Supercars
Van deze auto’s is dit jaar pas één exemplaar geleverd
Met de eerste zes maanden van dit jaar achter de rug kunnen we voorlopig concluderen dat 2024 hier in Nederland een goed jaar is voor onder meer Kia, Tesla en Volvo. We stonden al even stil bij de verkooptoppers, waaronder de Tesla Model Y, Kia Niro en Volvo EX40/XC40. Nu richten we onze blik op de modellen die juist opvallen met lage verkoopaantallen. We doen een greep uit de eenlingen: auto’s waar dit jaar pas één exemplaar van is geregistreerd. Diverse ‘nakomertjes’, maar ook auto’s die in ons land bijvoorbeeld vanwege het belastingklimaat zeldzaam blijven.
Audi TT
Het doek is dit jaar gevallen voor een van Audi’s markantste modellen ooit: de TT. Nog niet zo lang geleden rolde het laatste exemplaar van de band in Hongarije en mogelijk is ook al voor het laatst een TT nieuw geregistreerd in ons land. In de voorbije zes maanden kwam er nog ééntje op kenteken.
BMW 6-serie GT
Eerder dit jaar bleek al dat iemand nog een BMW 6-serie GT nieuw op kenteken heeft gezet en het is ook bij dat ene exemplaar gebleven. Toch leuk voor de eigenaar dat die een van de allerlaatste exemplaren van een ook al vrij zeldzaam model van BMW in bezit heeft.
Fiat Tipo
Een zo mogelijk nog opvallendere Einzelgänger is de Fiat Tipo die dit jaar nog nieuw op kenteken is gegaan. De Tipo was, toen hij nog op bestelling leverbaar was, al geen hardloper en hij is al een tijdje uit productie, maar toch heeft iemand er nog de beurs voor getrokken in 2024. Dikke kans dat het de laatste was.
Ford Mustang
Supercars zoals de Aston Martin Vantage en Maserati MC20 zijn dit jaar tot op heden ook slechts goed voor één exemplaar en dat mag eigenlijk geen verrassing heten in Nederland. Op diezelfde manier is het ook niet heel wonderlijk dat de Ford Mustang-teller ook pas op 1 staat. Met als groot verschil dat de Mustang elders op de wereld (vooral in zijn thuisland) veel meer een volumemodel is dan de Aston en Maserati. Maar ja, hier in Nederland treft-ie de bpm hè…
Lexus LS
Toplimousines zorgen nooit voor de grote aantallen. En hier in Nederland is het voor de Lexus LS bovendien überhaupt een uitdaging om qua aantallen nog een beetje een vuist te maken tegen auto’s als de Mercedes-Benz S-klasse en BMW 7-serie. De Japanners wisten één LS te slijten. Wie spot hem het eerst?
Nissan Micra
De Nissan Micra is al ruim een jaar uit productie en het duurt ook nog wel even voordat er een opvolger op de markt komt. In elk geval gaat ondanks dat 2024 niet de boeken in als een ‘Micra-loos’ verkoopjaar in ons land. Begin dit jaar besloot iemand om nog een van de voorraadmodellen te registreren.
SsangYong Torres
‘Vergeet SsangYong’ zeggen we de laatste tijd nog wel eens, want tegenwoordig hebben we het over KGM. Dat wil onder meer met de Torres gaan bewijzen dat er meer interessants uit Zuid-Korea komt dan alleen Hyundai en Kia. KGM moet alleen nog wel zijn plek in de verkoopcijfers vinden. Dit jaar is er al wel een Torres geregistreerd onder de oude merknaam.
Subaru XV
Last but not least hebben we de Subaru XV nog. Die is inmiddels ook hier opgevolgd door de Crosstrek, maar niet voordat er nog één XV op kenteken kwam. Overigens is de Crosstrek dit jaar voorlopig goed voor 16 exemplaren. Die is wat minder duur, maar wordt net als de XV toch wel wat gehinderd door een stevig bpm-bedrag.
First appeared at www.autoweek.nl