Formule 1-coureur
Bijtanken in de Formule 1? Coureurs zien het wel zitten
Tanken tijdens een Grand Prix, het werd ooit gedaan in de Formule 1 en als het aan coureurs ligt zou het geen probleem zijn als dat in de toekomst ook weer zo is. Met name het lichtere gewicht van de wagens zien zij als pluspunt. “De auto’s moeten geen 730 kilo wegen, zo zwaar moeten ze gewoon niet zijn”, aldus WK-leider Lewis Hamilton. De huidige wagens zijn inclusief coureur ten minste 743 kilogram, terwijl het minimumgewicht aan het begin van dit millennium slechts 595 kg was.
Lees ook:
“Ik heb hierover met mijn engineers gesproken en ze zeiden dat als de regels veranderen het gewicht terug kan gaan naar hoe het was. Er moet gewoon een en ander van de auto af, maar we kunnen het ze gemakkelijker maken”, verklaarde de vijfvoudig F1-kampioen. Met het bijtanken van de brandstof kunnen de wagens weer lichter worden, omdat de coureurs dan met minder benzine aan de race beginnen. “Als ze lichter zijn is het altijd beter voor het racen, voor de banden en eigenlijk voor alles. Wat je daarmee dus kan besparen is altijd een bonus. Het maakt de races leuker voor iedereen”, vond Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas.
Sinds 2010 is tanken tijdens de races verboden. Ferrari-rivaal Charles Leclerc vindt het met zijn twee jaar aan F1-ervaring lastig in te schatten hoe het zou zijn, maar voor het idee zelf staat hij open. “Ik heb dat nog nooit meegemaakt, dus geen idee. Het zag er op televisie altijd wel cool uit, dus waarom niet? Ik zou het best willen proberen”, gaf de Monegask aan. “Het zou best een goed idee kunnen zijn, maar het grote probleem is dat de wagens te zwaar zijn en dat zijn voor mij twee verschillende dingen.”
De F1-wagens zijn door de jaren heen alsmaar zwaarder en tegelijk sneller geworden. Het levert ook problemen op voor bandenleverancier Pirelli. “Het is een domino-effect. Met een lichtere auto kunnen we harder vechten”, aldus Hamilton. Bijtanken is volgens hem “niet eens zo’n slecht idee voor in de toekomst”, maar er zijn belangrijkere onderwerpen die eerst besproken moeten worden.
First appeared at nl.motorsport.com