Connect with us

Formule 1-coureur

Pirelli praat met coureurs over mogelijke verbeteringen aan regenbanden

Avatar

Published

on

Pirelli-manager Mario Isola was op vrijdagavond aanwezig bij de rijdersbriefing in Abu Dhabi om uitgebreid te discussiëren over de regenbanden. Na de drijfnatte Grand Prix van Brazilië uitten diverse coureurs kritiek op de natweerbanden van Italiaanse makelij. Isola sprak lang met de rijders om een beter beeld te krijgen van de wensen. Daarnaast legde hij aan hen uit met welke uitdagingen de fabrikant te maken krijgt tijdens het ontwikkelen van het gegroefde rubber. 

Gevraagd naar de wensen van de rijders, zei Isola tegenover onder andere Motorsport.com: “We hebben een interessante discussie gevoerd over verschillende aspecten. Ik heb veel waardevolle feedback verzameld om een duidelijk beeld te krijgen van de weg die we moeten inslaan met dit product.”

Pirelli staat open voor veranderingen

Isola bevestigde de verzoeken van de rijders in overweging te nemen. Hij liet weten dat het niet simpelweg een kwestie is van de banden optimaliseren voor drijfnatte omstandigheden, want dan werkt het rubber niet meer voldoende wanneer de baan minder nat is. “Je kunt niet een product ontwikkelen dat goed werkt bij zowel extreem natte omstandigheden als wanneer de baan bijna droog is. Dus we moeten keuzes maken”, vertelde Isola. “Hebben we een product nodig dat beter past bij nattere situaties? Is het nu goed? Of moeten we de intermediate aanpassen? Wat heeft men voor ogen?”

“Zodra we duidelijk hebben welke kant we op moeten, kunnen we een band ontwikkelen die beter aansluit op de wensen van de rijders”, vervolgde Isola. “Maar we moeten weten wat men wil en we moeten alle consequenties daarvan overwegen. Daarom is het belangrijker dat we het erover hebben. Zodra we overeenstemming bereikt hebben, gaan we aan de slag.”

Een van de opties is dat Pirelli de mogelijkheid krijgt om meerdere typen regenbanden te ontwikkelen. Monaco vraagt bijvoorbeeld om een heel andere structuur dan Silverstone. Isola: “Een aspect dat we in onze analyse hebben meegenomen, is dat we met dezelfde regenbanden afreizen naar circuits met ruw asfalt als Silverstone en Suzuka als naar gladde banen als Monaco en Brazilië. Moeten we ervoor kiezen om twee soorten full wets te ontwikkelen? Niet dat we dan beide zouden meenemen naar de races, maar dan selecteren we er van tevoren steeds één. Dan nemen we naar Monaco de ene band mee en naar Silverstone de andere. Dit zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.”

 

First appeared at nl.motorsport.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *