Supercars
Donkervoort neemt afscheid van Audi
Nog slechts vijfmaal vijf cilinders
Al 25 jaar lepelt het Nederlandse Donkervoort vier- of vijfcilinder benzinemotoren van Audi in zijn modellen. Daaraan komt nu een eind. Althans, bijna. Donkervoort kondigt de laatste vijf F22’s aan. Als die allemaal zijn vergeven, neemt het afscheid van Audi. Een ding staat vast: Donkervoort stapt niet over op elektrische aandrijflijnen
Lang werden de modellen van het Nederlandse Donkervoort voortgestuwd door benzinemotoren van Ford. Daaraan kwam in 1999 een eind toen Donkervoort een overeenkomst tekende met Audi. Jarenlang legde het viercilinders in het vooronder van z’n lichtgewicht pretmachines. In 2011 waren dat voor het eerst vijfcilinders! In dat jaar debuteerde de D8 GTO, een destijds bijna volledig nieuwe Donkervoort die dankzij de 2.5 TFSI opeens 380 pk op de been bracht. Dat niets permanent is, blijkt uit het feit dat het nu tijd is voor de laatste vijf exemplaren van de eind 2022 gepresenteerde F22. Met het aanstaande verdwijnen van de 500 pk sterke F22 verdwijnt ook de vijfcilinder van Audi bij Donkervoort, zo geeft het merk aan.
Donkervoort moet een flink stel reeds gekochte F22’s nog produceren en leveren, maar maakt alvast een moment vrij voor de laatste vijf. Die gaan als zogenoemde F22 Final Five de deur uit. De Donkervoort F22 Final Five heeft standaard koolstofkeramische remschijven en een uit titanium vervaardigd uitlaatsysteem. Samen met ultralichte wielen levert dat een gewichtsbesparing van 34 kilo op. Het gevolg is dat de 500 pk en 640 Nm sterke Donkervoort F22 legt slechts 716 kilo in de schaal legt. In slechts 2,5 tellen stampt de F22 Final Five vanuit stilstand naar de 100 km/h en in slechts 7,5 seconden staat de 200 km/h al op de digitale teller. Zijn topsnelheid bedraagt 290 km/h. De F22 Final Five kost een heftige €315.000. Jawel, dat is exclusief lokale belastingen.
Stapt Donkervoort straks over op elektrische aandrijflijnen? Zéker niet, zo verzekert Donkervoort ons. Donkervoort geeft aan dat “de exclusieve club van hypercarmerken straks iets nieuws heeft om zich zorgen over te maken. Spoiler alert: het (de nieuwe Donkervoort, red) is niet elektrisch en ook geen meerdere miljoenen kostende auto.”
First appeared at www.autoweek.nl