Teams
Waarom gridstraf na motorwissel alleen voor F1 Grand Prix telt
Sinds de introductie van de sprintraces in 2021 heeft de Formule 1 verschillende formats getest om uiteindelijk tot het huidige format te komen. Daarin wordt de sprintrace als het ware losgetrokken van de rest van het F1-weekend – de vrije training, kwalificatie en Grand Prix. Op vrijdagmiddag vind dan de sprintkwalificatie plaats om de startvolgorde voor de sprintrace te bepalen. Een straf in de sprintkwalificatie gaat mee naar de sprintrace, bijvoorbeeld een gridstraf voor het negeren van gele vlaggen tijdens die kwalificatie. Mocht een coureur bestraft worden voor een incident tijdens de sprintrace, dan neemt deze de straf mee naar de Grand Prix.
Maar hoe zit het dan precies met gridstraffen vanwege een motorwissel tijdens zo’n sprintweekend? Het zou immers zomaar kunnen dat Red Bull de RB20 van Max Verstappen voor de Grand Prix van Brazilië van een nieuwe interne verbrandingsmotor voorziet. Dat zou de kampioenschapsleider op een gridstraf van vijf plaatsen komen te staan voor de Grand Prix, niet voor de sprintrace. Wie het regelboek van de FIA erbij pakt, zal zich dan wellicht afvragen waarom dat het geval is aangezien er dan wel gesproken wordt over een ‘gridstraf voor de volgende race’, waarbij de sprintrace dus in principe onder die categorie lijkt te vallen.
Tussen de regels door
Net als met veel andere kwesties binnen de Formule 1 met betrekking tot de regels, draait het in dit geval om de bewoording. Onder artikel 28.3 van het sportief reglement van de FIA, dat over het gebruik van motorcomponenten gaat, valt te lezen dat als een coureur tijdens het kampioenschap ‘meer motorcomponenten gebruikt dan voorgeschreven in artikel 28.2’, er een ‘gridstraf wordt uitgedeeld voor de race tijdens de eerstvolgende competitie waarin de toegevoegde componenten gebruikt worden’. Het gaat hierbij dus om de bewoording ‘race’, wat de indruk kan wekken dat het om zowel de sprintrace als de Grand Prix kan gaan, aangezien het allebei races zijn.
Maar zoals onder artikel 3.2 van datzelfde FIA-reglement duidelijk wordt, maakt het bestuursorgaan onderscheid tussen de sprintrace en de Grand Prix. “Deelnemers moeten ervoor zorgen dat hun auto’s voldoen aan de voorwaarden voor geschiktheid en veiligheid tijdens elke vrije training, kwalificatiesessie, sprintkwalificatiesessie, sprintsessie en de race”, valt er te lezen. En daarin zit dus een duidelijk verschil tussen de ‘sprintsessie’, zoals de sprintrace wordt omschreven, en de race – in dit geval dus de Grand Prix. Als de FIA dus de mogelijkheid wil uitbreiden en de teams dus een gridstraf wil uitdelen die ook in de sprintrace geïncasseerd kan worden, dan zou de bewoording van artikel 28.3 veranderd moeten worden. De toevoeging van ‘voor de sprintsessie óf de race’ zou dat dus al mogelijk kunnen maken. Maar aangezien er in de regels dus enkel gesproken wordt van een straf voor de race, telt deze dus alleen voor de Grand Prix en niet de sprintrace.
Mocht een team beslissen om na de sprintrace de motor te wisselen – en het daarbij over het maximale aantal toegestane onderdelen gaat – dan telt die gridstraf voor de Grand Prix van een dag later. Als die wissel gebeurt tijdens parc fermé – in een sprintweekend na de sprintkwalificatie en reguliere kwalificatie van kracht – dan levert dat een start vanuit de pitstraat op. Gebeurt die motorwissel tussen Grand Prix-weekenden door, dan is dat dus altijd een gridstraf voor de Grand Prix zelf.
Inhaalrace op Interlagos
Tijdens een seizoen mogen de teams vier interne verbrandingsmotoren (ICE), vier motor generator units-heat (MGU-H), vier motor generator units-kinetic (MGU-K), vier turbo’s (TC), twee energieopslagen (ES), twee control electronics (CE) en acht uitlaatsystemen (EX) gebruiken. Dit zijn onderdelen die binnen de zogenaamde ‘pool’ vallen. Teams mogen gedurende het seizoen ‘gratis’ van onderdelen wisselen als deze binnen de pool zitten. Als een team naar nieuwe onderdelen moet grijpen van buiten deze pool, dan levert dat een gridstraf op. Per onderdeel is dat dan bij de eerste introductie van een nieuw exemplaar een gridstraf van tien plaatsen. Elk nieuw exemplaar dat daarna van buiten deze pool gehaald wordt, resulteert in een gridstraf van vijf plaatsen. Die onderdelen worden als gebruikt beschouwd zodra de transponder van de auto aangeeft dat deze de pitstraat heeft verlaten.
Max Verstappen kan in Brazilië mogelijk rekenen op een nieuwe ICE, waar Red Bull eerder dit jaar ook al een extra exemplaar van had geïntroduceerd. Dat leverde hem in België een gridstraf van tien plaatsen op, in Brazilië zal dat dus om vijf plaatsen gridstraf gaan. Dat Red Bull dan Brazilië zou kiezen, lijkt een verstandige keuze met het oog op de laatste vier races van het seizoen. Lewis Hamilton toonde in 2021 al aan dat er veel mogelijk is met nieuwe motoronderdelen op het bochtige circuit van Interlagos. Met die nieuwe motor wist hij zich in de sprintrace – toen nog bepalend voor de startvolgorde van de Grand Prix – een weg naar voren te banen nadat hij in de kwalificatie op vrijdag gediskwalificeerd was. De Brit ging toen van de twintigste en laatste plaats naar de vijfde positie en werd op zondag dus naar de tiende startplaats verwezen vanwege zijn gridstraf. Die zondag wist de Mercedes-coureur de Grand Prix op zijn naam te schrijven na een stevig duel met Verstappen.
Heb jij nog vragen over hoe iets precies werkt in de Formule 1? Stel de vraag in de reactiemodule hieronder en wie weet komen we daar binnenkort op terug middels een artikel op de website!
First appeared at nl.motorsport.com