F1 Nieuws
Is een Argentijnse Grand Prix haalbaar? “Veel werk aan de winkel”
Sinds het onverwachte aantrekken van Franco Colapinto door het team van Williams heeft Argentinië er een nieuwe nationale held bij. De Argentijn schoot goed uit de startblokken en was een waardige concurrent voor teamgenoot Alexander Albon. De 21-jarige coureur is de eerste Argentijn op de grid van de hoogste tak van de motorsport sinds Gastón Mazzacane in 2000 en 2001.
Colapinto geeft het Zuid-Amerikaanse land een reden om massaal de tv aan te zetten. De talentvolle coureur is in korte tijd een Argentijnse sportheld geworden. “Ik ben erg trots op wat Colapinto als Argentijn presteert”, vertelt Argentijnse minister van toerisme en oud-vicepremier Daniel Scioli aan Motorsport.com. “Zijn charisma, zijn menselijke kwaliteiten en kwaliteit als rijder zijn bewonderingswaardig. Nu Formule 1 zo hard groeit, wordt er steeds meer van verwacht. Het is een evenement dat boven doven de sport uitstijgt, en heeft zowel een politieke als sociale impact.”
Franco Colapinto, Williams Racing
Foto door: Zak Mauger / Motorsport Images
Scioli was samen met Cesar Carman, president van de Argentijnse automobielfederatie, aanwezig op Interlagos – momenteel de enige race in Zuid-Amerika – om in gesprek te gaan met F1 CEO Stefano Domenicali, in de hoop om een Argentijnse Grand Prix nieuw leven in te blazen. Het laatste evenement vond plaats in 1998 op het Autódromo Oscar y Juan Gálvez in de hoofdstad Buenos Aires en werd gewonnen door niemand minder dan Ferrari-coureur Michael Schumacher. De Argentijnse minister ziet F1 graag terugkomen naar hetzelfde circuit, al dan niet in een vernieuwde configuratie. Het oude circuit is met zijn 4.2 kilometer nog korter dan Zandvoort, en de lay-out maakte de race niet de populairste onder de coureurs.
Gevraagd naar de meeting met Domenicali, vertelt Scioli dat ze een actief gesprek hebben gehad over het terugbrengen van de Argentijnse Grand Prix. “Stefano (Domenicali) kent Argentinië heel goed, hij heeft goede herinneringen overgehouden aan ons land. Het was een hartelijke meeting, rekening houdend met dat het over de organisatie van het meest complexe logistieke evenement ter wereld gaat. Er is veel werk aan de winkel om het doel te bereiken. We moeten werk verrichten aan het circuit en alle andere vereisten voor een geavanceerd evenement als deze”, weet Scioli.
Geen overheidssteun
Hoelang het zal duren voordat we de Argentijnse Grand Prix terug op de kalender zien weet men nog niet. Wel heeft Scioli aan Motorsport.com laten weten dat het evenement volledig gesponsord moet worden door private partijen, wat in lijn staat met het beleid van de liberale president Javier Milei. Commerciële bedrijven als Mercado Libre en Globant waren er als de kippen bij toen Colapinto al kort na het vervangen van Logan Sargeant een succesverhaal bleek. Of er genoeg financiële middelen beschikbaar gesteld kunnen worden om de F1 te overtuigen, is echter maar de vraag. Bovendien beperkt het avontuur van Colapinto zich vooralsnog tot een half F1-seizoen, aangezien de 21-jarige coureur – ondanks de interesse van Red Bull – voor 2025 nog altijd geen plekje op de grid heeft.
Motorsport.com heeft begrepen dat F1 de interesse vanuit Zuid-Amerika toejuicht, maar dat het sterke concurrentie heeft voor een plekje op de drukke kalender. Het aantal races is vooralsnog vastgezet op maximaal 24 races, wat betekent dat Argentinië met een heel goed plan moet komen om één van de huidige evenementen af te troeven. Naast Zuid-Amerika heeft de organisatie van de sport nog altijd oren naar uitbreidingen van de Aziatische markt, waaronder in Thailand en Zuid-Korea. Om ruimte te maken overwegen ze een rotatiesysteem onder de Europese races, die met tien races momenteel een grote meerderheid heeft. Ook het Afrikaanse continent – specifiek Rwanda, waar volgende maand het prijzengala van de FIA wordt georganiseerd – zou een welkome aanvulling op het F1-wereldkampioenschap zijn.
First appeared at nl.motorsport.com