Connect with us

Supercars

Extreme elektrische auto van Chinese smartphonemaker bloedsnel op

Avatar

Published

on

Xiaomi SU7 Ultra Prototype is snelste vierdeurs ooit op de ‘Ring

De Chinese technologie- en smartphonefabrikant Xiaomi heeft een uitermate heftige variant van zijn eerste elektrische auto ooit losgelaten op de Nürburgring-Nordschleife. Het resultaat? Een rondetijd waar de Porsche Taycan Turbo GT enorm nerveus van wordt.

De absolute topversie van de elektrische Porsche Taycan mag zich de snelste straatlegale vierdeurs auto op de Nüburgring Nordschleife noemen. Een met het optionele Weissach-pakket uitgevoerde variant van de 1.108 pk sterke Porsche Taycan Turbo GT wist een ronde op de 20,82 kilometer lange variant van het circuit dankzij de stuurmanskunsten van Porsche-testrijder Lars Kern in 7:07,55 af te leggen. Om dat in perspectief te zetten: de eveneens beresterke Tesla Model S Plaid had voor een ‘rondje Ring’ 7:25,23 nodig. Beide auto’s moeten hun meerdere erkennen in een knotsgekke variant van de eerste auto van de Chinese technologiefabrikant Xiaomi.

Medio dit jaar stelde Xiaomi de SU7 Ultra Prototype voor. Dat was een zwaar gevleugelde maar vooral buitenissig krachtige variant van de SU7. Dat gevaarte heeft op de achteras twee 578 pk sterke elektromotoren en beschikt daarnaast nog eens over een 392 pk sterk exemplaar dat de voorwielen aandrijft. Het systeemvermogen: een absurde 1.548 pk. Het is dat bijna 1.550 pk sterke gevaarte dat een ronde op de Nürburgring Nordschleife in slechts 6:46,87 heeft afgelegd. Dat is bijna net zo rap als een Porsche 911 GT RS…

De Xiaomi SU7 Ultra Prototype mag zich de snelste vierdeurs auto op de Ring ooit noemen, maar straatlegaal is de heftige Chinees niet. Sterker nog: het is ook gee productiemodel. Xiaomi zegt dat wel met een productievariant komt en ook daarmee wil het zijn tanden zetten in de Nordschleifde. Dat moet in 2025 gaan gebeuren.

Zien hoe een rondje Ring per opgefokte Xiaomi eruitziet? Bekijk dan vooral de video hieronder!

Video

First appeared at www.autoweek.nl

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *