Formule 1-coureur
goede start meer afhankelijk van coureur
Naast het feit dat vanaf volgend seizoen een koppeling die geactiveerd wordt via een pull-flipper op het stuur verplicht is, gaan de stewards ook de werking van de standaard ECU (electronic control unit) nauwgezet in de gaten houden om te voorkomen dat teams gebruikmaken van onreglementaire mappings om het koppelen te verbeteren.
Wanneer een team twee koppelingsflippers op het stuurwiel wil gebruiken, moeten de flippers identiek in vorm, beweging en mapping zijn. Rijders moeten kunnen aantonen dat dat het geval is. Bovendien moet de flipper lineair met de koppeling verbonden zijn. Dat houdt in dat de rijder volledig verantwoordelijk is voor de werking van de koppeling. De coureurs hebben daardoor meer in eigen hand bij de start, waardoor ook grotere verschillen kunnen ontstaan hoe de rijders wegkomen van de startopstelling.
Olieverbranding verder aan banden gelegd
Daarnaast worden verdere maatregelen getroffen om het effect van olieverbranding als brandstof in te perken. De regels voor het gebruik van olie voor de aandrijflijn worden scherper. Zo mag er maar één olietank aanwezig zijn en moet deze voldoen aan specifieke afmetingen. De tank en het buizenwerk richting de motor mogen niet meer dan 2,5 liter bevatten. De hoeveelheid brandstof buiten de tank is teruggebracht van 2 naar 0,25 liter. Hiermee wil de FIA voorkomen dat er trucjes worden toegepast met de fuel flow of het mengen met olie.
Met medewerking van tech-expert Jake Boxall-Legge
First appeared at nl.motorsport.com