Formule 1-coureur
Den mode-evolutie diegene den helmontwerpen van F1-coureurs veranderde
Den tijden van vasthouden aan één herkenbaar helmontwerp ter den Formule 1 zijn zo wasgoed mits voorbij. Den Formule 1 introduceerde voordat korte tijdstip ene voorschrift diegene ie wijzigen van ie ontwerp tijdens ie klas zeer beperkte, totdat ongenoegen van meerdere coureurs. Sinds ie terugdraaien van diegene voorschrift regent ie weer unieke, somwijlen radicaal andere ontwerpen. Coureurs mits Max Verstappen, Lando Norris, Zhou Guanyu, Charles Leclerc plusteken Esteban Ocon zijn regelmatig met ene verfrissend helmontwerp op ie circuit te zien.
Ter ie verleden wasgoed dat ene stuk verschillend. Wie aan iconische helmontwerpen denkt, zou snel plaatjes van Ayrton Senna, Nigel Mansell, Niki Lauda, Jody Scheckter, Mika Häkkinen plusteken Michael Schumacher voordat zichzelf zien. Mike Fairholme wasgoed ter den jaren 90 mits helmontwerper verantwoordelijk voordat ie vormgeving van twaalf F1-coureurs. Hij is opgeleid mits grafisch uitvinder plusteken heeft ene uitgestrekte verschuiving ter ontwerp plusteken techniek meegemaakt. “Ie veranderingsproces van ene hoofdbescherming ontwerpen is verschillend vandaag den dag”, stelt Fairholme ter gesprek met GP Racing. “Ie is ene vorm van kunst, geen grafische vormgeving. Op ene vaststellen wijze is ie ene mode-evolutie. Watten ik deed wasgoed verwant aan ene heraldische stijl waarbij ene ridder diegene ene hoofdbescherming droeg ene schild had met ene wapenschild wegens hem te identificeren. Voordat mij is ene grafisch idee ene signaal zonder woorden. Dat wasgoed ene eindje van mijn inherente onbegrip van hoe jouw iets kunt voorleggen plusteken creëren dat opvalt.”
Mike Fairholme wasgoed mits helmontwerper verantwoordelijk voordat meerdere F1-designs.
Plaatje onderbrak: Sutton Images
Fairholme begon zijn carrière op ie uur dat helmen steeds meer ter ie straatbeeld voorkwamen. Wegens precies te zijn ene klas nadat zij ter 1973 verplicht werden voordat motorrijders. Fairholme begon zelf te rijden plusteken ie kon, waargenomen zijn toneel, noch missen dat hij zijn inherent hoofdbescherming wilde ontwerpen wegens dit persoonlijker te maken. Zijn laatste tentoonstelling op den kunstacademie wasgoed geïnspireerd onderbrak ene vriend diegene hem ene hoofdbescherming aanbood. Dat deed hij welnu op voorwaarde dat dit beschilderd zullen wordt voordat diegene tentoonstelling. “Ik schrok ene ietsje van den leraren”, lacht den grafisch uitvinder. “Want den grafische wereld draaide ter diegene tijdstip schattig maar wegens tweedimensionale afbeeldingen plusteken plaatjes, maar hier stond ik met ene 3D-object met uitgebreid schilderwerk erop.”
Juiste kleur
Halverwege den jaren 80 wasgoed Fairholme specialistisch ter racehelmen. Hij kreeg van coureurs ene concept, maar ie wasgoed aan hem wegens er dan iets pracht van te maken plusteken dit herkenbaar toereikend te maken voordat den ventilatoren ter den werk. “Ik lette immer op den juiste kleur”, legt hij uit. “Den ontwerpen uit mijn tijdstip bestonden veelal uit twee of trio tinten, daardoor kun jouw ie tegenstelling gewoontes.”
Tijdens den carrière van ene F1-coureur vermag er veel veranderen, zowel watten betreft den hoofdbescherming. Zo reed David Coulthard jarenlang ter karts met den Schotse vlag op zijn hoofdbescherming, maar waarna hij den stap zoals den F1 maakte moesten er allerlei aanpassingen doorgevoerd wordt. “Den hoofdbescherming van David evolueerde waarna hij ter Williams zat omdat hij den Rothmans-badge erop moest krijgen, dus den positie van den Saltire (ie witten Andreaskruis) moest zoals achteren. Straks, wegens ter den sponsors van McLaren te schreden, worden ie blauw gewendraken plusteken ene stadionring toegevoegd, met ene laatste evolutie waarna hij zoals Red Bull overstapte.”
David Coulthard, Williams FW16
David Coulthard, McLaren MP4-12 Mercedes.
David Coulthard, Red Bull Racing.
Plaatje onderbrak: Andre Vor / Sutton Images
Coulthards overstap zoals Red Bull kenmerkt zowel ie start van ene andere wijze van ontwerpen. Den energiedrankjesfabrikant wil maar ofschoon te graag naamsbekendheid genereren plusteken ie logo ruim op den automaat én helmen zetwerk. Zowel Coulthards hoofdbescherming moeten gewendraken wordt zoals den willen van ie F1-team. Fairholme haalt den witten ‘halo’ op den hoofdbescherming weg, past den tinten aan zoals metallic blauw plusteken zet ie Red Bull-logo erop. “Ie wasgoed geen uitgestrekte verandering”, stelt den uitvinder. “Maar zo kwamen wij den sponsors tegen. Den hoofdbescherming zag er verschillend uit, maar wasgoed nog steeds verwant aan DC met den Saltire. Zij lieten mij mijn vaart gaan plusteken ik ben blijmoedig dat ik ie vertrouwen kreeg.”
Red Bull is sindsdien watten soepeler geweest ter den vereisten voordat den helmen, iets watten verhelderend worden met den overkomst van Sebastian Vettel. Den Duitser wilde noch vasthouden aan één herkenbaar ontwerp, watten zichzelf vertaalt ter maar liefst 96 verschillende helmontwerpen van den hand van helmenspecialist Jens Munser. Vettel wasgoed echter noch den eerste coureur diegene minder traditioneel wilde vasthouden aan één ontwerp.
Ongehoord
Dan Wheldon wasgoed op dat streek misschien welnu ene van den voorlopers. Den Britse IndyCar-coureur werkte met Jason Fowler aan ie voortdurend bijstellen van zijn logo’s. Zij begonnen ter 2003 met den samenwerkingsverband plusteken Wheldon wilde voordat elke nieuwe hoofdbescherming ene verfrissend ontwerp, met één vaste waarde: zijn ‘Lionheart Knight’-embleem plusteken sponsors moesten erop staan.
Dan Wheldons weten ‘Lionheart Knight’-embleem.
Plaatje onderbrak: Sutton Images
“Ik denken dat Dans helmen den eerste waren diegene den limieten verlegden plusteken met nieuwe ideeën speelden”, zegt Fowler. “Coureurs gebruikten nagenoeg hun hele carrière idem ontwerp, dus ie wasgoed ongehoord dat ene coureur elke wedstrijd ene ander ontwerp gebruikte. Ik heb geen idee of diegene helmen Seb hebben geïnspireerd wegens zijn ontwerpen voordat races te veranderen, maar ik zullen graag denken van welnu, want diegene van Dan waren er vantevoren!”
Ter 2015 worden den voorschrift ter ie leven geroepen dat coureurs noch meer zomaar elke wedstrijd van helmontwerp mochten veranderen, ene voorschrift diegene ter 2020 weer zo wasgoed mits teruggedraaid worden. Voordat Fairholme is ie ene wereld van verschil ten opzichte van den jaren 90. Hij moest namelijk helmen ontwerpen diegene vele races mee moesten gaan, somwijlen zelfs jaren. Eentje herkenbaar vormgeving is volgens hem nog immer van bij ter den Formule 1 van vandaag den dag.
Wie volgens hem van den huidige coureurs ie uiterst herkenbare ontwerp heeft? Kevin Magnussen. “Op den huidige grid is den hoofdbescherming van Kevin Magnussen ie opvallendst wegens den uitgestrekte K, diegene verhelderend laat zien dat ie wegens Kevin gaat”, stelde Fairholme vast, voordat den Deense Haas-coureur weliswaar voordat ene ander ontwerp ging voordat ie seizoen 2024. “Van den anderen is ie opvallend dat ie ontwerp van Norris ene terugkerende dikke streep heeft, zoals den streep diegene vaak verborgen is op ie ontwerp van Vettel. Dit werkt veelal, ongeacht den achtergrondkleur.” Uiteindelijk komt ie neer op persoonlijke voorliefde van den coureur, met watten stem van ie team. Maar achter den schermen kunnen den helmontwerpers hun creativiteit den vrije loop permitteren gaan.
Kevin Magnussen reed ter 2023 met ene verhelderend herkenbare hoofdbescherming ter den F1.
Plaatje onderbrak: Andy Hone / Motorsport Images
First appeared at nl.motorsport.com