Teams
Hoe Iwasa zich klaarstoomt voor het geval hij een F1-kans krijgt
Wie aan racen denkt, die denkt aan snel rijden en finishen voor de rest van het veld. Om daar te komen werken de coureurs continu aan hun conditie, bespreken ze alles met engineers en fabrikanten en analyseren ze de data om samen de best mogelijke auto te creëren. Maar tegenwoordig is de kant van het entertainment net zo groot. Hoe meer aandacht de coureur krijgt, hoe meer waarde hij heeft. Dat is zeker de afgelopen jaren veel belangrijker geworden, denk maar aan een serie als Drive to Survive, waar teams en coureurs echt een eigen merk door werden.
In Japan liepen ze op dat gebied wat achter. Daar komt wel langzaam maar zeker verandering in. De rijders uit het land van de rijzende zon zijn zich er steeds meer van bewust van hoe ze zich profileren. Het bekendste voorbeeld is Ayumu Iwasa. De Japanse coureur reed vorig jaar nog in de Formule 2, maar aangezien er geen plek op de Formule 1-grid voor hem was werd hij naar de Japanse Super Formula gestuurd. Winnen is hem in die klasse nog niet gelukt, maar zijn vierde plek in de stand is best indrukwekkend. En in zijn thuisland bouwt hij gestaag aan zijn eigen merk, door zichzelf zowel on- als offline te laten zien.
Huiswerk van Marko
“Ik heb dit jaar twee evenementen georganiseerd en ben meer aanwezig op mijn social media. Toen ik in F2 reed kon ik social media nauwelijks gebruiken, want ik reed overzees. En eerlijk gezegd had ik er toen ook geen tijd voor”, vertelt Iwasa in gesprek met Motorsport.com. “Als je in F1 wil komen, dan wordt het steeds belangrijker om een fanbase te hebben, herkend te worden en je social media goed te managen. Ik zie dat voor mijn ogen gebeuren en dat is een van de taken die Red Bull mij heeft meegegeven.”
Ayumu Iwasa doet er alles aan om meer in beeld te komen
Foto door: Andy Hone / Motorsport Images
Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft hem persoonlijk die opdracht meegegeven. “Toen ik met Red Bull, en specifiek Helmut, sprak over naar Super Formula gaan, vertelde hij mij: ‘Nu je in Japan rijdt, gebruik die tijd om je herkenbaarheid en je fanbase te vergroten. Als je dat gelukt is, probeer het dan in F1”, aldus Iwasa.
Eigen events
Ook voor de mensen die wat minder met motorsport hebben heeft Iwasa wat bedacht. De 23-jarige coureur uit Osaka heeft in meerdere steden evenementen georganiseerd. “Ik realiseer me dat social media en dit soort events veel impact hebben. Na het evenement in Nagashima was er een pitwalk in Suzuka en een paar mensen riepen ‘ik was bij je evenement!’ Ik heb ook wel het idee dat de comments onder mijn posts [positief] zijn veranderd”, vertelt Iwasa. “Tot nu toe waren evenementen voor fans meer in de vorm van talkshows en momenten voor handtekeningen, maar ik richt me op nieuwe fans en probeer mijn bereikbaarheid te vergroten. Ik wilde de aandacht van niet-motorsportfans trekken en ze enthousiast maken over motorsport. Dat was bijvoorbeeld het doel van mijn evenement in Kadoma.”
In de Japanse stad kregen de bezoekers niet alleen de mogelijkheid om een rondje in een simulator te rijden, maar konden ze ook de eigen reflexen testen. Ook mochten ze een zogeheten ‘jump-out’ doen, waarbij ze konden laten zien hoe snel ze uit de auto konden springen. “Het doel was om de mensen te laten zien wat motorsport is, wat er nodig is om een coureur te zijn en hun interesse aan te wakkeren. Er kwamen zelfs mensen kijken die gewoon aan het shoppen waren”, vertelt Iwasa.
Ayumu Iwasa organiseerde samen met HRC een event in Osaka
Foto door: HRC
Opvallend genoeg heeft Iwasa nauwelijks hulp bij het opzetten van de evenementen. “Ik had natuurlijk de uitvoering zelf kunnen doen en de rest laten doen door een ander. Dat had denk ik ook wel gewerkt, maar het zou dan niet bij mijn visie passen. Dan had het voor mij geen zin gehad”, vertelt hij daarover. “Soms ben ik aan het trainen en ben ik daar niet helemaal met mijn hoofd bij. Ik ga dan bedenken hoe ik de fans blij kan maken. En ik bedenk dan ook welke problemen veroorzaakt kunnen worden.”
Het betekent niet dat Iwasa zijn racecarrière wat op een lager pitje zet. “Ik zorg ervoor dat het [organiseren van deze events] mijn racen niet in de weg zit. Ik denk niet dat het waardevol is om van 100 procent focus naar 90 procent focus te gaan om met de overgebleven 10 procent de events te organiseren. Ik ben 100 procent op het racen gefocust, maar ik haal 10 of 20 procent extra uit mezelf voor de events”, besluit hij.
First appeared at nl.motorsport.com