Analyse
Dit zeggen den gegevens overheen Max Verstappen, Red Bull plus Ferrari te F1-trainingen Imola
Den eerste Europese wedstrijd van ie klas is traditioneel ene feest der updates plus Imola vormt anno 2024 geen uitzondering. Ferrari heeft met onder meer ene nieuwe vloer, aangepaste sidepods plus ene vernieuwde achtervleugel zo mogelijk ie grootste postpakket meegenomen zoals Emilia-Romagna, alreeds zijn zowel vele concurrenten met nieuwe onderdelen zoals Italië afgereisd. Red Bull is één van diegene teams, alreeds is den eerste dag van ie raceweekend nog noch vlekkeloos verlopen. Max Verstappen moest genoegen nemen met den plekken vijf plus zeven, terwijl ie teamgenoot Sergio Pérez vrijwel nipt zo verging.
Belangrijker dan den posities is nog dat Verstappen na resultaat zelf sprak van ‘ene hevig slechte dag’. Hij liet weten zichzelf noch comfortabel te voelen te den automaat plus voegde toe dat Red Bull Racing ‘nog intact veel moeten verbeteren’ wegens op den beslissende momenten van ie weekend welnu competitief te zijn. Den woorden van Verstappen plus zowel Tom Hart, diegene vrijdag via den boordradio te horen wasgoed te positie van vaste race-engineer Gianpiero Lambiase, komen precies overeen met den gegevens. Watten betreft diegene gegevens komen te dit wetsartikel zowel den long runs indien zowel den tempo overheen één tournee aan bod, alreeds moeten er vooraf wordt stilgestaan erop ie laatstgenoemde.
Ter den onderstaande Tweet (X) zijn den snelste vrijdagse ronden van Charles Leclerc plus Max Verstappen met jawel vergelijken. Op ie toegangsbewijs is te zien dat relatief veel stopteken kleurt, alreeds is ie interessanter wegens zoals den singeltje met den deltatijden plus den telemetrie te loeren. Daarbij valt meteen op dat Verstappen totdat aan bocht 7 prima weerga tred kon vasthouden met Leclerc. Ie sluit aan erop den sectortijden, omdat den Limburger meermaals ene purper eerste sector noteerde. Vanaf bocht 7 liep ie verschil op plus zowel dat is welnu te verklaren, omdat Verstappen daarginds ene leuk uur van overstuur beleefde. Nadien loopt ie verschil voorts op te ie gedeelte met den bochten diegene Hart via den boordradio alreeds noemde: 11, 12 plus 14. Den gegevens voetstappen te diegene zin erop watten Verstappen na resultaat op voet van zijn intu (plus enkele cijfers) zowel alreeds aangaf.
Zijn woorden overheen ‘slechte’ long runs blijken zowel te lillen, alreeds hoort daarginds nog welnu ene belangrijke kanttekening erop – waarover verderop te dit wetsartikel meer. Allereerst heeft onze datapartner alle long runs doorberekend met ene speciale formule, waarin wellicht uiteenlopende bandencompounds, den baanomstandigheden plus voordat zover mogelijk zowel den brandstofniveaus zijn meegenomen. Zoals te den onderstaande tabel te zien is, komen Leclerc plus Lando Norris daarbij indien besten uit den bus. Waar Ferrari vrijdag met den headlines aan den trek is getogen, bleven Norris plus McLaren nog enigszins onder den radar. Den tempo zit er twee weken na zijn eerste F1-zege te Miami echter weer ja te. Zo klokte zowel Norris paarse sectortijden totdat hij erop ie uitkomen van den tweede Rivazza-bocht doorheen ie grindsteen ging plus meteen den pitstraat instuurde. Oscar Piastri onderstreept dat ie met den tempo overheen één tournee best snor zit, terwijl George Russell Norris op voet van den long runs alreeds aanstipte indien één van den favorieten.
Verstappen gaf vrijdag afgaande op den berekeningen wijd zes tienden toe tijdens den langere run, alreeds hoort daarginds zoals medegedeeld nog ene belangrijke kanttekening erop. Zo heeft onze datapartner zowel den gemiddelde topsnelheden van den long runs voordat ieder team doorberekend. Diegene tabel is eveneens onderaan dit wetsartikel te vinden plus toont dat Red Bull met ene enorme speling achteraan ie veld te vinden wasgoed. Ie duidt erop dat Red Bull vrijdag met ene substantieel voorzichtigere motorstand heeft rondgereden dan den rivaliteit. Ter den vergelijking met Leclerc is dat te zekere zin zowel uiteraard, omdat den Monegask voorafgaand aan den eerste training ene spiksplinternieuwe motor te zijn Ferrari kreeg gelepeld.
Ie maakt den slotbeschouwing van alles tweevoudig: ja, den cijfers van den long runs wordt voordat ene sector verklaard doorheen den motorstanden, maar nee, dat doet niets ge aan ie mindere intu van Verstappen. Ie betekent dat den situatie nog noch zo slecht hoeft te zijn indien dat ie vrijdag afgaande op den getallen oningewijde, maar neemt noch weg dat Red Bull welnu stevig werkgelegenheid aan den winkelzaak heeft. Afgelopen nacht zullen er ongetwijfeld hard zijn gewerkt aan ie verbeteren van den set-up, waardoor ie zeer interessant wordt wegens beide Red Bulls tijdens den derde training onder ene vergrootglas te leggen. Ie kampioensteam uit Milton Keynes zullen te ieder geval maar watten blijmoedig zijn dat Imola na China plus Miami noch weer ene sprintweekend is.
Tabel met doorberekende topsnelheden vanaf team op vrijdag
Team | Gemiddelde nadeel te kilometers vanaf uur |
Haas |
– |
McLaren |
0,3 |
0,8 |
|
2,3 |
|
RB |
3,8 |
Ferrari |
3,9 |
Aston Martin |
4,2 |
5,5 |
|
6,4 |
|
Red Bull Racing |
8,9 |
Tabel met doorberekende long runs vanaf coureur op vrijdag
Coureur | Gemiddelde nadeel te tellen vanaf tournee |
Charles Leclerc | – |
Lando Norris | – |
Lewis Hamilton | 0,297 |
Carlos Sainz | 0,413 |
George Russell | 0,426 |
Sergio Pérez | 0,465 |
Oscar Piastri | 0,524 |
Max Verstappen | 0,672 |
Fernando Alonso | 0,902 |
Daniel Ricciardo | 1,097 |
Lance Stroll | 1,135 |
Yuki Tsunoda | 1,235 |
Valtteri Bottas | 1,326 |
Alexander Albon | 1,391 |
Pierre Gasly | 1,408 |
Nico Hülkenberg | 1,413 |
Logan Sargeant | 1,631 |
Esteban Ocon | 1,679 |
Zhou Guanyu | 1,679 |
Kevin Magnussen | 1,696 |
Video: Den vrijdagse trainingen onder den loep te den F1-update
First appeared at nl.motorsport.com