Connect with us

Supercars

Lamborghini Temerario: van V10 naar 10.000 toeren

Avatar

Published

on

Supercarbouwers zijn er wel uit: volledig elektrisch aandrijflijnen zijn, enkele uitzonderingen daargelaten, in het topsegment niet het doel. Voor het realiseren van de nodige begerenswaardigheid en magie is de verbrandingsmotor kennelijk onmisbaar en dus wordt er weer volop geïnvesteerd in de ontwikkeling van dikke motoren. Elektrificatie hoort er evengoed bij, maar dan wel ter ondersteuning en als manier om tot nog hogere vermogens te komen.

De gloednieuwe Lamborghini Temerario is hier het zoveelste voorbeeld van. De opvolger van de Huracán staat weliswaar onder de eveneens verse Revuelto in het gamma, maar dat is moeilijk te geloven als je naar de prestaties kijkt. Een gloednieuwe, 4,0-liter V8 huist voor de achteras en zorgt in samenwerking met twee turbo’s al voor 800 pk. Het blok krijgt ook nog ondersteuning van drie elektromotoren, waarmee het totale vermogen uitkomt op maar liefst 920 pk! Deze ‘instap-supercar’ komt op dit vlak ernstig in de buurt van een Ferrari SF90 en knalt in 2,7 tellen van 0 naar 100. Zijn top ligt op 343 km/h, waarmee je dat irritante neefje met z’n Plaid-Tesla in ieder geval op dat vlak riant kunt afpoeieren. De Lamborghini Temerario weegt 1.690 kg, zo’n 250 kg meer dan een vierwielaangedreven Huracán.

10.000 toeren

Misschien nog wel interessanter dan het vermogen zelf is de manier waarop die kracht tot stand komt. De V8 deelt zijn cilinderinhoud van vier liter weliswaar met de achtcilinder die door Porsche en Bentley wordt gebruikt, maar is volgens Lamborghini toch echt helemaal nieuw. Die claim wordt geloofwaardig gemaakt met het toerenbereik van deze supersportieve motor, want het rode gebied begint bij 10.000 toeren per minuut. Jawel: 10.000! Motorrijders zijn dat soort waardes misschien gewend, maar in de autowereld komt het zeer zelden voor. Twee van de drie elektromotoren zitten op de vooras en verzorgen daar met een vermogen van 60 tot tijdelijk 220 kW (82 tot 300 pk) niet alleen een beetje extra gang, maar ook vierwielaandrijving. Het derde exemplaar zit achterin tussen de V8 en de 8-traps transmissie met dubbele koppeling. Daar vangt hij met 300 onmiddellijk beschikbare Newtonmeters iedere neiging tot een turbogat op, zodat de Temerario altijd als door een wesp gestoken reageert.

Lamborghini noemt de Temerario geen PHEV, maar een HPEV. Dat staat voor ‘High Power Electrified Vehicle’, en daar is alvast geen woord aan gelogen. De V8 doet echter in alle drie van de beschikbare rijmodi vrolijk mee, want met 3,8 kWh accucapaciteit kom je puur op stroom echt niet ver. Toch kun je het batterijtje met een kabel opladen, wat gezien de beperkte capaciteit al in een half uurtje gebeurd moet zijn. Leuk voor in de garage, maar in de praktijk zal de accu vooral via het regeneratieve remmen van de elektrische vooras worden bijgevuld. Zaken als verbruikscijfers en CO2-uitstoot zijn voor een auto als de Temerario uiteraard vooral interessant om het verschil ten opzichte van zijn voorganger te zien, en in dat opzicht zegt Lamborghini een winst van 50 procent te hebben geboekt. In ieder geval op papier, dan.

De aandrijflijn van de Temerario is in opzet grotendeels gelijk aan die van de nog heftiger Revuelto, die over hetzelfde accupakket beschikt. In de Revuelto zit echter een V12 en dat levert voor die auto een maximaal vermogen van maar liefst 1.015 pk op. Verschil moet er zijn, mensen.

Zeker in deze kleurstelling oogt het binnenste best luxueus, maar uiteraard vooral sportief.

Ruimer

De Lamborghini Temerario is 4,71 meter lang, net geen 2 meter breed en 1,20 meter hoog. Daarmee is hij aan alle kanten net even groter dan de Huracán. Ten opzichte van die auto is de Temerario dan ook echt helemaal nieuw. Hij profiteert van een nieuw aluminium spaceframe. Dat levert niet alleen de nodige stijfheid en wat gewichtsbesparing op, maar resulteert volgens Lamborghini ook in meer interieurruimte. Denk niet meteen aan dingen als een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, maar volgens ‘Lambo’ moeten bestuurders tot 2 meter zelfs met een helm op hun rondjes over het circuit kunnen maken. In de neus van de auto is 112 liter bagageruimte te vinden, terwijl er ook achter de stoelen nog wat bagage kan worden opgeborgen. Het moderne interieur is voorzien van drie schermen: een 12,3-inch informatiedisplay voor de bestuurder, een 8,4-inch touchscreen en een ‘passenger display’ rechts met een doorsnede van 9,1 inch.

Lamborghini Temerario

De vorm van de uitlaat komt terug in de achterlichten. Let ook op de achterbanden, die zich vanuit deze hoek uitgebreid laten zien.

Aan de buitenkant is de Temerario een typische Lamborghini, maar tegelijkertijd ook lekker zichzelf. Aan de achterzijde valt op hoeveel loopvlak van de achterbanden je ziet, dankzij de hoog opgetrokken diffuser. Met zijn enorme, hexagonale en hooggeplaatste uitlaat en ducktail-achtige achterspoiler laat de Temerario geen twijfels bestaan over wat de insteek hier is: dit is een supercar, baby-Lambo of niet. Die vleugel zit daar niet alleen maar om indruk te maken, maar draagt ook bij aan de ten opzichte van de Huracán met 103 procent (!) toegenomen downforce. Wie z’n Temerario op snelheid liever nog strakker op het asfalt drukt, kan kiezen voor het optionele Alleggerita-pakket (de groene auto op de foto’s). Dat biedt nog meer neerwaartse druk, maar ook allerlei carbon elementen en een gewichtsbesparing van 12,65 kg.

Geen V10

Allemaal heel mooi, maar wellicht zit je nu minutenlang tegen je scherm te schreeuwen dat je die V10 zo mist. Dat is niet gek, want sinds de introductie van de Gallardo in 2003 verzorgde een tiencilinder de aandrijving van Lamborghini’s compacte Supercar. Waar Aventador-opvolger Revuelto mocht vasthouden aan een royale V12, levert de kleinere Temerario dus even twee cilinders in. Jammer, maar met maximaal 10.000 toeren en 920 pk is er ongetwijfeld goed met het gemis te leven.

First appeared at www.autoweek.nl

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *