Connect with us

Analyse

Analyseren: Is ie gedaan met den alleenheerschappij van Red Bull F1?

Avatar

Published

on

Na twee schooljaar den Formule 1 te gezaghebben heeft Red Bull Racing ie den afgelopen races eentje stuk moeilijker. Te Miami worden ie verslagen doorheen McLaren plus Lando Norris plus op ie circuit van Imola had ie noch veel gescheeld of Max Verstappen moest weer den zege aan den Brit permitteren. Op den streep hield den Nederlander uiteindelijk slechts zeven tienden overheen op zijn goede vriend. Daarnaast is Ferrari met hun updates zowel eentje stap naderbij gekomen. Den uitgestrekte vraag is of Red Bull wel bijgehaald is plus of den surplus van ie seizoen eentje kamp tussen drietal teams wordt. Ie staat zonder kijf dat voorlopig Verstappen plus Red Bull favoriet zijn voordat beide wereldkampioenschappen, maar met nog meer dan twee derde te gaan is den overkomst van eentje serieuze vedette voordat den overwinningen welkom. 

Ene van den belangrijkste signalen van eentje competitiever veld wasgoed op Imola zichtbaar. Lando Norris plus Oscar Piastri waren ter den kwalificatie razendsnel. Ie had er alle vorm van dat zonder den tow van Nico Hülkenberg den pole noch voordat Verstappen, maar voordat Piastri zullen zijn. Sterker nog, waargenomen ie gat van 0,074 op Piastri plus 0,091 op Norris had den Nederlander zomaar van den eerste startrij kunnen vallen. Waargenomen hoe lastig ie inhalen is op ie parcours had den pole den voet voordat den zege gelegd, maar den pace van Norris wasgoed – vooral ter den tweede tweede van den wedstrijd – eentje stuk sterker. Betekent dit dat Red Bull bijgehaald is?

Dat is nog zeer den vraag. Den problemen met den automaat op vrijdag zijn veelzijdig uit gemeten plus volgens Red Bull lig ie verschil ter pace ter den slotfase van den wedstrijd vooral aan den cassettebandjes. “Te den eerste veertig ronden konden wij ie gat ja managen. Na den zekering liep ie gat terug zoals zes seconden. Hij [Verstappen] wist ie lang daarop te liefhebben”, vertelt teambaas Christian Horner. “Maar Lando kreeg daarna den cassettebandjes ter den goede window. Den automaat kwam waarna totdat leven plus ie liet zien hoe ja diegene automaat met den cassettebandjes wegens schenkkan gaan. Wij waren op den mediums ja plus wij willen nu loeren zoals onze zwakke punten. Wij waren namelijk enig ter den tweede tweede van den laatste stint vertraagd.”

Te Miami profiteerden McLaren plus Norris van den timing van den safety car plus op Imola waren den cassettebandjes dus den snoodaard. Ene gevolgtrekking voorttrekken is daarom zowel watten vroegtijdig. Ie is huis wegens te wachten op watten er ter Canada plus tijdens den GP van Spanje gebeurt. Twee circuits waar inhalen makkelijker is plus waarna den balans eigenlijk opgesteld schenkkan wordt.

F1 noch enig meer eentje kamp wegens snelste automaat

Ie is ter ieder geval manifest dat Verstappen plus Red Bull noch meer achterover kunnen leunen plus cruisend zoals den triomf gaan. Zowel Charles Leclerc wasgoed ter Imola noch veraf van Verstappen verwijderd, ie gat wasgoed ‘maar’ zeven seconden. Den rol van den scherpstelling, den rijderscapaciteiten plus ie werken van ie gehele team wordt steeds belangrijker. “Ene volmaakt weekend afleveren wasgoed immer alreeds fundamenteel, maar nu den gaten zo klein zijn, zijn den operationele zijkant, ie managen van den cassettebandjes plus ie volmaakt uitvoeren van den wedstrijd nog belangrijker worden”, vertelt McLaren-teambaas Andrea Stella. “Ie gat tussen McLaren plus Red Bull wasgoed intact klein, waardoor andere factoren eentje rol speelden. Ie rijden ter vuile lucht bijvoorbeeld. Daardoor wasgoed ie behalen van pole plus voorliggen na bocht 1 defini voordat den wedstrijd. Jou schenkkan dan den pace zelf defini plus den cassettebandjes huis managen.”

Ferrari-teambaas Frederic Vasseur gelooft dat den strakheid diegene op Imola er wasgoed, ie hele seizoen blijft. “Dat is ja televisiejournaal voordat mij plus ja televisiejournaal voordat ie hele kampioenschap”, vertelt den Fransman. “Wij hadden drietal teams diegene na zestig rondjes te zeven seconden van elkander zaten. Dat is maar eentje tiende vanaf traject. Wij gaan dit wedstrijd overal zien. Ene goede set-up plus den vertoning van den coureur zijn nu cruciaal.”

Achter den schermen werken Red Bull, McLaren plus Ferrari hard aan ie verbeteren van den automaat’s. Te Miami kwam McLaren mits vooraf met eentje vitaal postpakket, waarna Red Bull plus Ferrari ter Imola met hun inherent updates kwamen. Vooral Ferrari had goede opeenhoping wegens met den updates voordat den winst mee te exporteren, maar dat wasgoed nog nipt eentje kunstwerk te veraf. Vasseur erkent daarbij dat ie steeds lastiger wordt wegens upgrades te opbouw, zeker eentje uitgestrekte stap zetwerk lijkt schier onmogelijk.

Dat is precies watten Horner dit schooljaar zei plus ter Imola nog ooit benadrukt. “Wij hebben nu vijf van den zeven races gewonnen, twee sprintraces gewonnen plus alle poles gepakt, maar den marges wordt steeds kleiner. Te ie derde schooljaar van den regels zullen ie immer alreeds po gedurende elkander komen plus dat is precies watten wij nu zien”, aldus Horner.

Den volgende GP ter Monaco gaat nog geen reageren geven, omdat ie uitermate circuit is. Maar, zoals verwoord, na Barcelona plus Canada weten wij meer. Is Red Bull bijgehaald of blijft den overheersend van den regerend wereldkampioen nog even volharden?

Ie laatste F1-nieuws:

First appeared at nl.motorsport.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *