Connect with us

Supercars

Lamborghini Diablo anno 2024: gewoon met 5.7 V12

Avatar

Published

on

Bijzonder aangepast

De Diablo is misschien wel een van de meest tot de verbeelding sprekende supercars die Lamborghini ooit heeft gemaakt. Is er in 2024 nog ruimte voor een Lamborghini Diablo die gewoon een machtige twaalfcilinder achter de voorstoelen heeft liggen? Als het aan het in San Marino gevestigde Eccentrica ligt zeer zeker.

Wie aan een supercar uit de jaren 90 denkt, denkt al snel aan auto’s als de Jaguar XJ220, Ferrari F50 en aan de Lamborghini Diablo. Countach-opvolger Diablo diende zich in 1990 aan en hield het maar liefst elf jaar vol. Toen Audi in 1998 Lamborghini in handen kreeg werd de Diablo voor zijn laatste levensfase nog even grondig vernieuwd. De koplampen van de Nissan 300ZX werden opgetrommeld om de klapkijkers te vervangen en ook aan de techniek werd gesleuteld. In 2001 was het dan echt over en uit voor de Diablo en het was de Murciélago die hem zou vervangen. Het in San Marino gehuisveste Eccentrica is de Lamboghini Diablo net als velen met hen niet vergeten en introduceert nu een zogenoemde restomod van de iconische Lambo: de Eccentrica V12.

Medio vorig jaar liet Eccentrica al een reeks afbeeldingen van zijn met moderne onderdelen volgehangen Diablo zien. Tijdens de Monterey Car Week is de auto dan echt in tastbare vorm aan het publiek getoond. De visuele verschillen met die eerder getoonde versie zijn klein, die met het origineel echter groot. Zo heeft de Eccentrica V12 een ruimschoots met gaaswerk bedeelde achterkant met daarin ronde led-achterlichten. De gemoderniseerde Diablo heeft rondom nieuwe bumpers waarbij er in het voorste exemplaar led-dagrijverlichting is verwerkt. Onder de open te schuiven ‘oogleden’ zijn nieuwe ledkoplampen geplaatst.

Eccentrica V12 Lamborghini Diablo

De Eccentrica V12 vanbinnen.

Ook het interieur ademt de sfeer van het heden en het verleden. Het binnenste is tot in de kleinste details aangepast. Eccentrica geeft de donorauto – een Diablo uit de vroege jaren 90 – een reeks digitale displays met flinke pixels. Samen met de bonte verzameling grote druktoetsen roept dat in het interieur een eighties-sfeer op, terwijl de Diablo juist de jaren 90 in z’n greep hield.

Achter de voorstoelen ligt een 5.7 V12 die volgens Eccentrica ‘een afgeleide is’ van de 5.7 V12 van een vroege Diablo. Feitelijk is het een originele V12 waar het bedrijf onder meer nieuwe kleppen en andere nokkenassen in heeft gezet. Het resultaat: 550 pk en 600 Nm. Het origineel was 492 pk en 580 Nm sterk. Schakelen gaat in tegenstelling tot in een originele Diablo niet met een vijfbak, maar middels een speciaal voor de restomod ontwikkelde zesbak. Stuurbekrachtiging? Van de partij. Eccentrica heeft het chassis van de Diablo verstevigd, past de ophanging aan en geeft de Italiaan zelfs actieve schokdempers en een systeem dat de neus van de auto omhoog kan brengen. Handig bij verkeersdrempels.

Eccentrica zegt negentien exemplaren te gaan maken. We zijn benieuwd of het negentien mensen kan vinden die hun originele Diablo ervoor op willen opofferen.

First appeared at www.autoweek.nl

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *