Teams
Lando Norris bestraft voor niet juist opvolgen F1-startprocedure
Polesitter Lando Norris moest zich na afloop van de Grand Prix van Brazilië bij de stewards melden om uitleg te geven over wat er bij de start gebeurde. Die start werd afgebroken, nadat Lance Stroll in de opwarmronde zijn Aston Martin op knullige wijze in de grindbak had geparkeerd. De auto’s moesten dus op de grid blijven staan, maar in plaats daarvan ging Norris weer van zijn eerste startplek voor nog een opwarmronde, waarna de coureurs die achter hem stonden met enige aarzeling volgden. Eenmaal terug op de grid mochten de monteurs zich weer bij de auto’s melden, omdat de start was uitgesteld om de auto van Stroll uit de grindbak te takelen.
Direct daarna maakten de stewards melding van een mogelijke overtreding van de regels. Norris moest daarom na de race uitleg komen geven bij de stewards. Hij was echter niet de enige, want George Russell, Liam Lawson en Yuki Tsunoda moesten zich voor hetzelfde vergrijp melden. De stewards zijn in gesprek gegaan met deze vier coureurs en hebben geoordeeld dat Norris en Russell, die samen de eerste startrij vormden, de voornaamste verantwoordelijken zijn voor deze gang van zaken en dus het overtreden van de regels. Het resulteert in een ‘no further action‘ voor Tsunoda en Lawson, die volgens de stewards de regels wel hebben overtreden, maar beïnvloed zijn door de acties van Norris en Russell. De twee Britten hebben allebei een reprimande en een boete van 5.000 euro gekregen van de stewards.
“Omdat de coureur op de eerste startrij stond, zette dit de volgende coureurs aan tot een soortgelijke actie”, leggen de stewards uit in het document betreffende Norris. “Op een bepaald moment gaf de wedstrijdleider, die zich realiseerde dat om praktische redenen alle auto’s nu een extra formatieronde moesten rijden, de opdracht aan de teams om alle auto’s door te laten rijden en terug te laten keren naar de grid om de correcte startprocedure te volgen. Naar de mening van de stewards veroorzaakte Norris de actie van de coureurs op de grid direct achter hem.” De uitleg in het geval van Russell luidt hetzelfde.
Wat gebeurde er bij Norris en co?
Op de boordradio van Norris is vlak voor de geplande start te horen dat hij aan race-engineer Will Joseph vraagt of er een herstart zou komen door de gestrande Stroll. Joseph reageert: “Waarschijnlijk wordt deze afgebroken, maar ga door met je [start]procedures.” Wanneer op de lichtpanelen de melding ‘start afgebroken’ volgt, krijgt Norris dat te horen en rijdt hij weg van de startgrid – zonder duidelijke opdracht vanaf de pitmuur om dat te doen. Tijdens die ronde krijgt de coureur nog instructies alsof de herstart volgt, maar op weg naar de startgrid volgt dan alsnog de melding dat het tien minuten zou duren voordat de tweede poging om de race in gang te brengen zou volgen. “Moet ik de motor afzetten?”, vraagt Norris, die een bevestigend antwoord krijgt. Toch heerst er verwarring: “Wacht! Nog niet uitzetten, we gaan dubbelchecken.” Even later volgt alsnog de bevestiging en krijgt Norris te horen dat hij op het signaal van tien minuten moet wachten.
Ook bij Russell heerst er voor die start onzekerheid, maar hij krijgt van race-engineer Marcus Dudley te horen dat de start is afgebroken en dat hij dus rustig van zijn startplaats moet rollen. Yuki Tsunoda krijgt enkel te horen dat de start afgebroken is, waarna hij het voorbeeld van Norris en Russell volgt – iets wat bij Lawson niet heel anders is. De eerste van het veld die twijfelt om weg te rijden, is Esteban Ocon op de vierde startplaats. En hij blijft ook in opdracht van race-engineer Josh Peckett staan. “De start is afgebroken, blijf staan waar je staat”, roept hij over de boordradio. Ocon twijfelt: “We gaan dus niet?” Daarna volgt hij alsnog het voorbeeld van de vier coureurs die wel al vertrekken. “Oké, wij geloven dat de leiders niet de juiste procedure hebben opgevolgd, maar we volgen de groep want iedereen gaat mee”, voegt Peckett later toe.
Bij Max Verstappen en Red Bull Racing hebben ze ook de regels op een rij, want de Nederlander krijgt na de melding op de schermen direct de opdracht om de motor uit te zetten en hoort dat er dan zeker zes minuten gewacht moet worden op een signaal voor een nieuwe opwarmronde. Maar nog voordat die zin is uitgesproken: “Oh oké, ze doen een extra opwarmronde dus ik stel voor dat we volgen.” Verstappen merkt dan ook op dat Franco Colapinto niet in het juiste startvak staat. “Verschillende procedures zijn hier niet opgevolgd, Max”, reageert engineer Gianpiero Lambiase. “We kijken ernaar, maar er had geen start moeten zijn.” Verstappen voegt toe: “Ja, je moet wachten op het groene licht.”
First appeared at nl.motorsport.com