Supercars
Zoveel Ferrari’s uit de jaren 80 en 90 zijn er nog in Nederland
Bij dit onderzoek hebben we ons beperkt tot uitsluitend modellen die in 1980 of later zijn uitgekomen. Het totaal valt nog helemaal niet tegen. Sterker nog, we waren verrast om te zien dat er maar liefst 123 Testarossa’s zijn, 154 355’s, maar liefst zeventien F40’s en … één 288 GTO!
Ferrari’s op Nederlands kenteken, bouwjaren 1980 tot en met 1999:
Testarossa123
Testarossa 100
Testarossa 512 TR 19
Testarossa F512 M 4
Mondial 75
Mondial 8 7
Mondial 3.2 Coupé 21
Mondial T Cabriolet 5
Mondial T Coupé 8ik
Mondial QV Cabriolet 6
Mondial QV Coupé 21
Mondial 3.2 Cabriolet 7
In verschillende varianten was de Mondial in productie van 1980 tot 1993. De vierzits sportwagen gold destijds een beetje als het ‘instappertje’ van Ferrari, en jarenlang haalden liefhebbers er hun neus voor op. Maar de laatste jaren is er een kentering gaande en liefhebbers sluiten nu ook dit model in hun hart.
328 99
328 GTS 82
328 GTB 17
De Ferrari 328, geproduceerd van 1985 tot 1989, is een doorontwikkeling van de 308 uit de jaren 70. en wordt geprezen om zijn verfijnde ontwerp en verbeterde prestaties. Hij was er als coupé (GTB) en targa (GTS) met een 3,2-liter V8. De 308 wordt gebouwd van 1985 tot 1989.
348 102
348 TB 48
348 TS 43
348 Spider 9
348 GTB 1
348 GTS 1
De opvolger van de 328 is de Ferrari 348 in 1989. Die neemt veel van de vormen van zijn voorganger over, maar wordt wel gemoderniseerd, zodat hij meer lijkt op de Testarossa. De 3,2 liter wordt vervangen door een 3.4 V8. De T in de modelaanduiding staat voor ‘trasversale’ en wijst op de dwarsgeplaatste transmissie. De B staat voor Berlinetta (coupé), de S voor Spider (cabriolet).
F355 154
F355 Berlinetta 45
F355 GTS 64
F355 Spider 45
Na de 348 met zijn horizontale lamellen voor de achterlichten, heeft de 355 weer ‘gewoon’ dubbele ronde achterlichten. De modelnaam staat voor een 3,5 liter V8 met vijf kleppen per cilinder.
360 Modena 27
De Ferrari 360, geproduceerd van 1999 tot 2005, is de opvolger van de 355, met een 3,6-liter V8-motor die 400 pk levert. Er zijn verschillende varianten gebouwd en er was zelfs een aparte raceklasse, de F360 Challenge.
288 GTO 1
Gran Turismo Omologata; de Ferrari 288 GTO is ontwikkeld voor Groep B raceklasse, maar is er nooit ingezet. De GTO verscheen in 1984, het ontwerp van Pininfarina is gebaseerd op de 308 GTB. Er zijn 272 stuks gebouwd.
456 79
456 GT 55
456 GTA 24
Als in 1989 de productie van de Ferrari 412 stopt, heeft het merk een paar jaar lang geen comfortabele Gran Turismo meer. Maar in 1992 verschijnt de 456, met een 5,5-liter V12 voorin, elegante lijnen en een luxueus interieur.
550 Maranello 96
De Ferrari 550 Maranello wordt geproduceerd van 1996 tot 2001 en is, met als de 456 een grand tourer. Ook dit model heeft een twaalfcilinder voorin liggen, en een handgeschakelde zesbak.
F40 17
De Ferrari F40, geproduceerd van 1987 tot 1992, is een legendarische supercar met een 2,9-liter twin-turbo V8-motor die 478 pk levert. Ontworpen ter ere van Ferrari’s 40-jarig jubileum, staat de F40 bekend om zijn rauwe prestaties, minimalistische design en iconische status als een van de ultieme rijmachines.
F50 2
De Ferrari F50, geproduceerd van 1995 tot 1997, is een exclusieve supercar die Ferrari’s Formule 1-technologie naar de weg bracht. Zijn 4,7-liter V12 levert 520 pk. Met zijn open-top design en beperkte oplage blijft het een gewild verzamelobject. Dat brengt het totale aantal Nederlands gekentekende Ferrari’s uit de eighties en nineties op 775.
Bron: Vinacles
First appeared at www.autoweek.nl