F1 Nieuws
Genoeg reserve-onderdelen voor Las Vegas?
De laatste twee Formule 1 van de net afgesloten triple-header zijn voor Williams een regelrechte ramp geworden. In Mexico klapte Alexander Albon in de eerste training er hard af nadat hij in aanraking kwam met Oliver Bearman, om twee dagen later in de eerste bocht in de race na een touché met Yuki Tsunoda zijn race te moeten staken. In Brazilië werd het nog erger, want daar crashten Albon en zijn teamgenoot Franco Colapinto in de kwalificatie. Het was een race tegen de klok om beide auto’s op te lappen voor de race, en dat lukte uiteindelijk alleen maar met de auto van laatstgenoemde coureur.
Colapinto was met de verbeterde Williams aardig goed begonnen aan de race, maar in de Grand Prix op Interlagos ging het weer mis. De rijder uit Buenos Aires klapte hard van de baan af en dat zorgde voor een rode vlag. In twee weekenden zijn er dus vijf incidenten geweest, waardoor volgens Williams-teambaas James Vowles de voorraad aan reserve-onderdelen aardig uitgeput is. In een video in de app van het team vertelt de Brit dat de situatie aardig nijpend is.
“Er is geen team op de grid dat vijf grote incidenten in twee weekenden kan verwerken, simpelweg omdat we niet genoeg reserve-onderdelen meenemen om zulke gebeurtenissen op te vangen”, begint Vowles. “We hebben hoge verwachtingen voor Vegas. Vorig jaar waren we daar heel snel en ik ben ervan overtuigd dat onze auto in die omstandigheden goed werkt. We gaan nu ons best doen om twee auto’s in de beste staat waarin we ze kunnen krijgen klaar te maken, met de nodige reserve-onderdelen. Hoe dat eruit gaat zien is lastig te voorspellen. We krijgen nu nog onderdelen vanuit Brazilië terug en we moeten nog onderzoeken wat er nodig is om alles weer op te bouwen om een zo’n gunstig mogelijk scenario te creëren voor onszelf.”
Williams houdt focus
Het is een harde klap voor Williams. Niet alleen zijn er meerdere onderdelen afgeschreven, ook is het door het dubbele podium van Alpine naar de negende plek in het constructeurskampioenschap gezakt. Alleen het nog puntloze Sauber hangt achter de formatie uit Grove. “Het weekend in Brazilië was de zwaarste die ik in mijn carrière heb meegemaakt”, stelt Vowles dan ook. Desondanks is de ingenieur vastberaden om zich niet van de wijs te laten brengen door alle drama van de afgelopen races. “We zijn als team bezig met een proces van herbouwen, zodat we weer om zeges kunnen strijden. Dat gebeurt niet ineens. Dat gebeurt niet zonder dat er door de hele organisatie veranderingen worden doorgevoerd, en deze ene race is slechts een hobbeltje in het grote plaatje van ons meerjarenplan.”
“Maar het betekent niet dat dit niet minder pijn doet. Het doet me pijn om hier over te praten”, vervolgt Vowles. “Maar mijn doel is dat we blijvend succesvol worden. Ik kom hier niet om te vechten voor een puntje, maar meer voor het winnen van races en meer in de toekomst. Dat kan niet behaald worden zonder dat er tot op zekere hoogte tegenvallers komen en zonder het herbouwen van de organisatie. Dus ja, het is pijnlijk wat er afgelopen weekend gebeurde, maar dat verandert de eindbestemming van onze reis niet. Sterker nog, het doel zit nog dieper in de organisatie en we weten dat wat we doen significant is. We kunnen het als team halen.”
Video’s: Alle vijf de incidenten van Williams in Mexico en Brazilië
Bekijk: F1 GP Mexico 2024: Crash Alexander Albon en Oliver Bearman verzoorzaakt tweede rode vlag VT1
Bekijk: F1 GP Mexico 2024: Start van de race
Bekijk: F1 GP Brazilië 2024: Colapinto veroorzaakt rode vlag tijdens Q1
Bekijk: F1 Brazilië 2024: Alexander Albon hard in de muur, rode vlag Q3
Bekijk: F1 GP Brazilië 2024: Rode vlag door crash Franco Colapinto
First appeared at nl.motorsport.com