Formule 1-coureur
Welke coureur heeft de meeste opeenvolgende F1-titels gewonnen?
-
Race-overwinningen tijdens dominante reeks: 48 uit 85 starts
-
Pole-positions tijdens dominante reeks: 40
-
Podiums tijdens dominante reeks: 66
-
Team tijdens dominante reeks: Ferrari
-
Race-overwinningen tijdens dominante reeks: 42 uit 78 starts
-
Pole-positions tijdens dominante reeks: 37
-
Podiums tijdens dominante reeks: 61
De Brit reageerde echter perfect door vijf van de volgende zes Grands Prix te winnen en zijn vierde titel te pakken met nog twee races te gaan. Vettel deed het jaar daarop opnieuw een gooi naar de titel en leidde het kampioenschap zelfs na 10 races, maar hij kwam opnieuw tekort omdat Hamilton na een sterke tweede helft met nog twee races te gaan voor de vijfde keer de titel veroverde. In 2019 was Mercedes opnieuw de dominante kracht, omdat de Ferrari SF90 worstelde met de algehele downforce. Hierdoor bleef Bottas over als Hamiltons grootste bedreiging, maar de Fin was nooit in staat om zijn teamgenoot consequent uit te dagen. Daardoor kon de wereldkampioen in 2019 en 2020 naar een derde en vierde titel snellen.
In het laatste geval claimde Hamilton zelfs het record voor de meeste zeges ooit, nadat hij Schumachers record van 91 had overtroffen tijdens de Grand Prix van Portugal in 2020. Zijn dominante periode eindigde echter bij de seizoensfinale in 2021, toen Hamilton op weg was naar een record van acht F1-titels, totdat Verstappen hem in de laatste ronde inhaalde om de leiding en zege na een controversiële late herstart van de safety car in Abu Dhabi.
-
Race-overwinningen tijdens dominante reeks: 34 uit 77 starts
-
Pole-oositions tijdens dominante reeks: 40
-
Podiums tijdens dominante run: 53
-
Team tijdens dominante reeks: Red Bull
Alle vier de wereldkampioenschappen van Vettel kwamen tijdens een dominante periode met Red Bull, van 2010 tot 2013. Het Oostenrijkse team zette het sterke einde van 2009 voort – het won de laatste drie Grands Prix – door in 2010 grotendeels hetzelfde auto-ontwerp te behouden, maar de lengte van de RB6 te maximaliseren om de dubbele diffuser te helpen, een apparaat dat de hoeveelheid gegenereerde downforce verbeterde. Het hielp Red Bull om negen van de achttien Grands Prix te winnen, waarvan er vijf werden gewonnen door Vettel, die met 23 jaar en 133 dagen de jongste F1-wereldkampioen ooit werd nadat hij op de laatste dag de titel veroverde, ondanks het feit dat hij tot dan toe nooit aan de leiding van het klassement had gestaan.
Hij stevende vervolgens af op een vierde kampioenschap in 2013, toen de 26-jarige Vettel het kampioenschap won met nog drie races te gaan tijdens een recordreeks van negen opeenvolgende overwinningen aan het einde van het jaar – inmiddels uit de boeken geschreven door Verstappen, die in 2023 tien zeges op rij behaalde.. Maar dat was Vettels laatste kampioenschap. Mercedes domineerde toen de Formule 1 in 2014 overschakelde op turbo-hybridemotoren, terwijl Vettel dat jaar nul races won voordat hij in 2015 bij Ferrari ging rijden.
4 – Juan Manuel Fangio (1954-1957)
-
Race-overwinningen tijdens dominante reeks: 17 uit 28 starts
-
Pole-positions tijdens dominante reeks: 18
-
Podiums tijdens dominante reeks: 21
-
Teams tijdens dominante reeks: Maserati (1954 en 1957), Mercedes (1954-55) en Ferrari (1956)
Juan Manuel Fangio was de te kloppen man in de jaren 1950, want de Argentijn won vijf wereldkampioenschappen – waarvan vier op rij – tussen 1954 en 1957. Het begon ermee dat Fangio de eerste en enige coureur werd die een titel won voor meer dan één team in één seizoen, want in 1954 verliet hij Maserati voor debutant Mercedes vanaf de vierde Grand Prix. Fangio won dat jaar zes van de negen Grands Prix en veroverde zijn tweede wereldtitel met nog twee races te gaan, voordat hij in 1955 de titel op zijn naam schreef met nog twee GP’s te gaan.
Maar dat was ook zijn laatste jaar voor Mercedes, omdat Mercedes zich terugtrok uit de autosport na de fatale 24 uur van Le Mans in 1955, waarbij 83 toeschouwers omkwamen nadat Silver Arrows-coureur Pierre Levegh in het publiek crashte. Fangio sloot zich daarop aan bij Ferrari voor 1956, omdat het Italiaanse team over de snelste auto beschikte dankzij de erfenis van Lancia’s opmerkelijke D50. De Scuderia won daardoor vijf van de acht Grands Prix, waarvan er drie naar de regerend wereldkampioen gingen, waardoor hij op de laatste dag Maserati’s Stirling Moss versloeg in de strijd om de titel.
Maar Ferrari was niet bereid om zijn hoge salaris opnieuw te betalen, dus keerde Fangio in 1957 terug naar Maserati waar hij met zes podiumplaatsen, waaronder vier overwinningen, op weg ging naar zijn vijfde titel. Maar op 46-jarige leeftijd werd Fangio moe van het racen en dus startte hij slechts twee Grands Prix in 1958 voordat hij halverwege het seizoen stopte en zo een einde maakte aan zijn reeks wereldkampioenschappen.
-
Race-overwinningen tijdens dominante reeks: 44 uit 66 starts
-
Pole-positions tijdens dominante reeks: 29
-
Podiums tijdens dominante reeks: 56
-
Team tijdens dominante reeks: Red Bull
Max Verstappen heeft de krantenkoppen gehaald sinds hij op 17-jarige leeftijd naar de Formule 1 kwam, wat hem de jongste coureur maakte die aan een Grand Prix begon. Vervolgens werd hij de jongste coureur die een Grand Prix won toen hij bij zijn debuut voor Red Bull won tijdens de GP van Spanje in 2016, toen hij slechts 18 jaar en 227 dagen oud was. Het kostte een paar jaar om consequent voor overwinningen te vechten vanwege de dominantie van Mercedes, maar in 2021 werden de Zilverpijlen getroffen door aanpassingen in de reglementen die de downforce verminderden, terwijl Red Bull een verbeterde Honda-motor had.
Dit zorgde voor een titelstrijd tussen Hamilton en Verstappen, waarbij de laatste aanvankelijk de overhand had met 32 punten voorsprong na negen races. Die voorsprong werd echter snel kleiner toen Hamilton de Grand Prix van Groot-Brittannië won, terwijl Verstappen uitviel nadat hij in Copse werd geraakt door zijn titelrivaal. De spanning tussen beiden escaleerde en de Mercedes-coureur eiste de leiding in het kampioenschap op in de volgende race, toen hij tweede werd in Hongarije, terwijl Verstappen negende werd nadat hij schade had opgelopen in de eerste ronde.
Maar omdat 2021 het laatste seizoen was vóór een enorme herziening van het reglement, was het onbekend wie er in 2022 aan de leiding zou gaan. Dat bleek Red Bull te zijn, met als hoogtepunt dat Verstappen drie titels op rij won op een manier die nog nooit eerder was vertoond. In die tijd vestigde hij verschillende records, zoals de meeste overwinningen in een seizoen (19 in 2023), de meeste opeenvolgende raceoverwinningen (10 in 2023) en de meeste podiumplaatsen in een jaar (21 in 2023).
First appeared at nl.motorsport.com