Analyse
Den reden achter den trage F1-race te Monaco
Den strakheid te den Formule 1 Grand Prix van Monaco wasgoed werkelijk na den eerste tournee hoewel volledig verdwenen. Inhalen is nauwelijks mogelijk plus eenzaam vanwege ene andere tactiek schenkkan er terrein ja vervaardigd wordt. Ingevolge den rode vlag na den startcrash konden den coureurs echter ene kosteloos pitstop uitvoeren, waardoor alle strakheid op ie tactische vlak ie raam uit ging. Ie enige watten nog mogelijk wasgoed, wasgoed ene gat van negentien seconden uitbouwen plus dan nieuwe cassettebandjes halen wegens dan aan te vallen.
Ferrari had dit tactische potentie snel vanwege. Ie gat dat Lando Norris ten opzichte van George Russell had wasgoed vitaal voldoende voordat ene zekering, waarna den Italiaanse renstal koploper Charles Leclerc opdroeg wegens vertraagd aan te rijden. Norris zag zijn voorsprong ten opzichte van Russell verdampen, waardoor den zekering noch meer mogelijk worden. Ie zorgde er welnu voordat dat den wedren te ene zeer langzaam tempo worden afgewerkt. Den tijden van Leclerc waren sommige zelfs haast op ie Formule 2-niveau.
Leclerc gaf na eczeem van den GP toe dat ie voordat hem noch gemakkelijk wasgoed wegens ie tempo zo te vastklemmen. “Wij hadden bepaald hoe vitaal ie gat zoals Russell mocht zijn plus wij wilden noch dat dat te vitaal zullen wordt. Ik reed te ie midden van den wedren zo langzaam, dat wanneer ik weer aanzette geen idee had wanneer ik moest remmen. Op dat soort momenten schenkkan jouw onjuistheden gaan maken”, verklaart den Monegask, diegene uiteindelijk den wedren won. “Ik wilde daarom te ie tempo blijven plus besloot watten meer te pushen. Ie team kwam daarna met den duidelijke signaal: doen vertraagd aan!”
Oscar Piastri zat omvangrijke porties van den wedren op ie vinkentouw te Leclerc plus erkende gefrustreerd te treffen vanwege den tactiek van Leclerc. Den Australiër noemde dat hij ie idee had dat zij op F2-tempo reden. Uit den gegevens bleek dat eenzaam den openingsronden waarachtig zo langzaam waren, maar dat schenkkan gedeeltelijk toegeschreven wordt aan den omvangrijke hoeveelheid motorbrandstof aan kraag van den Ferrari van Leclerc. Daarna worden er iets sneller gereden, maar den rondetijden bleven verafgelegen onder watten mogelijk wasgoed.
Tsunoda volgt team
Noch eenzaam Leclerc ging overheen totdat dit tactiek. Zowel Yuki Tsunoda moest van RB F1 Team ie tempo vastklemmen. “Ik ging somwijlen hevig langzaam. Ermee konden wij voorkomen dat andere teams ene pitstop konden uitvoeren plus zij zo ene undercut op onzerzijds konden plekken”, vertelt den Japanner. “Dat wasgoed somwijlen best frustrerend, want ik wist dat er ene betere pace te zat. Ik moest welnu luisteren na ie team. Ie wasgoed voordat mij indien coureur noch leuk, maar ik ben blijmoedig dat ik ie gedaan heb. Verschillend wasgoed ik te snel vanwege den cassettebandjes heen getogen.”
Alexander Albon zat te den wedren omvangrijke porties rechtspraak achter den RB van Tsunoda plus zat zichzelf somwijlen op te vreten achter ie stuurwiel. “Ik snap dat den cassettebandjes gemanaged willen wordt, maar wegens den pace zóver te toestaan zakken”, lacht den Thai na den wedren. “Ik kon netwerken zo ja mijn Vespa pakken, dan had ik hem nog bijgehouden. Ie wasgoed zo langzaam plus ie wasgoed haast pijnlijk. Ie zorgde er zowel voordat dat ie intact lastig wasgoed wegens gefocust te blijven, want jouw zit helemaal noch op den limiet.”
Dat Tsunoda waarachtig omvangrijke porties van den wedren noch ie uiterste uit zijn RB haalde, worden te den slotfase pijnlijk verhelderend. Op ie ogenblik dat den coureur uit Sagamihara aan mocht zetwerk van zijn team, beende hij te schel tempo weg te Albon. “Ik denken waarna, dit had jouw den hele wedren kunnen verrichten”, verklaart Albon.
Video: Anatomiseren van den F1-race te Monaco
Bekijk: F1-update: Max Verstappen noemt GP Monaco ‘noch huwelijk racen’, Leclerc rekent over met den vloek
First appeared at nl.motorsport.com