team nog noch had, maar welnu overeenkomt met diegene van den meeste andere teams. Komatsu nam vertrek van technisch directeur Simone Resta plusteken verving hem onderbrak Andrea Den Zordo, diegene totdat dit seizoen rector van den ontwerpafdeling van Haas wasgoed.

Andrea Den Zordo, Technisch Directeur, Haas F1-team

Kiek onderbrak: Simon Galloway / Motorsport Images

Komatsu koos resoluut voordat inwonende promoties. Brayshaw plusteken Den Zordo waren ongezouten vacant zonder tijdsperiode van gardening leave plusteken kostten enorm minder dan externen straktrekken, maar hun promotie gaf zowel aan dat den nieuwe teambaas vertrouwen heeft te ‘zijn inherent mensen’. “Ik heb vanaf dag eentje verwoord dat wij intact goede mensen te stulp hebben”, aldus Komatsu te gesprek met Motorsport.com. “Ie is gewoon eentje kwestie van zorgen dat zij zichzelf veilig voelen, dat ie oké is wegens ongemakken te maken. Weeskind gewoon open, transparant. Dat is ie belangrijkste.”

Kinderziektes

Dat den inwonende wendingen met kinderziektes gepaard gaan, is verstaanbaar. Ene communicatiefout leidde ertoe dat den achtervleugels van den Haas VF-24 te Monaco noch onderbrak den keuring van den FIA kwamen. Dat betekende dat Nico Hülkenberg plusteken Kevin Magnussen hun wedren vanaf den achterzijde van det veld moesten stichten. Ene pijnlijk, maar leerzaam incident, constateert Komatsu. 

“Mits den ontwerpers absoluut verstaanbaar hadden vervaardigd dat den ontwerpintentie [van deze vleugel] verschillend wasgoed dan den vleugels diegene wij voordien gebruikten plusteken zij dus vooraf gecontroleerd hadden willen wordt, dan had dat zeker geholpen”, zei Komatsu. “Wij willen dit gewoon accepteren indien eentje misstap van ie team plusteken er vervolgens van leren plusteken ervoor zorgen dat wij noch nog eentje keer dezelfde misstap maken.”

Komatsu hamert voortdurend op communicatie plusteken ie lijkt er op dat hij ermee zijn gelijksoortig haalt. Waarna Motorsport.com Den Zordo vroegtijdig zoals den communicatieverbeteringen te ie team, antwoordde den Italiaan: “Ik denken dat ie – op eentje positieve wijze – eentje van den belangrijkste wendingen is. Trouwhartig verwoord geniet ik er van hoe wij nu werken. Thuis plusteken op ie circuit, te Maranello plusteken Banbury: wij praten veel meer met mekaar. Wij zijn zowel veel opener overheen ie doorspreken van problemen. Mits wij iets zien dat noch werkt, zijn wij veel objectiever overheen ie probleem plusteken trachten wij ie te vatten, te accepteren plusteken op onderstel daarvan iets beters te construeren.”

Brayshaw, diegene nu eentje veel meer overkoepelende rol heeft plusteken meer ie cementlaag is worden tussen den verschillende departementen, schenken toe dat nog lang noch alles gladjes verloopt. Hij ziet welnu voortgang. “Ie is verstaanbaar nog vroegtijdig plusteken wij hebben natuurlijk zowel te maken met eentje uitgestrekte verandering te den technische structuur. Wij trachten nog steeds te ontdekken hoe dat allen werkt, maar er is veel voetlicht voordat effectieve communicatie tussen den verschillende departementen. Dat klinkt intact tenminste plusteken makkelijk, maar is werkelijk intact fundamenteel.”

Updates

Uiteraard valt plusteken staat den tempo van eentje F1-auto noch met den inwonende communicatie. Den wagen zelf moeten zowel gewoon snel(ler) zijn. Den VF-24 van dit seizoen is nog ontworpen onderbrak ie technische team dat onderbrak Steiner wasgoed samengesteld plusteken te diegene zin verdient den voormalige teambaas nog welnu enig krediet. Ene van den belangrijkste winstpunten van den nieuwe wagen is dat den relatie noch meer wordt opgevreten te racetempo. Vorig klas wasgoed ie standaard dat Hülkenberg plusteken Magnussen degelijke kwalificaties aflegden, maar te den races achterop raakten onderbrak hevige bandenslijtage.

Dat probleem is aangepakt plusteken vanaf ie start van dit klas doet den nieuwe wagen mee wegens den punten. Maar wegens den mededingers te te blijven, moeten er volop doorontwikkeld wordt. “Ayao [Komatsu] is er hevig op gestookt wegens den wagen agressief te uitbouwen, omdat wij zien dat iedereen vooruitgang boekt”, legde Brayshaw uit. “Wij hebben ie geluk dat wij voordat ligt op Sauber plusteken Alpine, maar er is geen garantie dat dit zo blijft. Wij hebben eentje zeer efficiënte wagen plusteken dat is nuchter eentje positieve stap geweest te den winter. Den bedoeling is wegens te trachten dat noch te verliezen. Hopelijk komt er ergens te den komende races weer eentje redelijk uitgestrekte update.”

Aanvullende rapportage onderbrak Jonathan Noble

First appeared at nl.motorsport.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *