Connect with us

Teams

Pirelli ontkent dat F1-teams valsspelen met koelen van de banden

Avatar

Published

on

Na de Formule 1 Grand Prix van Singapore is er naar verluidt door Red Bull Racing aangedrongen bij de FIA om te kijken naar mogelijk valsspelen bij een aantal concurrenten. Het Oostenrijkse team heeft het idee dat er teams zijn die een systeem hebben waarmee ze water in de band kunnen spuiten om deze te koelen, zodat ze langer meegaan in de race. Motorsport.com heeft begrepen dat er signalen zijn dat er druppeltjes bij de banden zijn gezien en FIA single-seaters baas Nikolas Tombazis is volgens bronnen met bandenleverancier Pirelli in gesprek gegaan om te kijken of er valsgespeeld wordt. 

Pirelli laat weten dat er geen opvallendheden uit de data te zien zijn. “Ik heb geen bewijs”, vertelt hoofd van het F1-project Mario Isola. “Natuurlijk is het aan de FIA om te beslissen wat ze willen doen en ons te vragen of we ze ergens bij kunnen helpen. Onderaan de streep is het enige wat wij kunnen doen is ze ondersteunen. Als er iets is wat we kunnen checken of dat we een advies kunnen geven over een bepaalde situatie, dan staan we klaar om te helpen.”

“Ik weet niets van een bepaald probleem”, vervolgt de Italiaan. “Ik heb het verhaal gehoord en ik probeer te begrijpen waarom je dit zou willen doen. Ik heb nu wel een idee, maar voor nu is het [oplossen van deze kwestie] in de handen van de FIA.”

Isola snapt wel hoe een systeem eruit zou moeten zien. “Dit is vrij makkelijk om te doen. Je hebt een buis en daar breng je water mee in de band”, vertelt hij. “Maar hoe het precies werkt, is een ander verhaal. Het moet een thermisch effect opleveren. De overbrenging van warmte tussen de band en de velg zou consistenter moeten zijn, wat minder bandendegradatie moet opleveren. Het zorgt wel voor minder controle van de bandendruk. Het is duidelijk dat een bevochtigingssysteem in een band de controle over de bandendruk verliest, want de druk wordt er hoger van.”

Verbod

Het is in F1 verboden om de banden zo te koelen. Een paar jaar geleden zijn de teams om tafel gegaan om te bespreken hoe zo’n verbod eruit moet zien. “Er was toen een discussie, want er werd gesuggereerd dat een paar teams een ander soort gas in de banden hadden om de bandendruk beter te controleren. Toen begon iemand over vocht in de band en waarom er meer of minder moest zijn”, herinnert hij. “Wij zorgen voor banden met droge lucht erin. We hebben een droger in ons systeem zitten en volgens de regels krijgen alle teams banden met droge lucht. In het technical directive is geschreven dat het verboden is om hier iets aan te passen, en vrij duidelijk ook. In dit soort omstandigheden moet je duidelijk bewijs hebben.”

First appeared at nl.motorsport.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *