Teams
Jordan blikt terug op gouden tijdperk F1: “Huidige auto’s zijn tractors!”
“Mijn god”, zo blikt Jordan in zijn podcast Formula For Success terug op het zalige geluid van de gillende V10s. “Zelfs als je op de tribune zat, ik kan je beloven, dat de grond trilde. Door het vermogen bewoog het onder je voeten vandaan, het ging door merg en been. Het was seks op wielen”, zegt de Ierse oud-teambaas. Hoewel de jaren 90 volgens Jordan de gouden jaren van de sport waren, realiseert hij dat het verleden tijd is. De legendarische teambaas vraagt zichzelf af of hij het geluid van die V10-motoren ooit nog zal ervaren. “Waarschijnlijk niet, met de huidige regelgevingen.”
Een ander minpunt aan de huidige generatie auto’s is het gewicht, stelt de 76-jarige Ier. Momenteel is het minimumgewicht van 798 kilogram. In 2022, het eerste jaar van de huidige reglementen, hadden de teams echter nog moeite om op dit minimum te komen. “Het zijn tractors. Ze wegen bijna duizend kilo (inclusief benzine)! Ze zijn veel te zwaar. Wat mij betreft is dat de schuld van de reglementen. Het is een schande dat de mensen van de Formule 1 de sport zo’n stap terug hebben laten zetten. Ik haat ze daarvoor”, zo neemt de oprichter van het oud-Formule 1-team Jordan Grand Prix zoals gewoonlijk geen blad voor de mond.
Het gewicht zal vanaf 2026 een stap in de goede richting zetten, als het minimumgewicht van de nieuwe generatie F1-bolides op 768 kilogram wordt vastgezet. In de tijd dat Michael Schumacher onder contract stond bij Jordan, was dit gewicht nog 505 kilogram. “Toen waren de auto’s wendbaar. Ze dansten over het circuit. De coureurs hadden er zoveel plezier mee. Dat had alles te maken met het gewicht van de auto.”
Michael Schumacher met Eddie Jordan
Foto door: Sutton Images
Jordan haalt een anekdote aan uit zijn tijd, toen de regelgevers beperkingen oplegden waar downforce gegenereerd werd. Het is de eindeloze discussie tussen de teams en de Formule 1-organisatie. Hij herinnert zich hoe die teambazenmeetings met Bernie Ecclestone – ruim veertig jaar de baas van de Formule 1 – verliepen. “Bernie zei tegen me: ‘kun je een seconde je mond houden? Ieder jaar is het weer hetzelfde gezeur. Jullie vragen je af waar jullie nu je downforce vandaan moet halen. En volgend jaar zijn jullie weer een halve, hele of anderhalve seconde sneller.’ En waarom was dat?”, vraagt Jordan retorisch. “Omdat de ingenieurs veel te slim waren! De ingenieurs waren veel slimmer dan de mensen die de regels maakten. Je kunt mensen in de sport niet kwalijk nemen dat ze de regels buigen. Denk maar niet dat we vriendelijke mensen zijn!”, aldus de legendarische teambaas.
First appeared at nl.motorsport.com