Teams
Verstappen kritisch op logistieke planning laatste triple-header
Het F1-seizoen 2024 nadert zijn hoogtepunt. Met nog drie races te gaan kan Verstappen de titel in Las Vegas veiligstellen. De race op de Las Vegas strip is het eerste deel van misschien wel de zwaarste triple-header van het seizoen. Nadat de coureurs het bijzondere tijdschema in de Amerikaanse hoofdstad hebben getrotseerd, wacht in Qatar een van de meest beruchte races van 2023. Tussendoor moeten het hele F1-circus een wereldreis van jewelste afleggen.
In gesprek met zusteruitgave Motorsport-Total.com vertelt Verstappen over de uitputtende reeks races in het slot van 2024. “Ik heb altijd gezegd dat er veel races op de kalender staan”, antwoordt de Nederlander, die in Las Vegas zijn vierde wereldkampioenschap kan binnenhengelen. “Het probleem voor mij is vooral het tijdsverschil tussen Vegas en Qatar.” In Qatar is het elf uur later dan in de Amerikaanse staat Nevada. Bovendien wordt de Las Vegas Grand Prix in de nacht gereden, waardoor coureurs – die veelal gewend zijn aan Europese tijden – praktisch gezien diep in de nacht moeten racen.
De lange vlucht tussen beide races is voor Verstappen nog een reden dat de twee races slopend zijn. Een afstand van ruim 13.000 kilometer moet worden afgelegd tussen de Grand Prix-weekenden, wat met een lijnvlucht ongeveer achttien uur in beslag neemt. “Als we triple-headers doen, moeten we zorgen dat ze iets dichter bij elkaar zitten”, stelt de drievoudig wereldkampioen. “Dat zou voor mij logischer zijn.”
Einde van het seizoen
Verstappen stelt dat er een middenweg gevonden moet worden, want het laatste evenement van de triple-header en tevens de seizoensafsluiter ligt in vergelijking tot Las Vegas om de hoek. De afstand tussen beide races in het Midden-Oosten is slechts vierhonderd kilometer. Naast het moeizame reizen voor de teams noemt Verstappen nog een reden waarom de laatste triple-header slopend is. “Aan het einde van het seizoen ben je gewoon moe, en je loopt makkelijk een griepje op. Het lange vliegen helpt daar niet bij.”
Qatar was vorig jaar een ware uitputtingsslag voor de coureurs door de extreem hoge temperaturen. Coureurs werden onwel van de woestijnwarmte – die door het gebrek aan nog intenser werd – en Logan Sargeant was zelfs genoodzaakt om zijn auto terug naar pits te brengen. Dit jaar vindt de race bijna twee maanden later plaats, en zijn de temperaturen gemiddeld vijf graden kouder.
First appeared at nl.motorsport.com