Supercars
Belgen kopen veel meer supercars dan Nederlanders
Een opvallende vaststelling bij de Belgische autoverkopen: zowat alle prestigemerken gaan er met rasse schreden op vooruit. Sterker nog, er werden op negen maanden tijd nog nooit zoveel nieuwe supercars en luxe-SUV’s verkocht als in 2024, terwijl er nog twee volle maanden te gaan zijn.
Porsche, Lotus en Ferrari op kop
Porsche blijft de absolute koning van de prestigemerken in België, met 3.315 verkopen over de eerste negen maanden. In Nederland rolden er 2.108 uit de showrooms, wat de verhoudingen van dit betoog meteen weergeeft. Laat ons ook niet vergeten dat België momenteel 11,7 miljoen inwoners telt en Nederland 18 miljoen, wat de cijfers nog indrukwekkender maakt. Na Porsche volgt Lotus in België, vooral dankzij de populaire Eletre en de gelijkwaardige Emeya. Met 280 verkochte wagens noteert het Brits-Chinese merk een stijging van 263,6 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, terwijl de teller in Nederland op 135 eenheden staat. Of de elektrische modellen nog echte Lotussen zijn en in hetzelfde rijtje thuishoren als de andere prestigemerken, is voer voor discussie.
Over naar het serieuze werk, met Ferrari op plaats 42 in de Belgische verkoopstatistieken. Met zomaar even 126 Belgische verkopen steigert het Italiaanse paardje 21,1 %, wat verre van mis is voor een merk dat minstens 287.945 euro vraagt voor een basis-296. Daarvan verkochten de Italianen er dusver 47 in België, terwijl dat er van de 424.913 euro dure SF90 ook al 12 zijn in 2024. Nederland houdt het in vergelijking bescheiden met 82 nieuwe Ferrari’s, wat mede te verklaren valt door het verschil in nieuwprijs. De 296 kost er minstens 310.734 euro, de SF90 zomaar even 454.303 euro. Weet wel dat er bij de Belgische prijzen nog inschrijvingstaks en jaarlijkse verkeersbelasting komt, maar die bedragen vallen tegenwoordig best mee door hybridisering.
Rolls-Royce en Bentley doen iets beter in Nederland
Ook Aston Martin en Lamborghini boeren goed in België, met respectievelijk 70 en 83 verkopen tijdens de eerste drie kwartalen. Voor Aston betekent dat een stijging van 62,8 %, voor Lambo 53,7 %. Zelfs Rolls-Royce verkocht dit jaar al 20 wagens, tegenover 9 in dezelfde periode vorig jaar. Halen we de NL-cijfers er even bij, dan zit Aston op 32, Lambo op 48 en Rolls op 21. Daarmee is de constructeur uit Goodwood het enige prestigemerk dat momenteel beter doet in Nederland, ook al scheelt het maar één exemplaar. Een verschil waar Donkervoort in België erg blij mee zou zijn, want volgens de cijfers van Febiac is er dit jaar nog maar één Hollandse sigaar verkocht in België, terwijl de teller bij Caterham op vier staat. Dat kan en moet toch beter, niet?
McLaren rondt de Belgische goednieuwsshow af met een stijging van 10 naar 15 verkochten exemplaren (cijfers voor NL niet bekend, red.), maar een paar andere merken gaat het minder voor de wind. Ondanks nieuwe producten -zelfs met elektrische Folgore-aandrijving- boert Maserati in België 13,3 % achteruit met een terugval van 128 naar 111 exemplaren. In Nederland is de Drietand momenteel maar goed voor 22 eenheden, wat nog een stuk erger is. Ook Bentley noteert 40% minder verkopen door van 90 naar 54 stuks terug te vallen (57 in Nederland), terwijl Rimac precies één Nevera beter doet dan Bugatti dat dit jaar nog geen wagens heeft verkocht in België. Dat zal met de komst van de spectaculaire Tourbillon wellicht veranderen, maar op elektrische hypercars zit blijkbaar niemand momenteel te wachten…
Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.
First appeared at www.autoweek.nl