Formule 1-coureur
Oproep van F1-coureurs: ‘Minder regels, meer grind’
De discussie over de F1 Driving Standards Guidelines – simpel gezegd de richtlijnen voor duels op de baan – is sinds de Grand Prix van de Verenigde Staten weer aangewakkerd. Het duel tussen Max Verstappen en Lando Norris zorgde voor de nodige ophef. In Austin bleek dat er wat grijze gebieden in de richtlijnen zitten. In Mexico spraken de F1-coureurs al uitgebreid over de gebeurtenissen in Austin, en voor Qatar staat een nieuwe vergadering op de planning. Daar moet een opzet van nieuwe richtlijnen opgesteld worden, waarbij alle grijze gebieden worden weggewerkt.
Toch is er nog een andere stroming, die vindt dat het probleem vanzelf opgelost zou zijn als er meer grindbakken zouden zijn. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton legt uit: “Toen ik begon, waren die enorme uitloopzones er nog niet. Wanneer je als eerste een bocht in dook, moest je zeker weten dat je het zou redden. Je kon niet te ver gaan, van de baan schieten en weer terugkeren op het asfalt. Dat valt mij het meeste op. Sinds de tijd van Max, of misschien net iets daarvoor, kwamen al die enorme uitloopstroken waar jongere rijders deze zones echt konden misbruiken en niet in het gras of grind eindigden. In de tijd van Fernando [Alonso] en daarvoor, kon je gewoon niet over de limiet gaat. Dan stond je in het grind. Pouhon bijvoorbeeld, bocht 10 op Spa, daar lag gras en gravel direct naast de kerb. Dat was zorgwekkend als je die bocht in dook. Dat is wat mij betreft dus de grootste verandering. Het zou mooi zijn om die old school dingen terug te zien keren indien mogelijk. Grindbakken of zoiets. Misschien is het niet veilig, maar laten we afwachten.”
Terug naar de basis
Alpine-coureur Esteban Ocon doet ook een duit in het zakje: “Ik ben geen groot fan van regels voor wat betreft het racen. Het moet veilig blijven, dat is natuurlijk het belangrijkste, maar ik denk dat de circuits het eerste probleem zijn. Leg er gras of grind neer en het wordt heel anders. We hebben veel minder inhaalacties buitenom in bocht 3 van de Red Bull Ring gezien, in vergelijking met plaatsen waar je heel gemakkelijk van de baan kunt gaan zoals Austin bocht 12. Daar moet nu aan gewerkt worden.”
Haas-rijder Kevin Magnussen is geen voorstander van de richtlijnen en noemt de situatie ‘nogal rommelig’: “De FIA is daarvan op de hoogte en bekijkt of er veranderingen doorgevoerd kunnen komen. Op dit moment is het niet best. Er zitten zoveel grijze gebieden in deze richtlijnen waar je van kunt profiteren. Daar moet opnieuw over nagedacht worden. Terug naar de basis.” Wel is hij het eens met zijn collega’s dat het probleem vooral in de circuits zit: “Er zijn overal uitloopstroken en je voelt niet eens dat je buiten de baan gaat. Racen is te gemakkelijk als je gewoon aan de buitenkant blijft zitten. Je probeert je voorvleugel bij de apex voor de ander te hebben, en wederom bij de exit, en je doet alsof je van de baan bent gedwongen. Dat is allemaal niet echt. En dat is zonde. Grind of zoiets aan de buitenkant van de baan gaat helpen. En op dat soort circuits moeten ze het gewoon aan de rijders overlaten. Een paar regels is genoeg, voor moving under braking bijvoorbeeld. Maar het grootste probleem zijn de circuits.”
F1-update: Veelzeggende data over Red Bull
First appeared at nl.motorsport.com