Supercars
Mini Cooper Cabrio: open buitenbeentje
Blijft onder de 50 mille
Het leveringsgamma van de Cooper bestaat uit nog piepjonge volledig elektrische versies én opgefriste varianten van het vorige model met verbrandingsmotoren. Aan de Cooper-familie voegt Mini nu een oude bekende toe. Maak kennis met de ‘nieuwe’ Mini Cooper Cabrio.
Voor wie zich niet helemaal meer kan herinneren wat er allemaal is veranderd, blikken we even snel terug. Vanaf de dag dat Mini in september vorig jaar het doek trok van de Cooper, is Cooper niet meer de naam die aan een krachtbron vastzit. Mini plakte Cooper als modelnaam voor het eerst op een tot op het kleinste moertje nieuwe elektrische hatchback die het in China produceert. Die elektrische modellen heten – afhankelijk van de motor – Mini Cooper E of SE (of straks: JCW). Mini’s hatchbacks met verbrandingsmotoren werden van buiten opgefrist om ze op het nieuwe model te laten lijken, kregen een nieuw interieur en heten inmiddels Cooper C en Cooper S. De Cooper met benzinemotoren is er als driedeurs hatchback en als vijfdeurs hatchback. De Mini Cabrio bleef nog even ongemoeid, maar ook die is nu opgefrist en heet voortaan Cooper Cabrio.
Vernieuwd vanbinnen én vanbuiten
Waar de in beginsel al wat oudere Cooper C en Cooper S dankzij hun volledig vernieuwde front én bilpartij (met daarin nu driehoekige achterlichten) dezelfde stijlelementen hebben als de elektrische Coopers, krijgt de Cooper Cabrio enkel het nieuwe front dat eerder op de Cooper C en S verscheen. De nieuwe achterlichten zijn kennelijk moeilijk in de kleine achterklep in te passen. Daarmee is de Mini Cooper Cabrio in enigszins een buitenbeentje. Per definitie, wanr er zijn nog maar bar weinig cabrio’s te koop die geen supercar zijn. Toch verandert er aan de achterzijde wel iets. De achterlichten hebben een gewijzigde lichtsignatuur, met naar binnen wijzende driehoeken die verwijzen naar de vorm van de achterlichten van zijn zustermodellen. Verder is er vers bumperwerk en de modelnaam ‘Cooper’ staat in de sierstrip boven de kentekenplaat uitgeschreven.
Het dashboard lijkt – net als dat van de Cooper C en S – zeer sterk op dat van de elektrische versies. Ook het grote ronde infotainmentscherm krijgt in de Cooper Cabrio een plekje. De rest van het interieur bleef vrijwel onaangeroerd. Zo zijn de deurpanelen nagenoeg ongewijzigd. Het vouwdakje laat zich in 18 seconden openen, bij een snelheid van maximaal 30 km/h. In 15 seconden sluit het weer. De bagageruimte met geopend dak bedraagt 160 liter. Met gesloten dak kun je 215 liter aan bagage meenemen.
Motoren en prijzen
De Mini Cooper Cabrio is er net als de hatchbacks met verbrandingsmotoren als C en als S. De Cooper Cabrio C heeft een 163 pk en 250 Nm sterke 2.0 viercilinder. Die snelt vanuit stilstand in 8,2 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid bedraagt 220 km/h. Daarboven staat de Cooper Cabrio S met 204 pk en 300 Nm sterke variant van de vierpitter. In die feestmachine spurt je al in 6,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 237 km/h. Elke Mini Cooper Cabrio heeft een automaat met zeven versnellingen. Verder komt er een sportieve John Cooper Works. De Cooper C en Cooper S zijn daarnaast via het optionele JCW Trim-pakket als John Cooper Works aan te kleden, maar krijgen dan géén extra vermogen mee. Over de John Cooper Works later meer.
De Mini Cooper Cabrio C kost in Nederland €46.990. Voor de Cooper Cabrio S vraagt de importeur €50.990.
First appeared at www.autoweek.nl